Ik kan de kooi niet schoonmakennn!

Gestart door Joris, januari 29, 2010, 16:15:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

Heeeii Hallo,
ik heb nou sinds 4 weken een parkiet, Japie!
en de kooi moet DRINGEND schoongemaakt worden, maar Japie durft de kooi helemaal niet uit.
Hij is nog steeds echt super-schuw!!
Hoe moet ik de kooi nu gaan schoonmaken?
Alvast bedankt.
Groetjes Joris

Sjaakie

Maak gewoon de tralies los van de onderbak en zet de tralies op een vlakke ondergrond. Dan kan je parkiet gewoon blijven zitten en de onderbak schoongemaakt worden. De stokjes en andere inhoud van de kooi kun je daarna stuk voor stuk eruit halen.

Maar 4 weken wachten met schoonmaken is niet goed. Dat moet echt iedere week (en bij sommige vogels 2x per week) gedaan worden.

Succes!

Mars

Verder de tralies even met een nat doekje, ook al zal je parkietje daar wat overstuur van raken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

Hoezo wordt een parkietje overstuur als de tralies nat zijn?! ;o

Parkieten-Freak

Je parkiet wordt niet overstuur van natte tralies maar van de bewegingen die jij met de poetsdoek maakt.
Geeft niks, Japie moet er maar gewoon aan wennen hoor.
Verder gewoon doen wat Sjaakie zegt.


Sjaakie

Ja, jammer voor je parkiet. Hij of zij zal echt moeten leren dat dit erbij hoort. Hygiene is ook heel belangrijk  ;)
En hopelijk gaat het parkietje veilig aan de andere kant zitten als je de tralies schoonmaakt en raakt hij niet al teveel in paniek. Dan zou je het misschien ook nog in etappes kunnen doen om hem niet te bang te maken.

Volgens mij (omdat je dit wekelijks moet doen) raakt het parkietje er snel aan gewend.

Succes!

Groetjes
Melinda

Michelle97

Gewoon wat Sjakie zegt !;)
Dan leg ik een oude krant neer , daar zet ik de bovenkant op met de vogels erin.
Mijne zijn dat nu ook goed gewend !
Ik doe gewoon net alsof er niks gebeurd.

Greetz !

Kleintjes

Parkietjes wennen over 't algemeen vrij snel aan de 'wekelijkse drukte' met schoonmaken.

Voorheen had ik 1 kooi met la en 1 zonder. Bij de kooi met la trok ik gewoon de la eruit en dan even met 'n vochtig doekje er door en hij was schoon (Pino en Giny waren allebei best proper), Tweety en Silly hadden dus geen la, daar moest ik de hele onderkant losmaken. Als ik dat deed zorgde ik er altijd voor dat ramen en deuren dichtwaren (ontsnappingsgevaar!) als ik de kooi optilde. De eerste paar keren waren ze behoorlijk bang, maar dit was al; snel over en zodra de klipjes losgingen van de kooi / bak gingen ze al bovenin op de stokjes zitten. De kooi zette ik dan op de tafel neer (hadden 'n luxe tafeltje met vloerbedekking ;) ). Na schoonmaak nieuw zand erin en 't hele proces weer opnieuw, alleen andersom natuurlijk.

Tegenwoordig hebben ze 'n grote villa waar ze in wonen, deze vergt wat meer werk. Ik haal beide lades er uit en pak dan 'n vochtig doekje (gespoeld in HEET water), maak 't deurtje open en maak de binnenkant schoon. Dit vonden ze in 't begin SUPER eng. Ik gebruik 'n rood doekje hiervoor (is voor ons makkelijker, dan pakken we nooit per ongeluk 't verkeerde met afwassen / poetsen) omdat ze dat rode doekje niet gewend waren (had voorheen altijd zo'n goedkoop geel doekje). Ook wenden ze snel aan dit ritueel. Nu zitten ze elke keer van bovenuit alles te bekijken als ik hun 'vloer aan 't boenen ben'.

