Parkiet gevonden

Gestart door miriam, februari 06, 2010, 22:41:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miriam

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de "parkieten wereld". Een collega van ons mam heeft afgelopen woensdag een parkiet gevonden (hij dacht eerst dat het een hoopje sneeuw was  ??? ). Hij heeft die toen aan mijn moeder gegeven omdat hij wist dat ik "veel" van dieren weet. Dat wil zeggen, ik ben 2e jaars dierenarts assistente student. Maar van vogels weet ik dus vrij weinig.
Nou heb ik de afgelopen dagen al wat op internet rondgesnuffeld om meer informatie over grasparkieten te vinden, wat me ook aardig is gelukt.
Van zijn uiterlijk zag ik al meteen dat het een grasparkiet is (niet zo moeilijk te zien natuurlijk) en het is een jonge vent. Al weet ik niet zeker of het een jongetje is.

Want: hij heeft nogal een grote wond op zijn snavel waardoor hij nog maar door 1 neusgat kan ademen en ik dus moeilijk de beginnende blauwe kleur kan zien. Ik heb het wondje met een betadine oplossing ontsmet (1x per dag). En ik zie ook wel iets of wat verbetering maar niet veel. Hier maak ik mij echter niet zo veel zorgen om.

Het gene wat ik wel eng vind is dat hij alleen maar stil blijft zitten. Hij eet goed en ik heb hem één keer zien drinken. Maar daar houd het ook mee op. Hij zit alleen maar op de grond, fluit niet en af en toe trekt hij een poot in. Ook had hij een verstopping, Maar dat begint gelukkig al beter te worden door het grit wat ik hem heb gegeven.

Ik heb hem nou 4 dagen en ik vroeg mij af wat jullie ervan vinden. Zelf denk ik dat hij zowieso eigenlijk wel een beetje eenzaam is, maar dat is natuurlijk op te lossen. Maar denken jullie dat dit nog een andere reden kan hebben, dat hij er zo futloos bij zit? Hij KAN opzig wel vliegen gelukkig. Maar als het niet hoeft doet hij het niet (ik heb hem 1x losgelaten en toen vloog hij mijn kast in). Hij heeft ook maar een heel klein kooitje, die had ik toevallig vorige week gekocht met als idee dat ik hem in zou richten voor mijn muis.
Als Nibb-it de grasparkiet het overleeft koop ik wel een grotere voor hem en ook een vriendje want ik heb door mijn studie enz. niet zo veel tijd voor hem als ik zou willen...

Ik hoop op tips van jullie want ik heb dus nog nooit eerder een vogel gehad.  :o

Xx Miriam

P.s Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het duidelijk is.

pbos

Ik zou me voorlopig nog niet zo druk maken om je parkietje. Hij heeft natuurlijk heel wat mee gemaakt en moet nu wennen aan alles. Nieuwe omgeving, nieuwe kooi en nieuwe mensen. Geef hem wat tijd en je zult zien dat ie vanzelf meer los komt. Helemaal als hij wel goed eet en drinkt. En je bent dierenarts ass. in opleiding, dus inzicht in dieren heb je wel!!! Gaat vast helemaal goed komen met hem. Maar als je het niet vertrouwt, gewoon even langs de dierenarts.

Groetjes Peter

miriam

dankjewel voor je reactie  ;D

Ik kijk net naar hem en zie dat de korst op zijn neus weg is. Dus dat is in ieder geval goed nieuws  :)
Ik hem hem net even losgelaten en dat vond hij super eng, maar nu weet ik dat hij in ieder geval goed vliegt.
Wat me wel opvalt (ik weet niet of dit normaal is in een nieuwe omgeving) is dat hij tegen heel veel dingen opvliegt, en nogal een baggere landing maakt. Toen ik dit merkte heb ik hem natuurlijk meteen weer in zijn kooi gezet, ik was bang dat hij zich bezeerde. Vanavond probeer ik het wel nog een keer  :) .

Ik hoop zoals jij al zij, dat het komt door alle nieuwe (en voor hem natuurlijk hele enge) omgeving en personen enzo.

Groetjes Miriam en Nibb-it

pbos

Hoi,

als je het parkietje gaat houden, raad ik je aan om hem eerst handtam te maken voor je hem los laat vliegen. Zowiezo is het handig om daar een tijdje mee te wachten. Zo went hij aan zijn kooi en leert ie dat dat zijn veilige huisje is. Doordat hij best veel mee heeft gemaakt zou ik ook nog een weekje wachten met het tam maken. Zo kan hij nog mooi een weekje wennen aan zijn nieuwe omgeving. Vervolgens kun je rustig beginnen met hand in de kooi, daarna als ie dat niet meer eng vind de hand naar hem toe, enz enz. Er staat op de site een heel leuk stukje over het tam maken van je parkietje. Overigens kun je de komende week wel regelmatig voor de kooi gaat zitten en tegen hem praten, zo went hij vast aan je stem.
Wat betreft het vliegen: het is heel normaal dat de eerste vluchten niet zo heel goed gaan. Ze moeten de kamer nog leren kennen en vliegen dus in het begin nog wel eens tegen dingen aan, zoals muren plafonds of andere dingen. Maar dit komt vanzelf goed en dan vliegen ze als projectielen door de woonkamer heen!
Heel veel succes en vooral plezier met je parkietje!! Hij mag zich maar gelukkig prijzen dat jij hem gevonden hebt!

Groetjes Peter

marij

Hallo, ik ben Marij, ik heb 6 gevonden grasjes in het begin waren zij ook heel stil maar met een beetje geduld komt dat wel weer goed, je moet ze gewoon de tijd gunnen om aan de nieuwe omgeving te laten wennen, je parkietje heeft nogal wat meegemaakt en dan natuurlijk de kou.
Bij mij beginnen ze nu al wat praatjes te krijgen.
groetjes Marij ;)

miriam

Ik merk wel dat nibb-it hier nou ook al een stuk meer relaxed is. Als hij vrijdag nog steeds goed is haal ik een vriendje voor hem erbij uit de winkel waar ik werk  :-*
Ik denk trouwens toch dat het een meisje is, maar het is nog heel onduidelijk vind ik :S
Maarja, dat zien we vanzelf.

Bedankt voor jullie reactie! Ik ben nou wel een stuk meer gerustgesteld!  :D

Xx

jordyke

het is handig als je de spiegels en ramen zou bedekken voor je nibb-it laat vliegen ;D
of je kan hem laten zien dat hij er niet door heen kan bijv. loop met hem er naar toe en tik erop zodat hij ziet dat hij er niet door heen kan.
veel succes nog met nibb-it ;D