is mijn tamme grasparkiet ziek?

Gestart door juul, februari 11, 2010, 19:58:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

juul

Beste

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik hoop dat dit  bericht gelukt is.
Bij deze had ik graag een vraag gesteld:mijn grasparkiet heeft op zijn rechter neusdop een bruine vlek , en ik maak mijn eigenlijk zorgen om wat het eigenlijk is? Kan er iemand mij zeggen wat het is en wat ik daaraan kan doen?Is deze aandoening misschien schurftmijt??      zie bijgaande foto's

Dank u


[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hallo Juul,

Welkom op het forum. :)

Ik vind het eruit zien als een beginnende schurftmijt-infectie.

Zie hier voor meer informatie hierover:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Hieronder een stukje uit de link hierboven, over de behandeling:

De kooi en toebehoren (speeltjes, voerbakjes e.d.) zeer goed reinigen en ontsmetten. Het kan nodig zijn, om in ernstige gevallen bepaalde plekken enkele dagen te behandelen met insecticide. Doe dit alleen in overleg met uw dierenarts!!! Met vloeibare paraffine (paraffine liquidum) en vaseline worden ook goede resultaten behaald. Enkele malen per dag kunt u de aangetaste plekjes invetten gedurende ongeveer 1 week. Na deze week moeten de aangetaste plekken nog 1 x per week behandeld worden gedurende enkele weken.

Groetjes, Sonja.

DobbyFloppy

lijkt inderdaad wel op schurftmijt, de snavel lijkt hierdoor wel beetje gescheurd. in de link wordt beschreven dat alles even goed ontsmet moet worden, en je ook met vaseline ken behandelen etc.

hoop dat je parkietje snel beter wordt hiermee ;)

gr
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

lovesbudgies

Citeerlijkt inderdaad wel op schurftmijt, de snavel lijkt hierdoor wel beetje gescheurd.

Alleen de neusdop is aangetast, de scheur in de snavel is normaal, daar is niets aan de hand.

Inderdaad meerdere keren per dag even insmeren met vaseline, mocht het niet voldoende werken, dan even naar de dierenarts.


Parkieten-Freak

#4
Het lijkt wel op schurftmijt, maar ik ben er niet zeker van dat dit daadwerkelijk schurftmijt is.
Ik vind de kleur wat afwijkend en de afwijking te scherp begrensd. Ik denk eigenlijk eerder aan hormonale veranderingen bij de vogel of mogelijk een vitamine (A?) gebrek.
Je kunt de behandeling met vaseline gerust eerst proberen. Mocht het niet helpen dan kun je het beste even naar de dierenarts gaan.