Help mijn parkiet legt eieren!!?

Gestart door Capkin, februari 22, 2010, 19:03:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Capkin

27 januari is capkin bevallen van haar eerste eitje.

De laatste tijden was capkin erg raar bezig. ze wilde alleen maar kusjes. en spelen en tikken maar als ze op me zat dan ging ze echt op dr billen zitten. Ook kon ze ineens niet meer vliegen. we snapten er niets van want ze had ook al haar vleugels zitten. we zijn toen naar de vogelarts geweest in geldrop (eindhoven) en hij zei dr is niets met dr aan de hand ze is gezond. Nou ze komt terug en 3 dagen later: Haar poep werd minimaal 3 a 4 keer zo groot en er kwam ook water uit. het leek alsof ze diaree had. Ik maakte me niet echt zorgen want ze was erg speels. ik dacht als ze pijn had dan liet ze dat wel merken maar ze was dus in tegendeel erg speels. en de vogelarts zei ook dat ze kern gezond was.

27 januari vlak voor dat ik naar mijn werk ging trefte ik capkin weer aan op de grond nadat ze weer een poging tot vliegen had gedaan en dit weer niet was gelukt. ik pakte haar op en tot mijn verbazing werd mijn hand nat bij haar kont daar.. en ze liep echt met haar kontje over mijn hand heen. ik dacht heh wat is dit nou?.. ik legde haar terug en ik zag dat haar buikje helemaal nat was met water! en ze had haar vleugels verspreid en zat ze te trillen. ik tikte tegen haar snavel aan maar zij reageerde niet.

Ze is toen naar de vogelarts gebracht en hij heeft toen een echo gemaakt waar die kon zien dat ze een eitje had. maar de probleem was dat haar ei tegen een darm aan zat. en dat ze hem daarom er niet uit kon persen. Hij heeft het eerst proberen eruit te halen door haar te masseren maar dat hielp niet en werd ze dus opgenomen voor een nacht en heeft hij het operatief verwijderd.ze heeft toen ook een prik gekregen om niet meer zo snel een ei te krijgen en doordat die ei vast zat tegen haar darm had ze ook een ontsteking en heeft ze ook antibiotica toegedient. 28 januari mochten we haar eindelijk ophalen!

Toen we haar gingen halen zat haar kontje helemaal onder de bloed dit was akelig om de zien en er kwam ook een beetje bloed bij het poepen. Thank god de nachtmerrie voorbij.. DACHTEN WE.

Nu3 weken later deed ze weer dus de laatste drie dagen vreemd. ze wilde weer kussen en kreeg weer moeite met vliegen. ze ging weer op dr konte zitten en ik vvoelde echt iets ronds bij haar kont en ik zei gister tegen mijn ouders: Mama, pap ik ben bang dat ze nog een ei heeft en vanochtend lag er weer een kapotte ei op de grond. dit keer is het haarzelf gelukt. maar nu zit ze zo een beetje te trillen. dit doet ze niet continue door. ze heeft van die momenten dat ze haar vleugels weer omhoog haalt (alsof ze moe is) en dat ze haar ogen sluit en een beetje trilt. en dan is het weer weg. Moet ik me zorgen maken? Hoeveel eieren kan ze leggen? Er kan geen jonkie komen want er is nooit een ander vgel in ons huis geweest en het is ook erg vreemd dat ze na 10 jaar pas haar eerste ei krijgt en 3 weken later de tweede. of is dit nogmaal? Wat kan ik doen zodat dit ophoud??


ALVAST BEDANKT

Wouter

Als een parkietje een eitje in haar buik heeft wordt haar poep een flink stuk groter. ;)

Dit verhaal is eerder gebeurt. Link naar dat topic

Daar is heel veel uitgelegd.
Veel succes.

Capkin

Hoi!

Hartelijk dank voor de link. maar ik kan daar niet echt uit opmaken of een injectie wel veilig is. het is experimenteel heb ik daartussen gelezen zit er dan een risico aan? Want Capkin slaapt niet in de kooi maar in een lamp.. en die kan ik niet verplaatsen en aangezien ze dit al ruim 10 jaar doet ben ik bang dat ze gestresst raakt als ik dr lamp verplaats. want ik heb een tijdje geprobeert haar een kooi aan te wennen maar dit pikt ze niet. ze plukt haarzelf dan kaal waardoor ze niet kan vliegen en eet en drinkt ze erg weinig...

Hoe kan ik trouwens zien of ze weer een nieuwe ei heeft. en hoe kan ik zien dat ze een ei maakt of zo? doet ze dan een bepaalde beweging? want de laatste tijd gaat ze graag in een erg rare houding en dan wilt ze dat we haar tussen haar nek en dr rug in blijven kussen. dan krijgt ze van die gekke oogjes en gaat ze tikken en spelen na 5 minuten gekust te hebben?


Groetjes