Jonge parkiet wil niet meewerken

Gestart door Vranzie, februari 10, 2010, 12:21:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vranzie

Hallo allemaal,

Ik ben nu reeds twee weken de trotse eigenaar/baasje van een grappig grasparkietje Gabri. Gabri heeft een erg ruime kooi en heeft alles wat hij maar kan wensen. Nu ben ik vanaf dag 3 (twee dagen laten wennen aan zijn kooi en omgeving) bezig om hem tam te maken maar het gaat niet zoals ik wil. Ik heb het hele forum bekeken en weet eigenlijk dat ik geduld moet hebben maar toch wil ik even met jullie van gedachte wisselen.

Gabri reageert namelijk niet echt op trosgierst, ik heb het een aantal dagen geprobeerd om het rustig een aantal minuten in de kooi te houden maar er zit geen beweging in. Nu heb ik toch maar besloten om langzaam dichterbij te komen en het trosgierst te brengen. Ik mag erg dichtbij komen en hij lijkt niet echt bang (wel wat onzeker misschien) maar eet niet van het gierst. Hij neemt 1 zaadje en heel soms 2 en lijkt er klaar mee te zijn. Na een tijdje gaat hij zelfs ergens anders zitten en lijkt eerder geïrriteerd dat ik er nog steeds met mijn hand zit. Hij heeft een ruime kooi dus ik kom er niet snel meer bij. Indien ik de zaadjes via mijn vinger breng eet hij dit wel.

Gisteren stond zijn kooi open omdat ik hem toch graag van het vliegen wilde laten proeven ook al is hij niet tam. Ik heb het geweten want hij ging niet terug wat resulteerde voor hem dat hij een nachtje in de kamer heeft moeten blijven slapen. Vanochtend kooi (mega zwaar want is erg ruim 60x60x120) voorgehouden en vloog daardoor van de gordijnen af en na een tijdje uiteindelijk uit zich zelf de kooi in (gelukkig) ik denk dat hij toch een beetje bang voor me is geworden en ben weer helemaal terug bij af.

Iemand tips? Ik vind hem overigens niet heel levendig en hij maakt weinig geluid. Ik begin het erg zielig voor hem te vinden.

Griet in trosgierst veranderd. ;) Gr. Lisanne

Wouter

Met griet bedoel je neem ik aan trosgierst?
Ik zal eerst hem laten wennen aan het trosgierst, door het eerst in zijn kooi te hangen. En dan niet maar een paar minuten, maar liever een paar dagen, zodat hij weet wat het is. In een paar minuten is je parkiet daar nog niet aan gewend. Hij zal eerst zelf moeten ontdekken wat het is. ;)

Daarna kun je gaan trainen. Je parkiet los laten vliegen door de kamer, doe dat pas als je parkietje handtam is. Als je dit te vroeg doet wordt hij er alleen maar schuw van. Je hebt een erg ruime kooi voor 1 parkiet. Als hij behoefte heeft aan vliegen kan hij dat in zijn eigen kooi ook wel. (Dit neemt niet weg dat hij de kooi niet uit hoeft, het moet alleen niet te overhaast gebeuren.)

Succes!
Groetjes, Wouter

Vranzie

Hoi Wouter,

Ja stom ik bedoelde trosgierst inderdaad, nog een beetje nieuw voor me. De trosgierst hangt al een aantal dagen in zijn kooi en hij lijkt hier niet op te reageren. Blijven afwachten en met rust laten tot dat hij er wel van gaat eten?

taar95

hallo,
dat met het trosgierst had ik ook.
Mijn parkietje luste wel al meteen andijvie. De vrouw bij wie ik m'n parkietje had gekocht, had dit namelijk al vaker aan hem gegeven en daardoor kende die het al.
Ik weet niet waar jij je parkietje gekocht hebt, maar misschien kun je navragen wat hij daar voor lekkernijen kreeg. Daar is die dan al aan gewend, en daarmee kun je hem van je hand laten eten.
Op een gegeven moment heb ik het trosgierst er gewoon een paar weken in laten hangen, en op een dag was het voor de helft op!
Hij zal er ooit wel van gaan proeven en het dan heerlijk vinden. Dus gewoon laten hangen zou ik zeggen ;)
Verder veel succes, gewoon rustig aan doen en vooral erg veel geduld!!

