tweede grasparkiet

Gestart door grasparkietenfan, februari 20, 2010, 18:24:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasparkietenfan

hoi ik ben fabiana
ik heb een grasparkietje ze heet daisy en is nu 1 jaar oud.
ik heb haar aangeschaft op in  september 2009 maar aangezien ik van maandag tot zaterdag naar school moet zit ze meestal heel alleen thuis dat vin ik wel zielig darom heb ik er over nagedacht om een 2de parkiet/vogel er bij te nemen ;D maar ik heb  toch wel een paar vragen erover en maak me ook druk dat als ik een tweede grasparkiet neem daisy niets meer met mij te maken wil hebben :( mijn eerste vraag is of ik dan het beste een mannetje of nog een vrouwtje kan nemen en moet het dan perse een grasparkiet of kan het ook een ander ras zijn?
M.V.G Fabiana
P.S Ik hoop snel weet iets te horen!!

zibline

hey fabiana,
het maakt niet veel uit ofdat je een vrouwtje of mannetje pakt.
MAAR : als je een mannetje pakt zal je waarschijnlijk kleintje hebben !
ik heb ook een 2de parkiet aangenomen en die zijn zonder problemen samen.
het eerste dat je moet doen is : 1 als je je parkiet gaat kopen, voor zie een 2de kooi zodat je die in het begin naast de kooi van daisy zet en zo ziet ofdat je ze in dezelfde kooi kan zetten.
2 : je moet ook zien ofdat je genoeg tijd zal hebben om ze alle 2 te verzorgen, dit betekent dat je sneller de kooi zal moeten wassen en ook sneller hun eten checken  en bijvullen.
3 : zie dat je bv. 2 spiegels voorziet en de zelfde want doorvoor zouden ze jalours kunnen zijn ...

mvg zibline  ;)


pbos

Hoi,

Jonge parkietjes krijg je echt niet zomaar. Daarvoor moet er een broedblok opgehangen worden. Dus je hoeft je niet bang te maken, dat als je een mannetje en popje in een kooi hebt dat je jongen krijgt. Wat betreft de tijd voor het verzorgen, of je nou een of twee parkietjes hebt, het kost weinig tot geen extra tijd om ze verzorgen. Twee is wel gezelliger voor je parkietjes. Je kunt inderdaad in het begin de parkietjes apart houden. Zo kunnen zij aan elkaar wennen en heb je mooi de kans om hem of haar tam te maken. Het parkietje wat je nu hebt zal tam blijven, maar zal wel iets meer naar het andere parkietje trekken en minder tijd bij jou door brengen. Maar het is ook zeker een voordeel, parkietjes leren door te zien, dus als je nieuwe parkietje ziet dat de andere lekker bij jou op de schouder zit, heb je kans dat hij sneller bij je komt zitten. Wat betreft die spiegeltjes en andere speeltjes, je hoeft echt niet van alles twee te hebben en ook zeker niet hetzelfde. Ik heb van alles maar een in de kooi hangen en ze zijn echt niet jaloers op elkaar, komt wel eens voor dat ze beide met hetzelfde willen spelen, maar vaak spelen ze beide met iets anders.
Mocht je nou geen tweede kooi hebben, of een tweede van iemand kan lenen, dan is het ook geen probleem om ze direct in dezelfde kooi te doen hoor. Maar een paar weekjes in een apart kooitje heeft wel zo zijn voordelen!

Succes, Peter

grasparkietenfan

#3
ja ik was wel van plan om sowieso een grotere kooi te kopen want ik heb nu een kleintje, ook omdat daisy zowat alleen maar uit de kooi is(vandaag was ik aan het ontbijten viel ze in de melk! :-X) en dan denk ik dat ik  de nieuwe vogel in die kooi zou doen (of andersom)
maar wel heel erg bedank nog!!!
M.V.G Fabiana
;D
P.S eten bijvullen dat doe ik nu al zowat elke dag, daisy is mischien een vrouwtje maar eet 2 keer zoveel als een mannetje ;)

pbos

Je moet je parkietje niet te veel eten geven hoor. Zo eten ze alleen het lekkers eruit en krijgen ze niet alle benodigde voedingstoffen binnen. Een volwassen grasparkietje moet ongeveer 7,5 gram voer per dag. Hele actieve parkieten kunnen ook prima af met 10 gram, maar zeker niet meer. En het is ook zeker de bedoeling dat je elke dag nieuw voor geeft. Ik zou dus even in de gaten houden of je parkietje wel alles opeet en niet de 'vieze' dingen laat liggen.

Groetjes Peter

grasparkietenfan

#5
Nee het is niet dat ze te veel eet, en ja ze is heel heel actief, het is ook niet dat ze de lekkere dingen eruit pikt, ze is ook niet dik, ze eet gewoon veel. (eigelijk ze is bestwel slank) 8) dus maar wel bedankt ik zal er extra goed op letten.
gr Fabiana
:P

Op verzoek gesloten. Gr. Ingrid