Conditie van de parkiet

Gestart door Firefly, januari 28, 2010, 09:42:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

Hey,

Wij hebben een parkiet (Frankie) van 2,5 jaar oud. Hij is al bij ons vanaf dat ie 5-6 weken oud is, en we laten hem eigenlijk altijd uit zijn kooi als we thuis zijn. En Frankie vind het helemaal leuk om alles met ons te doen (filmpje kijken, de afwas, studeren enz..) ook vliegt hij soms een beetje zelf rond opzoek naar spiegels maar hij houd dit altijd erg kort vol. Na 2 rondjes door de kamer (ongeveer 9 meter lang en 4 breed) is hij helemaal bek af en komt hij (soms met moeite) snel naar ons toe om weer op adem te komen. Dit gaat meestal gepaard met veel gehijg en genies.. Hij is wel gewoon gezond, hij eet goed, poept goed en is lekker bewegelijk en vrolijk.

De vraag daarom is het normaal dat een parkiet van die leeftijd zo'n conditie heeft? En wat kunnen we er aan doen om deze beter te maken als dat nodig is?

Mars

De belangrijkste vraag is denk ik: was dit altijd al zo, of zie je dat zijn conditie minder wordt.

Als zijn conditie altijd zo was, dan zou ik me geen zorgen maken. Onze binnenparkietjes vliegen nu eenmaal over het algemeen niet zo heel veel en dan kunnen 2 rondjes net wat te veel zijn.
Als zijn conditie beter was en hij er normaal nooit last van had, dan moet je je wel zorgen maken en zou je zijn verminderde conditie kunnen zien als een eerste teken van ziekte of evt. kan de conditie nog tijdelijk achteruit gaan door de rui.

Een parkietje van 2,5 jaar is nog een 'jonkie' dus je zou hem niet achteruit moeten zien gaan. Je kunt bijvoorbeeld eens zijn ontlasting laten controleren op bacterien en gisten (megabacterie bijvoorbeeld).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Firefly

Zijn conditie is altijd zo geweest dus dan hoef ik me geen zorgen te maken, maar wilde het eens delen met andere mensen die parkieten hebben. In ieder geval bedankt :)

Mars

Mooi zo!
Hier komen ze ook niet zo ver en duiken ze na 1 of 2 rondjes ook snel op de voliere.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sjaakie

Nou, dan heb ik een atleet in huis. Die vliegt wat af in een woonkamer van 10 bij 4,5. Aangrenzend is een slaap- en badkamer waarvan de deuren vaak openstaan en die neemt hij ook nog mee. Was weleens bang dat die van mij te dik is (ten opzichte van die van mijn broer) en ook omdat hij zoveel eet. Maar hij heeft een hele andere bouw en eet natuurlijk veel omdat hij zoveel vliegt. Die van mijn broer komt uit een kleiner huis en vliegt niet zoveel en moet hier nu ook vaak uithijgen. Kun je zien dat die beestjes toch ook een behoorlijke conditie moeten opbouwen  :D

pbos

Ik had hetzelfde probleem met een van mijn parkietjes. Twee rondjes en het liefst liet ie zich dan uit de lucht vallen, zo moe was ie dan. Maar hij was ook nooit echt een lieveling van uit de kooi komen. Sinds een aantal weken heb ik er een nieuw parkietje bij en nu komt ie graag uit de kooi en begint zijn conditie een stuk beter te worden. Hij vliegt wat af en is niet meer zo snel moe! Zou me dus niet zo druk maken, als je vogel dit altijd al heeft gehad!

Groetjes Peter

lovesbudgies

Je zou wel zijn gewicht eens kunnen bekijken.  ;)

Even wegen op een keukenweegschaal (met wat trosgierst zitten ze er zo op!), rond de 40 gr. is normaal.

Kleintjes

Even ter aanvulling:

't Gewicht van parkietjes varieert nogal omdat dit ook afhankelijk is van de bouw.
Kleine fijner gebouwde parkietjes zitten rond de 30 tot 35 gram, de groter gebouwde tussen de 35 en 50. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Aangezien onze huisparkieten geen kilometers meer hoeven te vliegen om hun maaltje te vinden, zijn ze wat zwaarder dan de echt wilde grasparkietjes.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses