Advies nodig

Gestart door koktamar, januari 29, 2010, 09:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

koktamar

Hallo,

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden een parkiet gekocht. Zij is heel erg tam en nieuwsgierig.

Toen ik haar aanschafte zat ik nog op school en had toen best veel tijd, inmiddels werk ik fulltime en heb dus alleen savonds nog maar tijd voor haar. Het lijkt erop dat de vogel dit ook merkt. Als ik thuis kom dan fluit ze ontzettend hard, vaak zo hard dat je de televisie niet eens kan horen en laatst heeft ze ook haar stok, waar ze altijd op zit doormidden gevreten.

Het lijkt mij dus dat ze aan verveling lijdt.

Ik ben aan het overwegen om of een vogel erbij te plaatsen of haar aan iemand te geven die meer tijd heeft voor haar.

Ongeveer 2 jaar geleden is er een parkiet aankomen vliegen bij iemand en die kwam toen bij mij terecht. Mijn vogel vond het helemaal niks, het enige wat ze deden was ruzie maken en in elkaars poten bijten. Die vogel is na 2 a 3 maanden dan ook naar iemand anders gegaan.

Ik zit nu ook enorm te twijfelen of ik er wel een tweede bij moet nemen, maar om hem weg te doen vind ik ook wel weer erg sneu. Maar misschien wel beter voor de vogel.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Mochten jullie het advies geven om een parkiet erbij te nemen, wat is dan het beste een mannetje of een vrouwtje, ik heb nu een vrouwtje.

Ik zie jullie adviezen graag te gemoed!

Tamar

Mars

Hallo Tamar,

En parkietje alleen als jij vele weg bent, is niet zo goed. Dat ze lekker zit te knagen is niets mis mee, maar je hebt het risico dat ze straks wat gestoord gedrag gaat krijgen (knagen aan haar veren). Bovendien is met zijn tweeen vele gezelliger.

Als je een popje hebt, zou ik er voor kiezen om er een man bij te halen. Het liefste eentje die al een jaartje oud is, dan is de drukte er wat af, maar ook een jonkie is geen probleem hoor!

Twee popjes kan, maar gaat niet altijd goed.

Het beste laat je ze even een tijdje naast elkaar in kooien aan elkaar wennen en richt je de kooi opnieuw in, zodat ej eerdere parkietje niet meteen de baas denkt te zijn. Een beetje gekibbel is daarna wel gebruikelijk een aantal weken: ze moeten tenslotte nog uitvinden wie de baas wordt!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..