Vragen over de verzorging

Gestart door alexxx, januari 18, 2010, 22:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alexxx

hallo iedereen

Ik heb afgelopen zaterdag twee parkietjes gekregen van me vader.
En ik heb wel snel informatie gezocht over deze schatjes maar dat is gelijk zoveel info dat ik even de weg kwijt ben.

Dan probeer ik hier maar wat antwoorden te vinden.En misschien dat jullie me vragen beantwoorden.

Wat voor speelgoed hebben ze nodig?
Ik heb vandaag sla gekocht en in de kooi gelegt.is sla goed voor hun ( ik heb het goed gewassen)
Adviseren jullie me om een badje voor hun te kopen?
En om lange nagels te voorkomen wil ik z'n schuurpapier ding (die om de zitstokkjes gaat) te kopen.
Is dat goed?
En moet ik ook een kalksteen kopen zodat ze hun snavel kunnen bijwerken zodat het niet te lang wordt.
Of is dat bij parkieten niet nodig? (p.s ik weet even niet meer hoe z'n steentje heet dus sorry voor de onduidelijke taal gebruik)

Als ik nog iets vergeten ben hoor ik het graag

ik heb trouwens wel een filmpje gemaakt van me parkieten.

http://www.youtube.com/watch?v=1qenSbW-r7M

kijk maar niet naar de titel van de filmpje want onderstussen hebben nu wel een  naam
De groene heet midori
en de blauwe heet sora

Topictitel aangepast. Gr. Lisanne

lovesbudgies

Hoi Alex, welkom op het forum!

Op de site van Parkieten-Freak! zelf is al veel informatie te vinden, op het forum kan je de zoekfunctie gebruiken om topics te vinden met het juiste antwoord. De meeste van je vragen zijn daarmee makkelijk te vinden, wel kan ik mij voorstellen dat als je ineens nu alles moet weten het veel informatie is!

Ik heb je filmpje bekeken, 2 nieuwsgierige boefjes.  :)

Parkieten hebben inderdaad speelgoed nodig in hun kooi, in dierenwinkels is veel te vinden, houten speeltjes, plastieken, spiegeltjes, belletjes, ringen, etc.
Het is even uitzoeken wat ze leuk vinden, al zullen ze de eerste tijd nergens echt mee spelen, het is even wennen aan de speeltjes.
Verder hebben ze knaag- en sloopmogelijkheden nodig, bijvoorbeeld wilgenstokjes/balletjes, sisaltouw, ongeverfde raffia, papier, etc.
Parkietjes moeten elke dag minstens een paar uur uit de kooi, buiten de kooi kan je een parkietenboom maken met allerlei speeltjes erin, voorbeelden staan
hier: http://parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Parkieten mogen vrijwel alle groenten- en fruitsoorten, en kruiden. Rabarber en avocado niet geven, die zijn giftig. Sla alleen biologisch geven, in sla zitten namelijk veel chemische stoffen, ook nog na het wassen.

Een badje is wel aan te raden, ze vinden het fijn elke dag te badderen. Je kan ook een plat schaaltje met lauw water op de bodem van de kooi zetten.
Zoals bij alles zullen ze hier ook enige tijd aan moeten wennen voordat ze erin zullen gaan.

Het schuurpapier om te zitstokken heet een zandhulsje. Zandhulzen zijn zeer af te raden, ze kunnen de pootjes beschadigen, plus zitten ze gewoon niet lekker. Om de nagels kort te houden kun je een speciale korte zitstok kopen, sommige zijn van kalk en sommige van cement (de pedi purch).
Sowieso moeten alle zitstokken van hout zijn, het liefst takken van een wilgen- of fruitboom. Takken van bv een wilgenboom zijn van verschillende diktes en zo slijten de nagels voldoende af zodat je ze niet hoeft te knippen (uitzonderingen daar gelaten).

Parkieten hebben inderdaad een mineralensteentje nodig. (zo'n roze bijvoorbeeld) Liever geen sepia, al zijn de meningen daarover verdeeld.

Verder een goed zaadmengselvoer geven (bv. Xtravital of Premium prestige), als er geen ei-voer door het voer zit dan het apart geven. Daarnaast grit en maagkiezel apart verstrekken. Elke dag groenten en kruiden en fruit geven, 1 keer per week een pinknagel jonge kaas, en heel soms mag je een paar centimeter trosgierst geven. Geef geen snoepzaad, snoepstokken en dergelijke, deze zijn dikmakend en kunnen een kropontsteking veroorzaken.

Mocht je nog iets willen weten dan horen we het wel!

Groetjes, Lisanne




alexxx

 :( ik zei het toch heel veel informatie en ik weet nu ook wat ik moet dit weekend.en dat is een parkietenboom maken.

Maar bedankt hoor de belangrijkste informatie weet ik nu.Mocht ik nog wat moeten weten dan zoek ik het op me gemak op.En als ik het niet vind dan vraag ik het wel.

alexxx

sorry voor het dubbel posten maar ik heb weer een vraag

Ik heb vandaar een roze (hartjes vorm) LODINE piksteen gekocht.Is dat de goede?

lovesbudgies

Ja hoor, Iodine pikstenen zijn prima! De precieze samenstelling weet ik niet, maar er zit in ieder geval jodium in, en dat hebben ze nodig voor de schildklier.

Marianne

van mij ook even een vraagje over de parkietenboom wat geweldig leuk mensen. Ik zie meeste gewoon ongelakt of hoe dat heet hout maar ik kan me voorstellen dat je niet alle houtsoorten kunt gebruiken??? een dikke stok uit het bos????

lovesbudgies

CiteerSowieso moeten alle zitstokken van hout zijn, het liefst takken van een wilgen- of fruitboom. Takken van bv een wilgenboom zijn van verschillende diktes en zo slijten de nagels voldoende af zodat je ze niet hoeft te knippen (uitzonderingen daar gelaten).

Stond in mijn vorige antwoord.  ;)

Dit geldt ook voor de parkietenboom, gebruik dus takken van knotwilgen of fruitbomen. De takken moeten onbespoten zijn, en niet langs een drukke weg gestaan hebben. (ivm uitlaatgassen) Schrob ze goed schoon met een sopje en spoel ze af met kokend water.
De takken hebben de juiste dikte als de teentjes van je parkietje er voor twee derde omheen gaan.