Vogel En Hond ?

Gestart door jeroen, september 09, 2005, 10:16:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen

hoi ik wist niet waar ik deze vraag moest zetten....
maar wij willen volgend jaar een hondje nemen  een jack russel.....heeft er iemand ervaring met een hond en een vogel samen???



noeltje

dat gaat goed hoor..  wij hebben ook een hond.. en die kijkt nog geen eens om naar mijn parkiet...  maar jack russel is wel een beetje een jacht ras  dus daar zal ik wel mee op passen

Sonja

Hoi Jeroen,

Het lijkt me persoonlijk geen goed plan, om een hond en een parkiet samen te nemen, en toch zeker niet een hondje als een Jack Russel, deze hebben een ontzettend sterk jacht-instinct :excl:
Je kunt misschien denken: "ik hou ze wel apart", maar er komen ongetwijfeld momenten van onoplettendheid, simpelweg omdat dat bijna niet te voorkomen is. Je moet er toch niet aan denken, wat er dan met je parkietje kan gebeuren......! :(
Ik zou zeggen: neem het risico niet!

Groetjes, Sonja.

Dick uit Aruba

Sonja's idee is ook mijn idee. Vaak gaat het heel goed, soms ook niet. Je parkiet zou je hond kunnen treiteren en je hond zou kunnen happen. Je hond zou, uit speelsheid, zijn zware poot op je parkiet kunnen zetten.

Er zijn wel 100 niet te ver gezochte redenen te verzinnen waar het allemaal mis zou kunnen gaan. 7 van de 10 keer gaat het bijzonder goed.

Ik in jouw schoenen zou het niet doen. Denk ook even na wat je gaat doen als je een hond en een parkiet hebt en je wil op vakantie gaan voor, zeg, twee weken.

manette

Hallo Jeroen,

Ik heb een Border Terrier van 9 jaar met een behoorlijk jachtinstinct.
Ik zou het dus ook niet in mijn hoofd hebben gehaald een parkietje te nemen. Echter, het lot besliste anders en eind juni kwam er een gewond parkietje op mijn pad (via de bek van een kat). Het parkietje heeft het overleeft en woont nu bij ons omdat zijn echte baasje zich nooit heeft gemeld, maar ik moet hem in een andere kamer houden dan de hond.

De hond is inmiddels gewend aan het getjilp van de parkiet, en hij mag van mij naar de kooi kijken die veilig aan het plafond hangt, maar hij wordt echt helemaal gek als de parkiet gaat schreeuwen en fladderen in zijn kooi.
Ik probeer het parkietje tam te maken, maar dat moet dus zonder de hond erbij, die zit dan in een andere kamer opgesloten (wat ook weer zielig is, want hij hoort mij natuurlijk lief praten tegen die indringer), dus echt makkelijk gaat het allemaal niet.

Terriers zijn geweldige honden, maar vergeet niet dat het jachthonden zijn die gefokt zijn om ongedierte te bestrijden en de meeste terriers zullen alles willen pakken wat beweegt en geluid maakt, hoe meer geluid hoe mooier.

Misschien dat je met veel geduld en training een pupje aan de parkiet kunt laten wennen, maar ik zou de parkiet nooit uit de kooi laten als de terrier in dezelfde kamer is.
Als je hele familie het ervoor over heeft altijd goed op te letten, en je de hond goed traint, wens ik je heel veel plezier en succes met je Jack Russel  én je parkiet!

groetjes,
manette

PS: Vroeger, bij mijn ouders, had ik een tamme parkiet. Op een gegeven moment kregen wij er een jong poesje bij. Ja wie verzint nou zoiets, maar het is echt waar. De kooi van de parkiet hing aan het plafond en we hadden de poes geleerd dat ze niet op tafel mocht(van waaraf ze theoretisch de kooi zou kunnen bespringen) . Als de parkiet los mocht, moest eerst de poes naar buiten. Het hele gezin werkte mee, dat is heel belangrijk. De parkiet is op 9-jarige leeftijd een natuurlijke dood gestorven. Achteraf gezien zou ik deze situatie aan niemand aanraden natuurlijk, maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je met discipline en opvoeding wel wat kunt bereiken, als je maar goed oplet en iedereen meewerkt.

Sorry dat dit zo'n lang verhaal is geworden :blush:

Parkieten-Freak

#6
Het is helemaal niet erg Manette dat het een lang verhaal is geworden, je hebt hiermee  een zeer goed advies gegeven aan Jeroen! :D


manette

Dank je voor het compliment, ik word er bijna verlegen van  :blush:
Ik hoop van harte dat Jeroen wat aan mijn advies heeft, hij staat voor een moeilijke keuze.

groetjes,
manette

Annika

met onze labrador gaat het fantastisch, maar dat is een heel ander soort hond.
Met een JR zou ik het je niet aanraden eigenlijk, die zijn ontzettend fel!

jeroen

oke dank jullie wel voor de antwoorden
ik zou zoiezo wat voor soort hond ik ook zal nemen mijn vogels niet loslaten als de hond in de woonkamer is......die gaat dan echt even de gang in
maar we denken er nog hard over na.....

Parkieten-Freak

#10
Citeerik zou zoiezo wat voor soort hond ik ook zal nemen mijn vogels niet loslaten als de hond in de woonkamer is......die gaat dan echt even de gang in
[snapback]13347[/snapback]
Yep.....tot dat de dag aanbreekt dat jouw Jack Russel toevallig toch kans ziet (desondanks alle goede voorzorgsmaatregelen) om die kamer binnen te gaan.
En die dag die komt Jeroen. Het kan jaren goed gaan, en ineens gaat het fout.
Je woont namelijk niet alleen in huis, ook op de ruggen van je huisgenoten rust een zware verantwoordelijkheid in deze.....


manette

Wat Parkietenfreak zegt,  bedoelde ik dus ook, daarom heb ik in mijn reactie wel 3x gezegd dat het hele gezin mee moet werken.

Wij wonen met zijn tweeen, maar als ik met mijn parkietje ga 'trainen', gaat de hond in een andere kamer en ook nog eens ín zijn kennel. Want terriers kunnen volhardend aan een deur krabben als ze denken dat er aan de andere kant een prooi te halen valt. 'Even' op de gang werkt niet. Het is geen fiets die je parkeert.

Je ziet, ik moet er heel wat voor over hebben. Er zijn dagen dat ik denk dat ik mijn vondelingetje misschien beter naar de vogelopvang had kunnen brengen...

Ik wens je wijsheid.

groetjes,
manette