lovesbudgies

Dat hij niet erg levendig is en weinig geluid maakt bewijst ook dat hij nog erg moet wennen.
Hij heeft nog niet het idee dat zijn kooitje een veilig huisje voor hem is, en het trosgierst kent hij ook nog niet.

Geef hem de tijd zijn kooi en de trosgierst te ontdekken en ga hem pas tam maken als hij helemaal tevreden is in zijn kooitje.
Dan zal hij minder schrikerig zijn, meer bewegen/spelen, en meer geluidjes gaan maken. Dan kan je verder gaan met tam maken.

Vranzie

Hier kan ik wat mee beste mensen. Erg bedankt voor de reacties. Ik zal hem even een tijdje laten wennen en daarna de draad weer oppakken. Geduld is een schone zaak, jammer dat wij altijd zo snel willen he!

Bedankt

Vranzie

hallo,

even een kleine update. Het gaat de laatste dagen een stuk beter. Hij begint al echt zijn weg te vinden in zijn kooi. Vanaf elke hoek moet hij een keer op zijn schommel zijn gesprongen en dat moet iedereen horen en zien. Ook heeft meneer uitgevonden dat als hij op zijn trappetje zit en maar hard genoeg beweegt en daarbij zijn snavel tegen de tralies houdt het trappetje nog wel eens aan een kant los kan laten, leuk dat het is.

Maar helaas trosgierst daar kijkt hij niet naar en eet hij nog steeds niet van :S .... afwachten dus of zijn er nog wat opties?

lovesbudgies

Afwachten inderdaad, hij zal het vanzelf ontdekken.

Daarnaast kan je natuurlijk ook gewone zaadjes gebruiken bij het tam maken, of groenten, fruit of kruiden.
Witlof, andijvie en appel zijn vaak een groot succes. Hij moet het wel eerst ontdekt hebben, er meerdere malen
van gegeten hebben en het heel lekker vinden natuurlijk.

Fijn dat hij alles al zo aan het ontdekken is, zo te horen heeft hij het wel naar zijn zin!

Joyce

Ik herken het helemaal. Tijger keek ook niet om naar trosgiersst, zelfs niet nadat het een tijd in zijn kooi had gehangen. Wel was (en is) hij gek op peterselie, dus daar heb ik hem flink tam mee gekregen. Sinds hij Tarzan als maatje heeft (en Tarzan is helemaal gek op trosgierst), heeft Tijger er ineens ook enorm veel interesse en trek in.

Goed voorbeeld doet volgen zeg maar . . . .  ;D

Vranzie

Hallo allemaal,

Kleine update: Trosgierst hangt er nu al een tijdje en hij heeft er wel eens wat hapjes van genomen maar meer om te bijten of even uitproberen en verder kijkt hij er niet naar om.

Verder heb ik alles geprobeert van het groente tot fruit alfabet maar alles wat in zijn kooi hangt test hij niet. Zijn er nog opties? Begin echt een beetje moedeloos te worden. mijn geguld is nog niet op maar het is wel een flinke teleurstelling aan het worden.

hillie

Doe net of je het zelf eet parkietjes zijn van naturen erg nieuwsgierig.
Dus als je jouw zien eten dan komt die van zelf kijken wat aan het doen bent.
En wie weet volgt je parkietje vanzelf wel dan.

parkietengek12

Citaat van: hillie op maart 05, 2010, 15:47:20
Doe net of je het zelf eet parkietjes zijn van naturen erg nieuwsgierig.
Dus als je jouw zien eten dan komt die van zelf kijken wat aan het doen bent.
En wie weet volgt je parkietje vanzelf wel dan.

dat begrijp ik nooit :P
als ik iets eet dan kijkt elmo gewoon de andere kant op :P

Gewoon geduld hebben, ht komt wel!
mijn parkietje is ook nog niet echt tam, eb ik heb hem al 2 maanden! En dan hoor ik hier dood leuk dat andere mensen ee parkietje kopen en na 2 WEKEN komen deze leuk bij je zitten :S
wat ik hiermee wil zeggen is dat het verschild, sommige parkieten zijn nieuwgieriger dan de nadere, toch?


