Hoe krijg ik jonge parkiet aan het spelen.

Gestart door Andre, januari 24, 2010, 09:35:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andre

Hallo allemaal, ik heb een vraag en die is niet echt leuk,
We hebben onze parkiet nu ruim een week en was tam tot gisteren we moesten met spoed weg en de vogel zat buiten zijn kooi op een lamp die op 10cm van het plafond hangt, omdat onze gevederde vriend daar alleen maar opzit en zich niet meer beweegt en daar uren wil zitten moesten we hem vangen. hij speelt niet en zit maar te zitten op die lamp ook in zijn kooi speelt hij nauwelijks. hij wil er wel heel graag uit. Er hangen ook verschillende dingen in de kooi maar hij kijkt daar niet om alleen naar zijn schommeltje soms. De vogel zal nu 7 weken oud zijn. Ik zit er wel mee in mijn maag want wil die vogel gewoon kunnen laten rondvliegen maar dat doet hij ook niet hij blijft daar op 1 punt maar zitten en gaat voor geen goud terug naar zijn kooi. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Want het is een leuk beestje.
bedankt voor de ondersteuning.
Groeten Andre

kimbo92

hoi,

Je hebt je parkiet pas een week schrijf je. Dat hij nog niet erg actief is komt waarschijnlijk doordat hij nog niet echt gewend is aan zijn nieuwe omgeving. Als je hem rustig laat wennen zul je merken dat hij na een tijdje vanzelf wat actiever wordt!

Andre

Hoi bedankt voor de tip, als hij uit zijn kooi was gaat hij niet terug naar zijn kooi wat kan ik daar aandoen of moet je hem gewoon laten zitten en net als bij papagaaien geen voer buiten de kooi geven.
Ik heb ook een speelboom voor hem of haar waar hij op kan zitten dat gebeurt dus ook niet. maar denk erover om die lamp weg te halen dan kan hij ook niet zo hoog zitten.
Is dit een goed plan denk jij ?
Dank je wel

fullmetalgirl

je parkietje is er nog maar pas...

hij snapt nog niet dat zijn kooi zijn nieuwe thuis is.
laat hem een tijdje in de kooi zitten nog voordat je hem loslaat.

buiten kooi zou ik alleen groente fruit of af en toe klein snoepje geven :)
maar hoofdvoer kun je beste binnen kooi houden.

Andre

Citaat van: fullmetalgirl op januari 24, 2010, 10:27:19
je parkietje is er nog maar pas...

hij snapt nog niet dat zijn kooi zijn nieuwe thuis is.
laat hem een tijdje in de kooi zitten nog voordat je hem loslaat.

buiten kooi zou ik alleen groente fruit of af en toe klein snoepje geven :)
maar hoofdvoer kun je beste binnen kooi houden.


Als je dit doet, gaat hij dan weer vanzelf naar zijn kooi. En hoelang blijft een parkiet gemiddeld buiten de kooi.
wat een hoop vragen he

Ingrid

Hoi Andre,

Welkom op het forum! Je zegt dat je je parkietje een week hebt en dat hij al tam was. Dat laatste betwijfel ik ;) Een jong parkietje wat uit zijn omgeving en bij zijn ouders en broertjes en zusjes wordt weggehaald, laat de eerste tijd in de nieuwe omgeving alles gelaten over zich heen komen. Dan lijkt het tam, maar het is niet zo: eerder een gevoel van onzekerheid, onveiligheid en angst. Dat bevestigd weer waarom hij niet speelt en een hoog plekje, in dit geval de lamp, opzoekt.

Parkietjes zijn namelijk prooidieren en gevaar komt van boven, vandaar dat ze een hoog plekje zoeken om alles goed te kunnen overzien.
Je kunt het beste je gevleugelde vriendje niet meer vrij laten vliegen, maar hem eerst tam maken. De stappen die hier staan beschreven kun je volgen: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php
Zodra zijn huisje (de kooi dus) een veilig vetrouwd plekje wordt zal hij ook meer op ontdekking uitgaan en gaan spelen.

