overgeven??

Gestart door kimbo92, februari 06, 2010, 20:25:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimbo92


Is mijn parkietje ziek???

Het lijkt steeds of hij moet overgeven, hij geeft dan niet echt over, maar hij spuugt wel een heleboel zaadjes uit, gewoon droge zaadjes zonder spul ofzo. Weet iemand wat er is??

lovesbudgies

Hij is inderdaad aan het overgeven.

Er zijn verschillende soorten braken:
-het voeren, waarbij een parkiet voer uit zijn krop omhoog haalt en dat aan een andere parkiet geeft, of ergens tegenaan spuugt. (spiegeltje, favoriet speeltje enz.)
-braken met slijm dat al dan niet zuur ruikt, dit wijst op ziekte, namelijk een kropontsteking
-uitbraken van droge zaadjes, ze schudden dan met hun kopje en je hoort de zaadjes door de hele kamer vallen.

Als ik het zo lees, doet jou parkietje het laatste. Ook maak ik uit je vraag op dat het vaker gebeurd.
Het kan verschillende oorzaken hebben, maar waarschijnlijk is de krop geïrriteerd, ontstoken, o.i.d.

Laat je parkietje maandag even onderzoeken door een vogelarts.

Voor nu moet je hem goed warm houden, eventueel met een warmtelamp, geef hem zijn rust en zorg ervoor dat al zijn eten van goede kwaliteit en vers is.
(al moet dit natuurlijk altijd zo zijn)  

Veel succes, en hou je ons op de hoogte?

kimbo92

Bedankt!!  ;D

Het is inderdaad het laatste.

Ik houd jullie op de hoogte.

pbos

Ben je al met je parkietje bij de DA geweest? En wat is nu de bedoeling? Antibiotica ofzo?

Groetjes Peter

kimbo92

hooi!!

Vandaag naar de DA geweest, hij zei dat het waarschijnlijk wormen zijn :-[
Ik heb er iets voor gekregen, 1 keer per week 1 druppel in zijn snaveltje stoppen.
De DA zei dat het waarschijnlijk tot een paar weken gaan duren voor hij weer de oude is. :'(

Ik hoop dat het werkt...

Mars

Dat vind ik wel een vreemde analyse..
Wat heb je voorgeschreven gekregen?
Heeft hij de krop onderzocht?

Of ben je bij een dierenwinkel gaan vragen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimbo92

Ik weet niet precies wat ik voorgeschreven heb gekregen, dat zal ik morgen even laten weten.
En nee, ik ben niet naar de dierenwinkel geweest ;)

fullmetalgirl

Hey,

als de DA geen poepje heeft onderzocht kan hij niet weten of je parkiet wormen heeft of niet.
Wormen zijn namelijk niet zichtbaar en braken kan ernstigere oorzaken hebben (zoals krop ontsteking)

Hoe heeft de DA bepaald dat hij wormen heeft?
Als ze alleen gekeken en gewogen heeft dan vind ik het echt een vreemde uitspraak.


kimbo92

Ik heb mijn parkietje nog niet zo lang en de DA zei dat hij waarschijnlijk niet ontwormd was.
De ontlasting was heeel waterig, en hij zat erg bol.

Braken doet hij sinds gister niet meer geloof ik, ik heb het in ieder geval niet gezien.

Het middel wat ik voorgeschreven het gekregen is Iverquantel (als ik het zo goed schrijf.)

Ik ga morgen goed opletten of hij nog zijn zaadjes uitspuugt, anders denk ik dat het misschien toch een andere reden had... ;)

Hij is in ieder geval al veel actiever, hij speelt weer en wil ook weer vliegen, en hij stopt niet meer zoveel eten naar binnen als hij deed.

Misschien is het geen kropontsteking, maar alleen een reactie ofzo omdat hij zich niet goed voelde.

En ik denk dat de DA niet zomaar iets zegt ofzo, hij heeft er ook voor geleerd :P

Mars

Het probleem is dat veel DA's nu eenmaal niet voor kromsnaveltjes/vogels hebben geleerd.. ;)
En bij overgeven liggen kroponderzoekjes en onderzoek naar megabacterie wat meer voor de hand dan een wormenkuur.
Zoals Fullmetalgirl al schrijft: ook daarbij wordt meestal eerst de ontlasting onderzocht.

Daar kun jij niets aan doen, je gaat er vanuit dat je DA weet wat hij doet, maar in onze ogen is het een beetje vreemd. Maar goed.. ook wij hebben er niet voor geleerd, maar zijn meer een beetje (meelees)ervaringsdeskundigen :P
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimbo92

Sorry, misschien een beetje heftige reactie :-[
Ik snap jullie ook wel, we houden hem nu gewoon extra goed in de gaten, en als het weer minder wordt gaan we direct terug naar de DA natuurlijk. Maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is. ;)

Mars

Nee, hoor... helemaal geen heftige reactie..
Het is niet meer dan logisch dat je zo reageert.

Groetjes Marcia ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimbo92

Even een kleine update :D

Hij is weer helemaal in orde ;D ;D
Hij houdt zijn eten weer binnen, het bol zitten is helemaal verdwenen, en hij is weer lekker ondeugend en vooral nieuwsgierig. Hij is op dit moment bezig uit te vinden hoe hij een schemerlampje aan moet krijgen :-*