Gr Joël

Manji

Dat snap ik ook nooit dat ze binnen 2 weken al een parkietje tam hebben.
Ik heb er 2,en de oudste (Sjors) is 3 maanden en de jongste (Sjimmie) is 2 maanden oud.
Maar die zijn nog niet tam hoor.

Trosgierst heeft hier ook lang geduurd voordat ze daar van aten.
Zo ook met groenten en fruit,dat eten ze beslist niet.
In het badje gaan is ook zoiets dat ze niet willen.
Maar ik blijf het proberen,ofschoon mijn geduld een beetje op begint te raken. :-[

marij

Hallo, toch is geduld wel het sleutelwoord,en een dier voelt haarfijn aan hoe iemand zijn stemming is, als jij krampachtig maar blijft proberen om hem bepaalde dingen te laten waar hij nog niet aan toe is levert alleen maar frustraties op voor jou maar ook voor je parkietje laat hem eens een paar dagen of zo met rust en hem zijn gang gaan, probeer het daarna opnieuw maar bouw het langzaam op en forceer het niet.


Gr. Marij

Nathas

Hoi allemaal,

Misschien een berichtje van troost: mijn parkietje Wiske heeft deze week "besloten" om me aardig te vinden en te vertrouwen en is voorzichtig aan het landen op mijn haar en laptop......... Dit na ruim 5 maanden!

Ze heeft wel haar vriendje verloren 6 weken geleden wat een traumatische ervaring was/is voor haar maar ondanks dat heeft ZIJ besloten dat het ok is bij mij en groeit er voorzichtig vertrouwen. Ik denk dus echt dat je parkietje ZELF beslist en dat je het wel kan stimuleren maar niet forceren.

Ik ben gewoon blijven praten tegen haar en voorzichtig dichterbij gekomen met mijn gezicht en hand (zij houdt wel van trosgierst) maar kwam niet verder een lange tijd. Deze week dus toch onverwachts toenadering, heerlijk.
Het staat al op veel plekken in het forum maar geduld is het enige........  ze voelen heel veel aan, zeker ongeduld.
Dus.............. zachtjes aan en blijven volhouden (niet stoppen met praten en aandacht geven). .... 

Manji

Hallo allemaal.

Ik geef het niet op hoor en zal ze eens een paar dagen met rust laten Marij.

Nathas, ik blijf ook praten tegen ze hoor,ik wauwel wat af heel de dag. :)

Na het weekend ga ik het weer opnieuw proberen met die 2 schavuiten.

Bedankt voor jullie tips.

lovesbudgies

@Vranzie: dat komt vanzelf wel, gewoon blijven aanbieden.

En zien eten doet eten, dus als er eens een parkietje bij jou komt logeren (of andersom) die wel groenten/fruit/trosgierst eet, dan zal jou parkietje ook snel overstag gaan.

Vranzie

Citaat van: lovesbudgies op maart 06, 2010, 23:02:35
@Vranzie: dat komt vanzelf wel, gewoon blijven aanbieden.

En zien eten doet eten, dus als er eens een parkietje bij jou komt logeren (of andersom) die wel groenten/fruit/trosgierst eet, dan zal jou parkietje ook snel overstag gaan.


