Help!!! Is hij een kruiper?

Gestart door Gerdien, april 11, 2012, 08:12:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerdien

Hallo allemaal,

gistermiddag zijn we weer even kijken bij ons vogeltje. Qua leeftijd is hij nu ongeveer zover dat hij zelfstandig kan eten. Hij kan bijna mee naar huis! Nu zag ik dat zijn vleugels nog niet goed in de veren zitten, vergeleken met soortgenootjes van ong. dezelfde leeftijd. De anderen hebben allemaal lange pennen bij de vleugels. De kweker vermoedt dat de andere vleugelpennen er nog wel bijkomen, maar weet het niet zeker. Ik heb een paar foto's van hem, misschien kunnen jullie mij helpen?

Eerste foto is gemaakt op 4 april
Tweede foto is gemaakt op 10 april


Ayarea

#1
Hij lijkt inderdaad op een kruipertje en volgens mij een redelijk ernstige vorm. Z´n veren zien er erg rommelig uit als ik het goed zie.

En zeker weten of de vleugels terugkomen weet je toch nooit. Het kan goed iets anders zijn en dat hij straks wel een mooi verenpak heeft. Het ligt er maar net aan waar je zelf voor kiest. Charlie was ook vleugelloos en staartloos toen ik bij de kweker kwam, terwijl zijn broertjes, zusjes en alle andere vogeltjes wel goed in de veren zaten. Al moet ik wel zeggen dat Charlie´s veren er verder goed uit zagen (niet echt rommelig). En nu heeft hij ook vleugels en een staart (die zien er wel rommelig uit).

esmmar

ik heb een pb naar moppers gestuurd. Zij weet veel van kruipers. De foto lijkt op een kruiper, maar laat de experts het maar even zeggen wat zij er van vinden

Wouter

Vaak is het bij kruipers zo dat bij het verlaten van het nest, of bij de eerste rui veren uitvallen en niet meer terugkomen. Bij jou is het (maak ik op uit het verhaal) dat de veren helemaal niet doorkomen. Ik zou de eerste rui nog even afwachten..

Gerdien

Dank je Ayarea en esmmar en Wouter, voor jullie reacties. Ik ben benieuwd wat moppers ervan zegt!
Wanneer krijgen ze de eerste rui dan ongeveer?

Wouter

Citaat van: Gerdien op april 11, 2012, 12:34:58
Dank je Ayarea en esmmar en Wouter, voor jullie reacties. Ik ben benieuwd wat moppers ervan zegt!
Wanneer krijgen ze de eerste rui dan ongeveer?
Op een leeftijd van zo'n 3/4 maanden.

Moppers

Rustig maar, ik lees bij ieder bezoek alle nieuwe topics en nieuwe reacties op topics sinds mijn laatste bezoek (tenzij het onderwerp me niet boeit), hier was ik dus zelf ook wel terecht gekomen ;)

Tja, ik zou zo op basis van de foto's denken dat dit absoluut een kruipertje is. Wat een rommeltje, dat verenpak. Maar!
Ik ben niet alwetend. Wat Wouter zegt over het moment waarop de pennen uitvallen, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik weet dat kruipertjes nog best pennen kunnen krijgen. Dit droppie heeft ook pennen, ze zijn alleen zwaar onderontwikkeld. Bij kruipertjes vallen de pennen vaak uit voordat ze volgroeid zijn (de pennen volgroeid he, niet het parkietje zelf), of ze blijven maar klein. Dat is tenminste mijn ervaring. Mijn eerste kruipertje had haar eerste rui nog niet gehad toen ik haar adopteerde, afgaand op de kopstreepjes die ze nog had, maar had toen al een rommelig verenpak met mini-vleugelpennen. Maar dat is dan ook mijn enige directe ervaring met kruipertjes die hun eerste rui nog moeten ondergaan. Het zou absoluut kunnen dat zij een uitzondering was, ik weet het niet. Er is namelijk ook nog maar zo weinig onderzoek naar de kruipersziekte bij parkieten waarbij ze niet na enkele dagen/weken overlijden. Ik heb in ieder geval nog geen publicatie gelezen.
Dat ik er nog nooit van gehoord heb, wil dus absoluut niet zeggen dat Wouter geen gelijk heeft.

Mijn kennis betreft de kruipersziekte is gebaseerd op mijn eigen ervaring en de informatie die ik heb verzameld. Ik ben zeer geïnteresseerd in de kruipersziekte bij grasparkieten, heb ook veel informatie opgezocht voordat ik ja zei tegen mijn eerste kruipertje, daarom weet ik er waarschijnlijk meer over dan de gemiddelde grasparkietenliefhebber.
Dus als je mij vraagt of ik denk dat dit een kruipertje is, dan zeg ik ja. Maar als je mij vraagt of dit een kruipertje is, dan kan ik daar alleen maar op antwoorden dat ik dat niet weet en niet kan weten. Ik mag dan meer dan gemiddeld weten over kruipertjes, ik ben niet alwetend. Alleen een test geeft uitsluitsel of een parkietje besmet is met (of drager is van) het polyomavirus.
Vertrouw je het niet, doe het dan niet.

