Grasparkiet blijft maar eitjes leggen en broeden

Gestart door Saartje, februari 12, 2010, 00:32:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Saartje

Hallo allemaal hier,

Ik hoop dat jullie suggesties hebben want ik heb inmiddels van alles zitten bedenken maar ik weet niet of dat gaat helpen.

Ik heb een grasparkiet, Saartje. Ooit kwam ze hier met een andere parkiet maar die heeft ze zo gepikt dat hij/zij overleden is. Daarna hebben we er tot twee keer toe een man bij gezet maar ook deze twee ondergingen hetzelfde lot.
Sindsdien zat ze alleen en dat ging best goed. Ze had een prominente plaats in de woonkamer en afleiding genoeg. Zo'n twee keer per jaar werd ze broeds. Dan lieten we de eieren liggen waarop ze driftig vier eieren probeerde uit te broeden en het opgaf wanneer ze niet bleken uit te komen.

Inmiddels was er een roodrugparkiet bij ons komen wonen. In het nieuwe huis kon Saartje niet meer in de woonkamer en dus hebben we ze naast elkaar in de eetkamer gezet. Dat ging zeer goed. Ze hadden aandacht van elkaar, ze konden uit het raam kijken en ze kregen aandacht van ons. Toen Saartje weer ging broeden maakte ik me totaal geen zorgen. We wisten niet eens of onze roodrug een mannetje of vrouwtje was. Nu, het is nog steeds niet te zien, zijn we er van overtuigd dat het een man is gezien het contact tussen de twee (ze zitten uiteraard apart gehuisvest).
Helaas is Saartje sinds een half jaar continue broeds. Ze legt vier eieren, blijft daar drie weken opzitten, neemt een pauze van een dag en begint opnieuw.
Dit kan zo niet goed blijven gaan. Haar buik is compleet kaal inmiddels. Ze is nog alert en nog even vinnig en aanvallend naar ons toe als altijd maar dit is niet gezond.
Ze uit elkaar halen bleek geen optie, beiden kwijnen dan weg. Ze allebei een andere partner geven is ook geen optie na de ellende met haar vorige mannen. Een bevrucht ei neerleggen is een optie waar we aan gedacht hebben. We weten het gewoon niet zeker. Inmiddels zie ik niet meer wat ik typ, de tekst verdwijnt naar onderen dus graag jullie tips.

Mars

Tips:

- maak haar dag korter, door een doek over de kooi heen te doen. Zorg dus dat ze vanaf 9.00 uur 's avonds geen licht meer ziet.
- maak haar veilige omgeving 'onveilig'. Zorg er voor dat ze niet dag en nacht op dezelfde plek is: zet haar 's avonds op een andere plek in huis, liefst ook in een ander (slaap) kooitje: grasparkieten trekken ind e natuur het hele jaar, behalve als ze gaan broeden.
- evt. zijn er hormonenspuiten ed mogelijk, maar die schijnen niet aan te bevelen te zijn. Kijk eens even op de website van De toren in Drachten, daar heeft enkele weken geleden iemand van dit forum om informatie hierover gevraagd.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Mochten die tips niet voldoende werken dan is inderdaad in jullie geval het uitbroeden van een nestje niet mogelijk.

Je opties zijn dan een hormoonspuitje of een hormoonimplantaat.
De eerste werkt maar kort, de tweede 3 maanden.

@Mars: Zijn er nog meer bezwaren tegen hormooninjecties dan alleen de korte werkduur?

Verder zou je haar kunnen overzetten van zaadjes naar pellets (bv. Harrison's High Potency), daarnaast extra ei-voer en grit geven.
Ook wat extra calcium kan geen kwaad bij een parkietje dat zoveel eitjes legt. (bv. Calci-Lux)
Dit zal niet helpen tegen het broeden, maar vult wel alle voedingstekorten op die ze hierdoor gekregen heeft, overleg van te voren even
met je (vogel)arts over het dieet.

Mars

@ lovesbudgies
Wat ik begrepen heb van de hormoneninjectie is dat het eigenlijk niet geschikt is voor kleinere vogels.
Hoe wat precies weet ik niet, maar er zijn maar weinig vogelartsen die hormoneninjecties willen geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

Dit is het antwoord dat ik van Anton Beijer heb gekregen op deze vraag:

CiteerVoorheen gaven we wel hormoon injectie maar dat werkt vaak slechts tijdelijk. Experimenteel wordt op dit moment gewerkt met hormoon implantaatjes. dat werkt wel maar max. 3 maanden is mijn ervaring tot nu toe.

(zie ook het topic over mijn parkietje Mutz hierover. Het enige wat bij mij hielp, was de andere parkiet - al was het dan een popje - uit logeren te sturen)

vorsselman

hallo,
ik heb een vergelijkbaar probleem
we hebben puck sinds september 2009 ( ze was net uitgevlogen dus was toen een week of 5 a 6) ze is dus nog vrij jong
puck heeft geen mannetje maar legt vanaf 2 april regelmatig een ei
gister heeft ze haar 19e ei gelegt
we hebben vanalles geprobeerd, ze krijgt vanaf 8 uur een donkere doek over de kooi die er 's ochtends tussen 7 en 8 eraf word gehaald
kooi richten we elke week anders in

toch blijft ze maar eieren leggen, ze krijgt nu ook al een kale kont
en we hebben haar er al een paar keer op betrapt dat ze op de grond zat te broeden
overgens niet op een ei die halen we altijd weg, gewoon op niets
weet ook niet zeker of dit goed is (het ei weghalen) de 1 zegt laten liggen de ander zegt weghalen
ik weet het ook niet meer !
ik hoop op jullie reacte & bruikbaar advies

lovesbudgies

Ik denk dat je het beste even een goede vogelarts kunt bellen voor advies, een lijst van deze artsen staat op de site van PF zelf,
want als ik het zo lees is je vogeltje al alleen en dan blijven er maar weinig opties over.
Als je alles al geprobeerd hebt dan kun je je vogeltje een nestje laten krijgen met een mannetje of met hormonen laten behandelen. (injecties of implantaten)

Mars

Laat in ieder geval de eieren liggen: waarschijnlijk probeert ze een vol nest te krijgen en als je steeds de eieren weg haalt blijft ze leggen.
Kijk dat even aan (een groot nest heeft 6 a 8 eitjes), als het goed is gaat ze hier op broeden en legt ze dan dus even niet.

Werkt dit niet, dan zou ik je ook nog willen aanraden om haar een klein nachtkooitje te geven op een andere plek (dus andere kamer). Dan is ze haar veilige plek kwijt.

Zorg ook voor voldoende kalk (roze mineralenblok) en eivoer.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..