ruihulp geven of niet ?

Gestart door zibline, februari 21, 2010, 10:38:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zibline

hallo iedereen,

ik had enkele vragen aangezien mijn parkiet raar doet.
ik had hem nieuwe voeding gegeven en achteraf at, trok of beet hij zijn pluimen af, alsof ze hem deed.
nu zijn zijn achter pluimen helemaal afgebeten en en zijn voor pluimen bovenaan met zwarte puntjes.
ik weet niet ofdat hij nog verder doet.
nu zijn mijn vragen :

1 is het puur toeval of zou de nieuwe voeding dit kunnen veroorzaken ?
2 moet ik hem een ruimiddel geven of niet ?

dank u
mvg zibline

Wouter

Als ik het goed begrijp trekt hij zijn veren uit?
Als dit zo is zou dit veroorzaakt kunnen worden door een mijt, maar ook door verveling of iets dergelijks. Het is in ieder geval belangrijk om even langs de VA te gaan. Deze zal onderzoeken of er een medisch probleem voor is en zal je een medicijn voor schrijven als dit inderdaad het geval is.

zibline

ja, hij trekt zijn pluimen uit alsof het hem pijn doet, maar omdat hij ze niet kan uittrekken bijt hij ze af.
Maar anders ik denk niet dat hij zich verveeld, 1keer per week laat ik hem vliegen , hij eet normaal en speelt nog altijd met mijn andere parkiet (die heeft niets) hij bekijkt zich in de spiegel , ...

Sonja

Het klinkt toch echt niet goed hoor....

Zoals Wouter al schreef doe je er goed aan om even met je parkietje naar een vogelarts te gaan om hem eens helemaal goed te laten onderzoeken.

Ik vind het overigens wel heel erg weinig als je parkietje er maar 1 keer per week uit mag om rond te vliegen......

Hebben ze veel (verschillend) speelgoed?
En wat geef je allemaal aan voeding?

Groetjes, Sonja.

zibline

ja ja, dat hebben ze ! als voeding geef ik nu : de granen van vitakaft, een koekje en meng ik frutti cocktail met levertraan parels en zijn gewone granen. anders zingt hij de hele dag en is hij nog altijd zo zot als vroeger, het zijn gewoon zijn pluimen die raar zijn.

grasparkietenfan

#5
*Knip*
In dit topic word gesproken over het afbijten van slagpennen, dit heeft niets met een normale rui te maken, en moet onderzocht worden door een vogelarts.
Grasparkieten moeten elke dag een paar uur kunnen vliegen en spelen buiten de kooi, 1 keer per week is zeker te weinig.
In dit bericht is geknipt omdat de gegeven adviezen schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van het betreffende parkietje.
Gr. Lovesbudgies

zibline

oke wel bedankt,  ;D
maar moet ik nu een ruihulp geven ?

Wouter

Citaat van: grasparkietenfan op februari 21, 2010, 16:17:45
ik denk gewoon dat hij/zij in de rui is die van mij heeft het ook ik ben naar de V.A geweest en die zij dat het gewoon de rui was en trouwens een keer per week is niet weinig als hij/zij een kameraatje heeft!
gr
Erhm.. 1 keer per week is nogal weinig hoor.. Hier komen ze er elke dag wel minstens een half uur uit, en dat loopt soms uit tot 2 uur.

Bovendien lijkt het me sterk dat dit de rui is. De rui is dat de veren uitvallen. uittrekken is een ander verhaal. Dit moet zeker door een VA worden onderzocht.

In je voeding mis ik de volgende dingen: Eivoer, grit, maagkiezel en fruit/groenten.

lovesbudgies

Het is belangrijk je parkietje te laten onderzoeken door een dierenarts, die kan vaststellen of het plukken een medische oorzaak heeft of niet.

Als er geen medische oorzaak te vinden is, kan hij best zijn gaan plukken uit verveling, 1 keer per week uit de kooi is namelijk te weinig.
Ook je voeding moet je op orde maken, dit kan nog een oorzaak zijn.

Zorg dat je alleen voeding speciaal voor grasparkieten koopt, dus Vitakraft kleine parkieten voer. Je hoeft geen ruihulp te kopen, dit zal niets uithalen.
Het koekje, frutti cocktail en levertraan parels niet meer geven, het voegt niets toe qua voedingsstoffen.
Grit, ei-voer en maagkiezel ook speciaal voor grasparkieten kopen. Verder elke dag groenten en fruit geven, behalve avocado en rabarber.
Geen sepia in de kooi hangen, wel een mineralensteentje.

Mocht je goed zaadmengselvoer mét ruihulp willen, dan is Premium Prestige Pro Feather (Versele-laga) goed voer.
Ook hierbij moet ei-voer, grit, maagkiezel, fruit, groeten, kruiden, mineraalsteentje gewoon gegeven worden.

zibline

hey,
allemaal bedankt, ik ben de volgende dag naar de winkel geweest om dat voer te kopen en had die dag een gebeld naar de dierenarts en had een afspraak gekregen voor woensdag. De volgende dag (dinsdag) had ik gemerkt dat die zwarte puntjes boven zijn snavel weg waren en dat er veel minder pluimen waren in de kooi.
De woensdag ben ik dan naar de D.A geweest en hij zei dat dit dan door de voeding was. Nu geef ik alles wat dat hij nodig heeft en laat ik hem elke dag vliegen. Nu gaat hij veel beter  ;D

allemaal bedankt !
groeten Zibline