Wouter

Citaat van: Moppers op april 12, 2012, 23:40:10
Tja, ik zou zo op basis van de foto's denken dat dit absoluut een kruipertje is. Wat een rommeltje, dat verenpak. Maar!
Ik ben niet alwetend. Wat Wouter zegt over het moment waarop de pennen uitvallen, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik weet dat kruipertjes nog best pennen kunnen krijgen. Dit droppie heeft ook pennen, ze zijn alleen zwaar onderontwikkeld. Bij kruipertjes vallen de pennen vaak uit voordat ze volgroeid zijn (de pennen volgroeid he, niet het parkietje zelf), of ze blijven maar klein. Dat is tenminste mijn ervaring. Mijn eerste kruipertje had haar eerste rui nog niet gehad toen ik haar adopteerde, afgaand op de kopstreepjes die ze nog had, maar had toen al een rommelig verenpak met mini-vleugelpennen. Maar dat is dan ook mijn enige directe ervaring met kruipertjes die hun eerste rui nog moeten ondergaan. Het zou absoluut kunnen dat zij een uitzondering was, ik weet het niet. Er is namelijk ook nog maar zo weinig onderzoek naar de kruipersziekte bij parkieten waarbij ze niet na enkele dagen/weken overlijden. Ik heb in ieder geval nog geen publicatie gelezen.
Dat ik er nog nooit van gehoord heb, wil dus absoluut niet zeggen dat Wouter geen gelijk heeft.

Mijn kennis betreft de kruipersziekte is gebaseerd op mijn eigen ervaring en de informatie die ik heb verzameld.

Mijne ook, en van mij mag je best zeggen dat ik geen gelijk heb. De vorm zoals deze parkiet het laat zien, als het al kruipersziekte is, heb ik nog nooit gezien, of ik kan het me niet herinneren. Ik kan mij alleen kruipers herinneren waarbij de veren uitvielen, al dan niet voor of na het uitvliegen. Op basis van puur de foto ben ik met je eens dat dit een kruiper is, maar op basis van mijn ervaring en informatie die ik beschik over kruipersziekte (waarbij ik wel moet zeggen dat de informatie die jij beschikt over kruipersziekte vele malen groter is dan die van mij) begin ik te twijfelen. Wat het verder zou kunnen zijn weet ik overigens ook niet.

Dit is overigens wat de Parkieten-Freak site zelf zegt over kruipersziekte:
CiteerKruipersziekte onstaat indien een parkiet na de eerste levensdag met dit virus wordt geïnfecteerd. Vlak voordat de jongen het nest verlaten vallen de vleugel- en staartpennen uit, vaak symmetrisch.

Dit is dan ook hoe ik de kruipersziekte ken. Als jij zegt dat er ook andere vormen bestaan dan ga ik daar zeker niet tegen in!

esmmar

Nou Gerdien, je hebt een bijzondere situatie. Hopelijk komt dit vogeltje toch verder in de veren. Als je er niet mee gaat kweken dan zal je er vast een lieve vogel aan krijgen. Succes.

Gerdien

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb het overlegd met mijn kinderen, en zij willen toch wel graag een vogelvriendje dat gezond is en kan vliegen. Dus ik denk dat we toch een ander parkietje nemen!
Wat me nu ook ineens te binnen schiet: de drie broertjes/zusjes van het parkietje zijn al overleden! De eerste 2 al vrij snel en de derde anderhalve week terug! Dus de kans is zeer groot dat het parkietje kruipersziekte heeft, zijn broertjes/zusjes zullen dat dan ook waarschijnlijk wel hebben gehad! 1 dood parkietje in een nestje komt wel eens voor, maar 3 van de 4? Dan ga je inderdaad denken aan een ziekte oid.

esmmar

De sterfgevallen in het nest horen er helaas wel bij. Hopelijk vindt dit vogeltje toch een goed plekje bij iemand. De kweker weet in ieder geval wel dat hij met dit koppel niet meer moet kweken?

Moppers

Citeervan mij mag je best zeggen dat ik geen gelijk heb.
Ik zou niet durven, ik weet namelijk niet of je gelijk hebt of niet. ;)

Ik heb zo het vermoeden dat deze kweker ofwel niet weet wat er speelt, of het wel weet maar het heel sneaky niet vertelt. Anders had hij/zij Gerdien wel zelf verteld dat dit parkietje een kruipertje is, lijkt mij.