Hagen Vision kooien

Gestart door pbos, februari 10, 2010, 17:32:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pbos

Hallo,

Ik heb een paar keer hier op het forum een topic langs zien komen over de Hagen Vision kooien. Ik moet zeggen dat ik de grootte van deze kooien wel heel erg mooi vind,  maar verder nog niet echt overtuigt ben. Nu heb ik al een beetje zitten zoeken op het forum naar de Hagen Vision kooien en heb al wel wat info gevonden. Maar ik zou graag van forumleden, die een HV kooi hebben, willen horen wat hun ervaringen zijn met deze kooien. Vind ze er namelijk wel een beetje lomp en zeer futuristisch uitzien. Mocht je je ervaring met mij willen delen, dan graag een PB sturen, evt met foto van je HV kooi. Bij deze mag er dus direct een slotje op dit topic, zodat het niet een uitgebreid iets gaat worden.

Alvast bedankt...

Groetjes Peter

Nog een kleine edit: Zou ook graag willen weten wat de doorzichtige onderbak na een tijdje doet? Blijft dit helder of wordt het dof?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Parkieten-Freak

Citaat van: pbos op februari 10, 2010, 17:40:33
Nog een kleine edit: Zou ook graag willen weten wat de doorzichtige onderbak na een tijdje doet? Blijft dit helder of wordt het dof?

Dat zal grotendeels afhangen van je manier van schoonmaken, het schoonmaakmiddel én van de bodembedekker die je gebruikt.
Schuursponsjes en Jif zijn uit den boze, maar als je een zacht sponsje gebruikt met wat afwasmiddel blijft het wel mooi. Gebruik je schelpenzand als bodembedekker? Zand schuurt, dat kan dus krassen veroorzaken. Beukensnippers en Corbo niet.
Krasjes zullen er in de loop der tijd toch wel opkomen vrees ik want de nageltjes van de parkiet zijn ook scherp.  ;)


lovesbudgies

Heb je hier al gekeken, Peter?

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22435.0
Onderaan staat de Hagen Vision L02 groot.

De bijgeleverde zitstokken kan je niet gebruiken, die zijn van plastic en niet geschikt voor parkietenpootjes.
Ik vind hem wel heel mooi en je kan hem ook kleiner maken (mocht je gaan reizen ofzo), de rommel is vergeleken bij andere kooien
een stuk minder door de hoge bak. Nadeel is dat de etensbakjes op de bodem staan en hij minder stabiel is dan andere kooien.

pbos

Hoi Nicky,

Bedankt voor je informatie,ik had je foto's toevallig al gevonden op een andere website! En had inderdaad ook gelezen dat hij niet zo stabiel is als andere kooien. Vind het op de meeste foto's die je op internet kan vinden, niet echt duidelijk kunt zien hoe de kooi is. Helaas heb ik hem ook nog nergens bij een winkel gezien. Ik mag namelijk graag een kooi van alle kanten bekijken en bevoelen! Vandaar dat ik dus op zoek ben naar de ervaringen van andere mensen. Begrijp dat jij er zeer over te spreken ben, op de voerbakjes na dan! Haha... Ik ben benieuwd wat andere mensen van de kooi zeggen.
Zit namelijk nog steeds behoorlijk te twijfelen. Helemaal omdat mijn huidige kooi nog behoorlijk nieuw is, zo'n 4 jaar. En bevalt me heel erg goed, alleen wil ik wel graag een grotere. Wil natuurlijk zoals iedereen hier, het beste voor mijn vogeltjes!!

Groetjes Peter

lovesbudgies

#4
Sorry, ik ben ook te onduidelijk, haha. De kooi is van forumlid Nicky, maar omdat zij niet zo vaak actief meer is op PF, heb ik (Lisanne) haar kooi
in het kooientopic gezet.

Bovenstaande mening is wel van mij, en die deelt (voor zover ik weet) Nicky ook. (Behalve over de bakjes geloof ik  ;))
Ik zal even vragen of zij haar eigen mening via pb kan geven, het is tenslotte haar kooi. :)

NickyRose

Ik mocht van Lisanne even hier antwoorden.  ;)

Maar ik ben super tevreden met de kooi.
Om even concreet op wat vragen en afwegingen van je terug te komen;

En had inderdaad ook gelezen dat hij niet zo stabiel is als andere kooien.

Dat valt dus reuze mee, tenslotte verplaats je hem niet dagelijks, alleen met echt optillen aan de tralies, dus niet de bak wil er wel eens zo'n plastic klemmetje los springen die op de hoeken zit.

ik vind hem er een beetje lomp en zeer futuristisch uitzien


Ja, op de foto's van de site wel ja maar als je hem zelf met houten stokken en speeltjes enzo aangekleed hebt is dat stukken minder hoor.

