1 of 2 parkieten?

Gestart door Kevindd, februari 15, 2010, 21:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevindd

Geachte Dames en Heren,

Mijn Oma heeft tien jaar geleden ook al parkieten gehad maar deze is helaas weggevlogen.
Hierna heeft zij altijd gezegd dat zij weer een parkiet wil en deze willen we als verrassing voor haar geven, en heb een paar vraagjes die jullie hopenlijk voor mij kunnen beantwoorden.
Mijn oma  vind het leuk als parkieten reageren op geluiden die ze horen van de tv of als je tegen ze praat, zijn er nog bepaalde soorten die hierbij passen?
Is het veel beter om 2 vogels te hebben en heeft dit invloed op het tam maken en/of agressiever reageren tegen mensen, en zijn 2 vogels geschikt voor een kooi van 56x48x84 ( LxBxH).

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Alvast bedankt

Kevin

Topic-titel aangepast, zo is het voor iedereen duidelijk waar de vraag over gaat. ;)
Gr.Sonja



pbos

#1
Hoi,

Er zijn volgens mij geen soorten parkieten die meer of minder op geluid reageren. Als je naar grasparkietjes zelf kijkt, ligt het denk ik een beetje aan het karakter van de parkiet in hoeverre zij reageren op geluid. Natuurlijk is het wel zo dat parkietjes altijd wel reageren op bepaalde geluiden, ik merk bijvoorbeeld dat op momenten dat de tv aanstaat of als er visite is, dat ze er 'bovenuit' willen komen en dan vrolijk kwetteren!
Het maakt op zich niet uit of je een of twee parkietjes doet. Dat ligt hoofdzakelijk aan de tijd die je er aan kunt besteden. Als je meer dan genoeg tijd hebt, kan een prima. Heb je iets minder tijd, dan is het leuker om twee te nemen. Wat betreft het tam maken: twee parkietjes tegelijkertijd kan zeker. En je kunt ze dan ook wel tam maken, alleen kost het dan iets meer tijd dan met een parkietje. Maar nou is geduld zowiezo wel een sleutelwoord bij het tam maken van een parkietje.
Dan de kooi: aan de hand van de maten vind ik de kooi groot genoeg voor twee parkietjes. Ze vliegen immers ook af en toe los!

Wat een leuk idee trouwens om je oma te verrassen met een of twee parkietjes. Ik weet zeker dat ze er blij mee is!

Vele groetjes Peter

DobbyFloppy

#2
met 2 vogels heb je inderdaad wel meer plezier. als je een x wegbent hebben ze mekaar ook nog.
met zijn 2en tam maken is ook best wel een uitdaging, duurt wel even wat langer maar je hebt er daarna wel plezier van.
vogels zijn zoiezo al vrolijke kwetters. bij mij reageren ze vooral op muziek, en ook als de tv aanstaat reageren ze wel. mijn vogels proberen als ik aan het stofzuigen ben ook altijd boven het geluid te komen.
ze zijn immers wel gek op bepaalde geluiden. al heb ik een plastic zakje in mijn hand wat net teveel geluid maakt, erop reageren.

en met het kooiformaat kun je er makkelijk 2 nemen, ik heb zelf ook 2 vogels. mijn kooi is een ferplast viola dus ook lekker ruim.

veel succes gr
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kevindd

Alvast bedankt voor de info, we gaan nog even denken over hoeveel we der nemen.
Er lopen dagelijks veel mensen het huis in en uit dus aandacht genoeg dat zou dus geen probleem moeten zijn maar die beslissing maak ik wel als het zover komt.
De kooi is gelukkig in ieder geval in orde vind het altijd erg om dieren in te kleine kooien te houden, hierdoor wil ik het tam maken ook snel laten verlopen om hem zo nog meer bewegingsvrijheid te geven.
Heb me de laatste 2 dagen goed ingelezen en als het goed is zijn de vogels er volgende week, ik houd jullie zeker even op de hoogte.
Tips of dingen waarbij ik exta moet letten bij de aankoop zijn altijd welkom.

Alvast heel erg bedankt

Kevin

Moppers

Ook al heeft je oma gezegd dat ze graag weer parkietjes zou willen, dieren zijn geen kadomateriaal. Wie weet denkt ze er toch net even anders over als het eenmaal zo ver is. Stel dat ze dan toch niet zo graag als gedacht wil, dan worden de parkieten daar de dupe van.

Het is heel lief dat je je oma parkietjes wilt geven, maar breng de verrassing op een andere manier. Neem haar mee naar de winkel, de kweker of het asiel waar je de parkieten gaat halen. Laat haar de parkietjes uitzoeken. Jij kunt dan de financiƫle kant op je nemen.
Of vertel haar dat je haar graag parkietjes wilt geven. Maar geef haar alsjeblieft niet zonder aankondiging dieren kado. Het gaat om levende wezens, niet om een object dat ook in de kast bewaard kan worden.


Kevindd

Maak je geen zorgen hierover het is en wordt ook geen impuls aankoop.
Zij gaat natuurlijk mee, en zij kan het zelf uitzoeken, lijkt mij ook logisch aangezien zij toch degene is die hiervoor zorgt en dit ook met veel liefde en aandacht doet.
De dupe worden de beestjes niet heb zelf veel met dieren en zo ver laat ik het niet komen.
Ik snap je bezorgdheid als liefhebber van parkieten, maar dat komt echt wel goed.


Moppers

Dat is fijn om te horen. Vaak denken mensen er allemaal niet bij na en ik ben maar al te bekend met de vele mogelijke gevolgen daarvan, maar het is me nu duidelijk dat jij dat wel doet. Prima!