Mank pootje

Gestart door dirkie, februari 07, 2010, 11:03:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirkie

Hallo,
sinds 2,5 week heeft mijn parkietje last van een mank rechterpootje. Hij gebruikt deze niet meer om op te zitten (trekt het pootje op) en om mee te lopen (dat doet hij normaal veel), hij hinkt nu op zijn linker pootje als het ware. Zijn rechterpootje gebruikt hij verder wel om zich mee te krabben enzo.
Wij zijn 1,5 week geleden naar de dierenarts geweest, en deze heeft antibiotica en pijnstillers meegegeven. Beide tweemaal daags 1 druppel toedienen. Met de antibiotica zijn we snel gestopt, want als wij dit spul aan hem gaven dan moest hij gelijk braken. De pijnstillers geven we wel, al gaat dit niet gemakkelijk (een klein pipetje, 1 druppel toedienen in een nog kleiner bekkie).

Wij weten niet wat hij heeft. Hij heeft in het verleden wel vaker last van zijn pootje gehad, maar binnen een week was dit dan over. We geven hem altijd vitaminedruppels in zijn water.

Wie weet wat het is? Komt het vaker voor? En wat kunnen we er tegen doen?

Bedankt!

Parkieten-Freak

Wat naar dat je parkietje een zeer pootje heeft.

Even een paar vragen:
Heeft de dierenarts een diagnose gesteld? Is er iets aan het pootje te zien of voelen? (Roodheid, zwelling, warmte?)
Hoe oud is je parkietje en welke vitaminedruppels geef je hem en in welke dosering?


dirkie

bedankt voor de snelle reactie

De dierenarts zei het volgende:
* geen gebroken pootje
* geen grijpkracht in de teentjes
Hij vermoedde een ontsteking of een 'spierverrekening (?)'. Het pootje is verder niet rood, zelfde warmte als andere pootje. De dierenarts zei dat het hieltje van het pootje ietsjes dikker was dan de goede pootje (zelf geen verschil gezien).

Mijn parkiet is 4 jaar oud, en we geven hem Bogena Multivit (van Beaphar). We doen dit in zijn water en ca. 3 druppels.


Parkieten-Freak

Ik zou dan in ieder geval doorgaan met het geven van de pijnstillers, vermoedelijk heb je Carpofen gekregen en dat middel heeft ontstekingsremmende eigenschappen.
Verder kun je niet zo veel doen vrees ik. Mocht het over enkele dagen niet verbeteren, dan kun je het beste even met de dierenarts contact opnemen voor verder overleg.

Wat betreft vitaminepreparaten: daar ben ik persoonlijk niet zo kapot van, tenzij de dierenarts je adviseert op deze te gebruiken.
Als je parkiet gezond eet (Xtravital of pellets) en daarnaast wat groene en fruit krijgt, heeft hij of zij geen vitaminepreparaten nodig omdat vitaminen en mineralen al toegevoegd zijn aan het zaad/pellets.
Teveel vitaminen is niet gezond en de regel "baadt het niet, schaadt het niet" gaat hier niet op!



lovesbudgies

Volgens mijn dierenarts hebben vitamine door het water ook geen zin omdat ze na een half uur vervliegen.
Bij erg zwakke vogels geeft zij weleens een injectie met vitaminen. Maar zoals PF al zegt, met een goed dieet is dat overbodig of zelfs schadelijk.

Mocht het niet overgaan kan je ook nog een andere soort antibiotica vragen die je door het water mag doen, dit is dan wel minder betrouwbaar,
je kan immers niet controleren hoeveel hij binnenkrijgt, maar kan je parkietje misschien beter verdragen.

dirkie

Sinds vandaag heeft hij ook erg dunne ontlasting en zit zich de hele tijd te krabben, ondanks dat hij net nog onder de kraan heeft gestaan (vrijwillig). Ook is hij net in de rui geweest. Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar wellicht het melden waard.

Mars

Over nat maken:
- als je parkietje ziekig is, kun je hem beter niet laten badderen of douchen
- als het avond is, kun je je parkeutje beter niet laten badderen of douchen. De kans bestaat dan dat de veertjes nog niet helemaal droog zijn voor het slapen gaan (rustig dommelen) en je parkietje is dan erg vatbaar voor kou.

En voor de rest: morgen toch nog een keer met de dierenarts bellen, of bij een vogelarts langs.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dirkie

Wij zijn vanavond bij de Dierenarts geweest in Vlaardingen (mevrouw Kindermans). Deze heeft onze vogel bij zich gehouden om haar te laten wennen aan pallet-voeding. Een biologische korrel.

Aan het pootje kon zij niks zien, maar ze zei dat onze vogel te dik was (doordat onze vogel uit het voedsel alleen de 'vette' zaden haalde) en dat door de overbelasting zijn andere pootje bijna open lag.

Heeft iemand ervaring met pallet-voeding?

lovesbudgies

Ja hoor, en met mij vele anderen.  ;)

Hier kan je er al het een en ander over lezen: http://www.parkietenfreak.nl/a-pellets.php

En als je nog vragen hebt, dan horen we het wel. :)

dirkie

ondanks de verzorging van de dierenarts is vannacht ons vriendje overleden. waarschijnlijk zijn er te veel afvalstoffen tijdens het voeren van de pellet in zijn bloed gekomen en kon zij dat niet meer afvoeren.

bedankt voor jullie raad (niet sarcastisch bedoeld)

Kleintjes

Jeetje wat naar dat jullie vriendje toch is overleden..

Hierbij veel sterkte gewenst met 't verlies van jullie vriendje.

Groetjes, sterkte en liefs van ons alle 7 aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Wat ontzettend naar.  :(

Veel sterkte ermee, het is verschrikkelijk een vriendje te verliezen.!

Manji

Oh,wat sneu.
Heel veel sterkte met het verlies van je vriendje.

hillie

Wat sneu...
Sterkte met het verlies van je parkietje :(