Zou ook graag willen weten wat de doorzichtige onderbak na een tijdje doet? Blijft dit helder of wordt het dof?

Hij wordt wat stoffig ja, maar de kwaliteit is degelijk en gewoon af en toe met een sopje schoonmaken. Wat je als bodem materiaal gebruikt maakt niet uit dat komt niet bij het doorzichtige stuk, ook de nageltjes of snaveltjes niet.
Het witte gedeelte is er heel makkelijk van los te klikken om wekelijks de kooi te kunnen verschonen met de 4 grijze klemmen, het doorzichtige blijft dan zitten.

Wat de eetbakjes betreft die beneden zitten dat is juist 1 van de redenen dat deze kooi minder zooi geeft. Velletjes van de zaadjes blijven netjes binnen de hoge bak. Het enige wat ik hier op de grond vind is die witte pluisjes, en poep natuurlijk van het rond vliegen.  :P Ik zou niet weten wat een nadeel is van bakjes op de bodem, er zit zelfs een afdekkapje boven voor vallende poepjes.

Als ik een nadeel van deze kooi zou moeten opnoemen zou het enige wat ik kan bedenken zijn dat het doorzichtige stuk aan de tralies vast zit en lastiger is los te klikken voor een wekenlijkse schoonmaak, vogels kunnen er dan ook beter uit zijn. Dus dat is voor mij een periodieke schoonmaakklus ( lees nog geen 1 keer gedaan hahaha ). Maar zoals ik al zei heeft het niets met de bodem te maken.
En kan er nog goed doorheen kijken hoor.

Heb nog een paar foto's zo dat je wat details kan zien;






[verwijderd door de beheerder]

pbos

Kijk, hier heb ik echt wat aan! Super bedankt voor je antwoord en met je foto's wordt er helemaal een hoop duidelijk! Toch jammer dat sommige dingen niet op zooplus te vinden zijn, zoals die afdek-kapjes boven de voerbakjes! Begin nu toch wel overtuigt te raken van deze kooi, helemaal doordat ie mooi groot is zodat er veel speeltjes enzo inkunnen! Nog een klein vraagje: is er een mogelijkheid met de deurtjes om er aan badje aan te hangen? Of moet dit een speciaal badje zijn wat in de kooi moet hangen?

Greetz Peter

Oja, als ik het doe, ga ik denk ik voor de SO2. Vind die anderen wel geel groot!! Haha...

NickyRose

Of een standaard badje past durf ik niet te zeggen, ik heb een valken bad boven op de kooi staan. Maar als je maar 1 deurtje open doet heb je een opening van 11 cm, en beide open 22cm dus.
Ik vind het handig dat je de deurtjes zowel naar binnen als naar buiten open kan doen. Zo'n naar buiten openstaand deurtje gaan ze lekker op zitten slapen en alle poep valt dan op de grond, haha.

Wat de grootte betreft, hoeveel vogeltjes heb je?
Die eerste is erg klein hoor, die met de blauwe stokjes. Ik denk dat je daar spijt van krijgt. Is een gek smal hoog ding. En je hebt meer aan breed dan hoog.
Hoe groot is je kooi nu?

Ik zou niet kleiner gaan dan de M01.

pbos

Ik heb twee parkietjes! Mijn huidige kooi is 50x30x60(LxBxH) met een grote klep aan de voorkant waar ze op kunnen landen. Kooi lijkt precies op de Ferplast Ibiza, alleen deze is een tikkie kleiner. Ik weet dat ze meer aan breedte dan hoogte hebben, maar ze vliegen dagelijks enkele uren los. Nou ja, vliegen! Het zijn niet zulke vliegers, houden meer van spelen op de kooi of op de parkietenboom. Dus bij de SO2 verlies ik bijna niets in lengte of breedte, maar krijg ik er wel een behoorlijk stuk hoogte bij! Nog maar even denken om wat ik doe. Vind persoonlijk de MO2 toch wel behoorlijk groot.

