vies achterwerk

Gestart door miriam, februari 09, 2010, 16:48:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miriam

hallo allemaal,

Vorige week heb ik een parkiet gekregen die iemand anders had gevonden.
Inmiddels gaat het redelijk goed met haar, alleen blijft een groot deel van haar uitwerpselen aan haar kontje hangen. De uitwerpselen die op de grond vallen zien er verder wel goed uit, en het zit niet in haar gat vast ofzo, alleen aan de veertjes die eromheen zijn.
Nou haal ik het er elke dag wel vanaf 1 of meerdere keren maar het komt steeds weer terug.

Wat moet ik doen? gaat dit zo weer over of moet ik ermee naar de dokter?
Ze maakt verder een gezonde indruk...

Groetjes Miriam

DobbyFloppy

ik zou voor de zekerheid wel even langs de dierenarts gaan kijken wat die er van vindt.

laat maar even weten gr
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

lovesbudgies

Hoe ziet de ontlasting eruit, gewoon normaal?

Als je verder ook geen ziekteverschijnselen ziet (bv. bol zitten) kan het zijn dat de veertjes rond de cloaca van het parkietje erg lang zijn, en dat
daardoor de ontlasting blijft hangen. Knip ze na het schoonmaken eens wat korter.

Als de ontlasting waterig is, het diarree is, of je ziet andere verschijnselen van ziekte, dan zeker naar de dierenarts.

En bij twijfel ook.  ;) Parkietjes gaan te snel achteruit om bij twijfel te wachten.

Parkieten-Freak

Nog een tip: als je de veertjes wat korter geknipt hebt rond de cloaca, dan kun je meteen wat vaseline of een vette creme (nivea o.i.d.) aanbrengen. De ontlasting blijft dan niet zo plakken.  ;)


miriam

Dankjewel voor al jullie reacties!

Ik denk inderdaad dat de veertjes gewoon wat lang zijn want de ontlasting is prima en ze maakt verder (behalve het fijt dat ze heel mager is) een hele gezonde indruk.

Nogmaals, bedankt!

lovesbudgies

Ohja, dat is een goed tip van PF! Ik vind zelf bepanthen erg prettig smeren. :)

Mag ik vragen waarom ze zo mager is?

Mager én een vies kontje is dan toch wel een reden zijn om naar de dierenarts te gaan.
Maar omdat een lager gewicht natuurlijk meerdere oorzaken kan hebben, wil ik het toch even vragen. 

miriam

Ik weet niet waarom ze zo mager is, ik heb haar pas anderhalve week, een collega van ons mam had haar gevonden dus waarschijnlijk heeft ze gewoon een hele tijd buiten gezeten zonder eten of haar vorige baasje zorgde niet goed voor haar..

Ze eet hier wel goed en ik heb er nu een vriendje voor haar bij (Ted) en die zit altijd op een stok, waardoor zij ook op een stokje gaat zitten en daardoor merk ik nu wel dat haar kontje minder snel vies word :)

Dus dat komt allemaal wel goed denk ik  ;D

lovesbudgies

Als ze buiten is gevonden kan dat inderdaad verklaren waarom ze zo mager is, grasparkieten kunnen buiten niet makkelijk aan eten komen.

Uit je antwoord maak ik op dat ze eerst op de bodem van de kooi zat?

Mocht dat zo zijn, dan is een bezoek aan de vogelarts zeker nodig.

Mars

Ik zou haar goed warm houden (bij de CV, warmte lamp). Plakkende ontlasting is toch meestal niet een goed teken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

miriam

Het gaat al veel beter met haar :)
Het blijft bijna niet meer hangen, en wat er blijft hangen blijft alleen maar aan de veertjes hangen, niet aan het achterlijf.
Ze zat inderdaad eerst alleen maar op de grond, waarom weet ik niet, maar sinds we Ted hebben (haar vriend de andere grasparkiet die wel netjes op een stokje zit) gaat zij ook gewoon op de stokjes zitten. Ik denk dat ze gewoon een voorbeeld moest hebben ofzo.
Ze doet nu lekker zoals ze moet doen  ;D

taar95

Hallo
ik heb een beetje hetzelfde met mijn parkietje
hij heeft ook een poepje aan z'n achterkant hangen, aan z'n veertjes.
Verder is z'n ontlasting niet dun, en hij speelt/kwettert etc. normaal. Ook zit hij niet bol, dus denk niet dat hij ziek is.
Maar ik wou het schoonmaken maar dan vliegt hij gelijk weg als ik al met een wc papiertje in de buurt kom
Hoe kan ik dit het beste doen? toch maar vast pakken of gaat het vanzelf weg?
en als ik hem moet vastpakken; hoe kan ik het dan het beste doen?
ik hoop dat ik snel antwoord krijg!!
Groetjes Tara

miriam

Als de ontlasting dunner is als normaal kan dat geen goed teken zijn, maar blijft het echt alleen maar aan de veertjes hangen of ook aan de cloaca (anus)?
Want bij die van mij is het echt alleen maar aan de veertjes, en de ontlasting is verder prima, maar als de ontlasting echt dunner is, is het misschien een idee om toch eventjes naar de dokter te gaan ermee.

Petr@

Ik zou toch de ontlasting laten na kijken of het nou dun is of niet. Als ze zich niet goed voelen kunnen ze dat heel goed  verbergen. En dan kun je wel eens telaat zijn .

Ik zelf heb hier een popje waarbij waarbij bijna elke ochtend wel een grote bonk uitwerpselen hangt. Ik heb de uitwerpselen 2x laten onderzoeken door verschillende VA en er kwam gelukkig geen afwijken uit. Dit stelde mij gerust omdat ik nu weet dat ze niet ziek is maar merendeels omdat zij ook lange veertjes heeft bij de cloaca en omdat zij best wel fors gebouwd is en vaak met haar achterwerk tedicht op de stok zit. De ene keer lukt het haar om het zelf eraf  te halen en soms moet ik haar helpen. En dan niet met een wc-papiertje want dat schuurt maar ik doe haar achterwerk onder de kraan want als er veel zit lukt het echt niet met een wattestaafje en een bakje lauw water.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

taar95

het blijft echt alleen aan de veertjes hangen. Maar het is ook niet heel vaak of geregeld, maar soms. Wel een idee om de poepjes op te sturen!!