Gewoon rustig je ding doen en wel goed op letten dat je parkiet niet per ongeluk ergens tussen komt bij 't verplaatsen OF er ineens tussen uit glipt en verdwijnt.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn bericht.
Ik heb mijn ervaringen er bij geschreven zodat je 'n beetje 'n idee krijgt wat er allemaal voor verschillende mogelijkheden / reacties zijn ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Petr@

Als je dit gewoon wekelijks doet went je parkiet er vanzelf aan. Ik heb hier een parkiet die was zo'n verschrikkelijke angsthaas, die schoot werkelijk van alles in de stress. Ik heb er nooit aandacht aan besteed als ik de kooi schoonmaakte als hij er nog in zat en  hij vloog ook van de ene kant naar de andere kant met een trillende staart :o

Vledder is nu bijna 3 en is eigenlijk nergens meer bang voor, als ik nu de voliere schoonmaak is hij de enige die altijd kom buurten bij me en precies oplet wat ik doe. En ze kunnen eigenlijk met zijn zessen niet wachten op een schone bodem. Want daar springen ze gelijk naar toe.

Gewoon schoonmaken je kooi met parkiet erin of niet hij went er zelf  aan en geen aandacht geven als hij in paniek raakt. want ze merken aan jou reactie ook als jij in paniek raak ;)

Groetjes Petr@
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

marij

Ook mijn advies is gewoon schoonnmaken.
Ik heb sinds begin januari de 6 parkieten die ik in de schuur gevangen heb en maak gewoon de kooi schoon, wel zet ik alles van tevoren klaar wat ik nodig heb dan duurt het schoonmaken ook niet zo lang en hier zijn ze er al aardig aan gewend en voordat ik de onderbak er weer onder zet sproei ik ze even met de plantenspuit en dat is feest dus is alles na afloop weer schoon en fris.
Veel succes ermee.
groetjes Marij

DobbyFloppy

heb trouwens ook wat leuks als ik de kooi schoonmaak: elke keer als ik de vogelkooi, de onderbak dus schoonmaak en de vogels even verplaats met bovenstuk gaan ze er elke keer uit, lijkt wel of ze het express doen...

denk dat ze het gewoon leuk vinden om om mijn oren te fladderen als ik de kooi verschoon maar het zal zijn nog vrij jonge diertjes 2 en half ca en lekker speels
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

grasparkietenfan

het is wel raar dat je parkietje zo schuw is mischien als je gewoon met je hand inde kooi gaat en dat dan  elke dag of om de twee dagen went hij/zij eraan en uitijndelijk komt hij/zij gewoon naar je toe (en trouwens het is niet dat zo's klein beestje je vingers kan afhappen  ;) dus daar zou ik ook niet bang voor zij )
nog veel succses!
gr

Wouter

Citaat van: grasparkietenfan op februari 21, 2010, 16:27:11
het is wel raar dat je parkietje zo schuw is mischien als je gewoon met je hand inde kooi gaat en dat dan  elke dag of om de twee dagen went hij/zij eraan en uitijndelijk komt hij/zij gewoon naar je toe (en trouwens het is niet dat zo's klein beestje je vingers kan afhappen  ;) dus daar zou ik ook niet bang voor zij )
nog veel succses!
gr
Parkieten kunnen best hard bijten.. Tot bloedens toe..
Het gaat er niet om dat de parkiet aan de hand went, maar aan het schoonmaken. En om nou elke dag/om de twee dagen te gaan schoonmaken is wel weer een beetje overdreven. Nee, dan is je parkiet maar even bang. Parkieten zijn slim genoeg om na een tijdje door te hebben dat dat doekje geen kwaad kan.

Petr@

Citaat van: grasparkietenfan op februari 21, 2010, 16:27:11
het is wel raar dat je parkietje zo schuw is mischien als je gewoon met je hand inde kooi gaat en dat dan  elke dag of om de twee dagen went hij/zij eraan en uitijndelijk komt hij/zij gewoon naar je toe (en trouwens het is niet dat zo's klein beestje je vingers kan afhappen  ;) dus daar zou ik ook niet bang voor zij )
nog veel succses!
gr

Nou zo raar is het niet hoor.Iedere nieuwe handeling die gemaakt wordt , kunnen ze van schrikken of het nou een jong of oud parkietje is. Maar ik denk dat het best wel goed komt met dit parkietje :)

En ze kunnen niet je vinger er afhappen maar zeker wel goed verwonden heb er hier 1 die wel eens flink bijt en niet los wil laten.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016