Iedereen bedankt voor het meedenken. We blijven gewoon rustig door gaan. Ik heb het gevoel dat het al weer wat beter gaat en zo waar heeft hij al meerdere malen vanaf zijn schommel ( enige plek waar hij voor een lange tijd graag zit) een paar happen genomen van het trosgierst uit mijn hand. Ook al was het even snel een hapje en heb ik vervolgens 5min met een lamme hand in die kooi gestaan, is het een hele vooruitgang. Is er ook een verschil tussen vers en oud trosgierst of is dat niet zo erg? Waar ik nu mee lok ligt zeker al 3 weken naast de kooi.

Ook heb ik een gevoel dat als ik de kooi moet schoonmaken dit voor een beetje frustratie zorgt bij de parkiet en ook zeker gevolgen heeft voor het tam maken.

Verder ben ik erg positief en geeft het natuurlijk weer een wat meer toekomst perspectief en frisse moed. Het is ook goed om te horen dat andere het ook niet binnen "2 weken " klaren. Erg bizar om dat vaak te lezen bij andere.

@ lovesbudgies: Op zich is dat wel een goede tactiek maar een pyjama party voor parkieten is best gek. Helaas heb ik geen vrienden met een parkiet.


Ik zal de vorderingen blijven posten! Bedankt in ieder geval!!!

Groet

yellow.pieteke

Spijtig om te horen dat het zo moeilijk gaat. Ik zelf heb mijn oudste parkiet tam gekregen zonder trosgierst. Hij wilde er gewoon niets van weten.
Ik heb iedere dag steeds een paar minuutjes met mijn hand in de kooi gezeten, zonder hem lastig te vallen, zodat hij aan je hand went, maar zonder dat dit
nare gevolgen heeft voor hem. Langzaam aan steeds wat korter bij, en uiteindelijk hupte die er vanzelf op. wel pas na zo'n 2 weken. En dan maar oefenen.
Laat hem in de kooi wennen dat ie op je vinger moet gaan zitten, desnoods heel af en toe(!) onder lichte dwang (lichtjes met vinger tegen buikje aanduwen, dan stappen
ze vanzelf erop).
Als je dit met 'm kan, dan pas kan je erover na gaan denken om hem de kooi uit te laten. Maar dit betekent niet dat ie tam is!
Veel geduld hebben, niets forceren, en lekker veel aandacht geven.
m'n jongste parkiet heeft er een half jaar over gedaan voordat ze bij me kwam uit er eigen (ze vloog namelijk altijd de oudste achterna), en nu na een jaar
komt ze pas echt voor de aandacht naar me toe.
Veel plezier met je parkietje  :)

Manji

Yellow,pieteke,bij jou heeft het dus ook lang geduurd voordat ze op je hand/vinger kwamen zitten.
Ik lees hier zo vaak dat ze in een korte tijd het parkietje tam hebben,dus ik begon al te twijfelen.
Mijn parkietjes eten al wel trosgierst uit mijn hand,maar veel verder ben ik nog niet gekomen.
Maar ik ga gewoon door,want eens worden die van mij ooit ook tam. :D

cintha

Heel veel nuttige tips hier en fijn om te zien dat het inderdaad niet zo snel hoeft te gaan.

Even een vraag aan alle ervaringsdeskundigen:

Ik werk vier dagen per week, tijdens die vier dagen zit ik 's ochtends even bij mijn kleine nieuwe parkiet, en vanaf het moment dat ik thuis zit ga ik elk uur minimaal 10 minuten tegen hem aan kletsen en probeer ik veel in de kamer met hem te zijn. De rest vd week (dus 3 dagen) probeer ik wat regelmatiger bij hem te zijn. Is dit genoeg om hem tam te krijgen? Ik heb hem nu bijna anderhalve week en het blijft een bangerik. Ik moet alleen ook genoeg tijd besteden aan mijn andere parkiet die in een ander deel vh huis zit (ivm ziektes en tam maken houd ik ze een maandje apart van elkaar, hoewel die kleine nieuwe de grote af en toe hoort gillen en daarop antwoordt).