Verder wil ik je alvast wijzen op de zoekfunctie: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
Heel veel van deze beginnersvragen zijn namelijk al vaak gesteld en enenzo vaak beantwoord.

Groetjes, Ingrid

Andre

Hoi Ingrid bedankt voor de uitleg heb hem vandaag zijn kooi niet uitgelaten en de komende tijd blijft hij daar dan ook maar hij is steeds bezig met het proberen uit de kooi te kunnen maar dat kan hij wel vergeten.
Heb vanmiddag een paar keer mijn hand in de kooi gedaan met trosgierst en tot mijn verbazing ging hij weer gewoon op mijn hand zitten en trosgierst eten.
Ik denk dat hij verlopig maar in zijn kooi moet blijven.
Ik hoop dat het in de loop van de tijd beter gaat want het proberen te ontsnappen is een hobby van deze vogel.
Bedankt voor de info.

Mars

Ontsnappen is vaak een hobby van jonge vogeltjes, daarom is het ook belnagrijk dat je hem eerst goed laat wennen aan zijn kooi. Dat hij weet dat het zijn veilige plekje is :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Andre

Hoi Mars ik vraag mij zelf nu af als ik de parkiet in zijn kooi laat hoelang mag dat duren dat hij in de kooi moet blijven hij was gisteren in zijn etensbak aan het graven om te kijken of hij eruit kon maar dat was na een 10 minuten over en zat een uurtje later lekker te keuvelen in zijn kooi op de bovenste stok.
Het zijn ook echt momenten hé dat hij dat doet. En ook met trosgierst ging hij weer gewoon op mijn hand zitten en dat verbaasde me toch omdat ik hem de vorige dag met de hand uit de lucht had geplukt.
dank je wel voor de verdere info.

Mars

Als dat nodig is mag je hem best een paar maanden in zijn kooi laten. Wat belangrijk is, is dat hij wat rustig wordt en zich niet meer bezig houdt met ontsnappen. Kortom dat hij accepteert dat het zijn huisje is.
In de tussentijd kun je hem mooi tam gaan maken in de kooi. Dan heb je straks veel minder moeite hem terug te zetten en zal hij ook minder in paniek zijn als hij vliegen mag. Kortom: uiteindelijk is dat alleen maar goed voor hemzelf.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Andre

#10
Hoi Mars, hartstikke bedankt voor de info hebben hem nu 2 dagen in zijn kooi gelaten en ik geef hem 4 -6 keer per dag met de hand trosgierst en ik moet zeggen dat hij daar wel goed op reageert, hij begint nu toch te gooien met zijn schommeltje en we hebben een spiegeltje in de kooi gehangen en hij zit nu ook af en toe met zijn kop tegen het spiegeltje aan. Hij is wat rustiger geworden en dat alleen maar omdat we hem door jullie adviezen hebben laten gaan in zijn kooi.
Hij heeft wel in de gaten dat hij er niet zomaar uitkan, en met het gierst komt hij toch wel meteen op mijn hand zitten, als ik mijn hand bij zijn borst houdt stapt hij erzelf op. Ik denk dat ik nu wat meer aan de afstand ga werken om de hand steeds iets verder weg te houden.
Nogmaals hartstikke bedankt voor de tips en info.
Groeten Andre,

Ik denk dat dit topic opslot kan, bedankt voor alle reacties

Mars

ow... nog een tip: probeer niet meer dan een halve stengel trosgierst per week aan te bieden en zelfs dat is al redelijk veel.
Het is erg vet en in grote hoeveelheden niet erg gezond.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Andre

Hoi Mars dank je voor deze tip dus eigenlijk per trosje en niet per stengel, hij lust het wel heelgraag dus dat is een straf voor hem. Maar ga me er zeker aan proberen te houden. Het is ook beter want dan houdt het ook het lekker vinden effect aan de orde.
Ik houdt je op de hoogte vindt het zeker zo fijn dat hij wel weer gewoon op mijn hand gaat zitten.
Nou groeten van Andre