een stomme fout

Gestart door tori15, februari 11, 2010, 20:36:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tori15

hoi, ik heb 2 parkieten, 1 van 2 jaar oud en 1 van ongeveer 6 maanden.
(die van 2 jaar heb ik van iemand gekocht) maar hij was niet tam, en de andere gwn uit de dieren winkel

ze zijn nog niet tam, en het wil ook niet echt lukken. maar ik dacht '' misschien als ik ze eens vast hou en ze een beetje aai enzo, om te laten zien dat ik het goed bedoel''.

maar ze begonen ook te vliegen, en ik las op het forum een paar keer dat het niet goed was oom ze eerst te laten vliegen en dan pas tam maken.

ik vind het echt een stomme fout die ik heb gemaakt en vraag me af of het invloet heeft op het gedrag en tam maken van de parkieten?

plz help...

pbos

Het is inderdaad niet zo verstandig om je parkietjes vast te pakken, zeker niet als manier van tam maken! Tam maken kost tijd en een hele hoop geduld. Er is al veel geschreven over het tam maken van een parkietje. Er staat zelfs een stuk over op de site! Lees dat eens door en toets eens tam maken in op de zoekfunctie. Als je de tijd neemt om je parkietjes tam te maken en langzaam aan hun vertrouwen wint, krijg je ze nu ook nog wel tam!

Succes...

tori15

oke, het gekke is 1 van de 2 is al minder bang voor me.
hij vertrouwt me nog steeds niet voor 100% maar hij vliegt ook niet gelijk weg

Kleintjes

Hoihoi,

zoals PBos al schreef, 't is nooit te laat om te beginnen met (hand)tam maken. Dit lukt zelfs met (bijna) bejaarde parkietjes nog! Als je maar geduld hebt en geen wonderen verwacht.
Geef ze lekker de tijd en doe alles lekker rustig aan. Laat ze rustig aan je hand wennen. Houd je hand in de kooi (let op dat ze niet ontsnappen) en na korte tijd haal je je hand weer weg (niet zo 5 seconden of zo, maar ik gok dat je me wel begrijpt). Herhaal dit 'n paar keer per dag en bouw langzaam de band op. Pak na verloop van tijd eens wat trosgierst tussen je vingers. Dit zullen ze misschien wel eng vinden maar na 'n tijdje overwint de lekkere trek alles ^^ Als ze de gierst uit je hand eten, en misschien zelfs opstappen, kun je gaan uitbreiden met bewegen. Als ze schrikken niet je hand wegtrekken maar laten waar die is en de parkeitjes tot rust laten komen.

Dit hele proces kan, afhankelijk van 't karakter van je vogeltjes, weken tot zelfs maanden duren.
Neem er dus de tijd voor, overhaast niks.

Wat ik hier neer heb gezet is slechts de korte opsomming doch (hopelijk) wel duidelijk. Op de site staat er 'n heel stuk over zoals PBos aan gaf. Lees dit eens lekker op je gemakkie door ^^ Ik durf bijna zeker te zeggen dat je met tijd, geduld en liefde je bengeltjes tam krijgt ^^

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

tori15

oke, thx k zal het proberen