Dag! Cintha

Bas

dat hangt af van karakter van je parkietje....


yellow.pieteke

Cintha, je hebt het beestje nu 2 weken. Hij heeft al een dikke week nodig gehad om aan de omgeving en dergelijke te wennen.
Natuurlijk is het leuk als ie snel tam is, maar dat is vaak niet het geval binnen een maand. En ja, wanneer spreek je van een tamme parkiet?
De oudste van mij laat me niet met rust, moet ik ook altijd tegen vertellen. De jongste komt ook wel bij me, vindt het ook wel leuk als ik tegen haar praat,
maar ik mag niet met mijn gezicht in de buurt komen, dan hangt ze aan m'n lippen (terwijl de andere persee tegen je mond wil zitten).
Dus je kan je parkietje zeker tam krijgen met de tijd die je aan hem besteedt, maar dan wel met het nodige geduld.
Veel plezier met je beestjes.

Vranzie

hi,

We zijn weer een stap verder. Het ging best goed de laatste tijd, hij at zowaar enkele happen gierst van heel dichtbij mijn hand en ik kon hem zelfs aanraken. Doordat hij dichtbij zat (heeft een grote kooi) kon ik goed zien dat er wat mis was met zijn snavel. Na een beetje onderzoek en uren op 't forum lezen blijkt hij toch wel flink schurftmijt te hebben. Wellicht is dit de oorzaak waarom hij zo enorm terughoudend en schuw is.

Inmiddels een andere topic lopen: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=23604.0
Over iverquantel drops, een medicijn welke ik wil gebruiken voor hem.

Heb ook al vaseline gebruikt (werkt niet echt goed omdat hij niet tam is). En dit heeft dus de relatie met de hand geen positieve wending gegeven. Ga daarom het bovenstaande medicijn gebruiken om hem niet te veel te belasten.

Iemand ervaring met iverquantel drops? Zie andere topic. Alvast bedankt

Manji

Ik denk dat ik een hele domme vraag stel,maar ik stel hem toch. :-[
Hoe kun je zien dat je parkietje schurftmijt heeft en komt dat alleen voor aan zijn snaveltje?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Vranzie

Citaat van: Manji op april 08, 2010, 01:26:13
Ik denk dat ik een hele domme vraag stel,maar ik stel hem toch. :-[
Hoe kun je zien dat je parkietje schurftmijt heeft en komt dat alleen voor aan zijn snaveltje?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Hoi Manji,

Vragen zijn nooit dom! Eerlijk gezegd wist ik tot voor kort ook nog niet alles van schurftmijt. Dus meer learning by doing en in dit geval experience.

Bijgaand een link met een paar foto's daardoor krijg je een beter beeld. Houdt vooral de neus dop goed in de gaten daar kan je het vaak in het begin al aan zien. Ook de zijkant van de snavel is vaak waar je het het eerste ziet. Ben ik inmiddels te weten gekomen.
http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Ik ga vandaag beginnen met een druppel ivomec en de kooi en alles goed ontsmetten. Ik hoop na 3 weken weer een kern gezond maatje tegen te komen.

Groet


Wouter

Citaat van: Manji op april 08, 2010, 01:26:13
en komt dat alleen voor aan zijn snaveltje?
Dat is wel waar het altijd begint, maar als je parkiet het eenmaal heeft kan het ook naar zijn pootjes overgaan.

Manji

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ben ik weer wat wijzer geworden. :D

Ik heb eigenlijk nog een rare vraag :-[
Plast een parkietje ook?
Dat zal waarschijnlijk wel hé,maar ik zie het nooit als ze het doen.

Bedankt alvast voor het antwoord.

Wouter

De plas van een parkiet komt tegelijk met de poep eruit. Daarom is de poep vaak wat vochtig.

lovesbudgies

Domme vragen zijn er inderdaad niet, wel vragen die makkelijk te vinden zijn, al de antwoorden op je vragen staan namelijk gewoon op de site.
Misschien handig als je die eerst even doorleest.  ;)
Zie bijvoorbeeld hier: http://parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php