Greetz

carla-dobbe

#9
Echt een SUPERkooi, nog geen moment spijt gehad, ik heb de terracotta hoogmodel gekocht, maar heb het bovenste gedeelte er niet opgezet, dat is meer voor als ik ooit eventueel een nestje krijg, dan bouw ik dat stuk erop! Ik heb nog geen moment spijt gehad, de kooi is wel redelijk groot, kwa bodembedekking opvulling, maar de kooi is lang niet zo snel vies met poep enzo, als mijn vorigekooi. Mijn vogels waren altijd erg veel uit de kooi toen ze nog in de oude (en kleinere) kooi zaten, nu zitten ze veel meer in de kooi, ondanks dat het deurtje evenveel openstaat als voorheen, zegt dus wel, dat ze nu gewoon veel meer leefruimte hebben gekregen... Breedte is belangrijker dan hoogte van de kooi. Noddy vond het geweldig, hij is een echte "grond" vogel, zit nu veel relaxter op de bodem van de kooi omdat hij kan zien wat er buiten de kooi gebeurt, dus hij hoeft niet steeds uit de kooi te komen om te kijken. Veeeeeeeeel minder rommel!!! Yrsa was vreselijk in de rui, nu viel me dat pas echt op, omdat de veertjes allemaal in de kooi bleven en ze anders verspreid over de vloer lagen... ik heb de bovenkant van de witte onderbak gehaald, even de kruimeldief op een paar cm. erboven over heen gehaald, en weg was het... voordeel... je kan zo veel beter in de gaten houden hoe erg ze wel niet in de rui is..

Het doorzichtige plastic maak ik schoon door een vochtig microvezeldoekje erlangs te halen en vervolgens een droge om het streeploos te krijgen!! Noddy spettert erg met het drinken, dus ik doe dat echt wekelijks schoonpoetsen, anders krijg je allemaal watervlekjes, dus ik hou dat goed bij!! Weinig nadelen, maar ik heb er wel één, je kan niet een "snoepbakje" met grit naast het voerbakje hangen, dus dat doe ik nu in een ander bakje wat ik dan boven het voer aan de tralies hang!! En jammer dat er aan de smallekant van de kooi geen deurtje zit. Maar ik blijf erbij, een echte aanrader!!!
Liefs van Carla
Noddy & Yrsa


Oja, er kán wel een standaard badje aan (ik heb zo'n 4-kant volleidig transparantbadje, wat uit 1 geheel bestaat, van vitakraft)... maar dan moet 1 deurtje dichtblijven, en moet je een stokje aan de buitenkant van de kooi onder het deurtje doen (tussen de tweede tralieopening eronder) anders blijft het gat onder het badje en de kooi te groot, dan denk ik dat ze er onderdoor kunnen ontsnappen. Ik had voorheen het badje alleen hangen omdat mijn parkietjes eruit dronken, maar nu ze een mooi drinkbakje op de bodem van de kooi hebben ( en ook hebben gevonden) hangt het badje er bij mij niet meer aan. Het kan dus wel, maar met een stokje onder het klepje/deurtje!!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

NickyRose

Citaat van: pbos op februari 10, 2010, 21:59:48
Ik heb twee parkietjes! Mijn huidige kooi is 50x30x60(LxBxH) met een grote klep aan de voorkant waar ze op kunnen landen. Kooi lijkt precies op de Ferplast Ibiza, alleen deze is een tikkie kleiner. Ik weet dat ze meer aan breedte dan hoogte hebben, maar ze vliegen dagelijks enkele uren los. Nou ja, vliegen! Het zijn niet zulke vliegers, houden meer van spelen op de kooi of op de parkietenboom. Dus bij de SO2 verlies ik bijna niets in lengte of breedte, maar krijg ik er wel een behoorlijk stuk hoogte bij! Nog maar even denken om wat ik doe. Vind persoonlijk de MO2 toch wel behoorlijk groot.

Greetz

Eh, dat betwijfel ik, 5 cm op de breedte en dat is de bak, tralies vallen in, nogmaals parkieten hebben niets aan hoog. Dus wat je hebt is straks kleiner dan nu en hoger.
Krijg je spijt van, weet ik zeker.

pbos

#11
Nicky,

ik begrijp wat je bedoelt, hier had ik nog niet over nagedacht. In dat geval is de SO2 inderdaad wel vrij smal. Maar blijf erbij dat ik de MO2 wel vrij groot vind, die past namelijk niet op mijn electrische sfeerhaard(daar staat de kooi namelijk boven op)! Dat ding is namelijk maar 29cm breed en de MO2 38cm! Steekt ie wel een heel erg groot stuk over! Moet dus nog maar even kijken wat ik doe. De SO2 wordt het in ieder geval niet!!! Voorlopig nog maar even deze kooi houden en rustig nadenken. In ieder geval voor je reacties. Als ik toch besluit voor de MO2 te gaan, hoor je het van me.

Beheerders: op dit topic mag een slotje! Bedankt...

Het delen van verdere ervaringen/foto's mogen via pb. Gr. Lisanne
*Klik*