Heel hard tsjilpen

Gestart door Joske, januari 29, 2010, 08:48:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Hoi allemaal,

Het is al weer een tijd geleden dat ik hier geweest ben. Heb jullie advies nodig!

Wij hebben twee parkieten (Gigi, 6 jaar, mannetje en Swiffer, 3 jaar, mannetje). 4 maanden geleden zijn we in ons nieuwe huis getrokken. Sinds die tijd tsjilpen beide boeven veel harder.

Ik ben me ervan bewust dat parkieten geluid maken en dat het eens een keer wat harder gaat, maakt me niet uit. Maar het wordt nu wel heel erg. In ons oude huis tsjilpten ze zachtjes mee als de tv aanstond of er visite was. Nu moet ik de ondertiteling aanzetten van de televisie en gaan de boefjes naar een ander vertrek als we bezoek hebben.

Ik vraag niet hoe ik de parkietjes totaal stil kan krijgen. Ik ben wé benieuwd hoe ik het aantal decibellen iets kan reduceren. Zonder meteen een doek over de kooi te moeten gooien, want dat is ook zo ongezellig (bovendien gaan ze onder de doek vaak nog vrolijk verder).

Iemand ervaring met zulke gigantische herriebouwers? :(

Groetjes,
Joske

Mars

Hier hebben ze zo hun schreeuwmomentjes. Dat kan vervelend zijn, maar er zijn ook veel periodes dat het even wat rustiger is.
Kna het misschien zijn dat ze reageren op de vogels buiten? Want dat merk ik op dit moment heel erg. Even zacht de radio aan, kan dan helpen.

En verder: niet aandacht aan schenken als ze schreeuwen: want positief of negatief, beide levert reactie op. En toch 's avonds misschien de doek er over, een goede nachtrust is nooit verkeerd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joske

Dank je voor je reactie, Mars!

Hier zijn nog nauwelijks vogels te horen buiten, dus dat zal het niet zijn.

Ze tsjilpen onder de doek nog steeds hard door. Nu is het wel een rode dunne fleece doek, dus wellicht biedt het niet te veel donker. Met een dikke, donkere doek, krijgen ze dan nog wel genoeg zuurstof?

DobbyFloppy

ik heb mijn vogels zelf het woordje foei geleerd door te zeggen foei dat is stout.

en met bezoek gaan mijne ook even naar boven met radio zijn nogal aandachttrekkers.
maar bij mij heeft het geholpen om ze foei aan te leren. als dat niet werk ga ik gewoon voor ze staan en nog even iets harder foei dat het gelijk stil is.
handdoek over de kooi doe ik meestal voordat ik slapen ga maar als echts niets werkt is dat misschien wel de enige oplossing


gr suus en dr vogels
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

taar95

Hé dat foei klinkt erg handig!
Maar hoe leer je dat aan, en hoe moet je dat doen? groetjes

DobbyFloppy

je moet gewoon zeggen dat als wanneer ze stout zijn: foei, dat is stout, dat mag niet.
op een gegeven moment onthouden ze dat wel. en het is ook niet verkeerd om af en toe gewoon wel eens wat luider te roepen foei. als ze bij mij heel erg schreeuwerig zijn verhef ik me stem best wel hoog en dan roep ik dat is foei he. dan stopt het ook wel gelijk

gr en succes met het leren
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Moppers

Je geeft aan dat ze sinds de verhuizing meer geluid maken. Wat is er anders aan de kamer waar ze nu staan? Is bijvoorbeeld de weerkaatsing van het geluid door de muren anders? Zijn er andere omgevingsgeluiden die ze oppikken waar ze vervolgens op reageren?
Omdat het na een verhuizing zo is veranderd, moet er wel een reden voor zijn lijkt mij. Je kunt vervolgens het resultaat (het geluid dat je parkieten maken) aanpakken, door bijvoorbeeld een doek over de kooi, maar je kunt ook gaan zoeken naar de oorzaak en die mogelijk aanpakken. Als de muren bijvoorbeeld meer geluid weerkaatsen, dan zullen ze reageren op het geluid dat ze opvangen. Reageren op hun eigen getwiet dus. Dit zou je aan kunnen pakken door bijvoorbeeld een wandkleed.