Puk ziek of is het genieten?

Gestart door pietjuhpuk, januari 17, 2010, 09:56:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

#20
Over het algemeen geeft het betere resultaten om het rechtstreeks in het bekje te geven. Als je het parkietje rechtop vastpakt en dan evt iemand die zijn snaveltje open doet, drup er in en klaar.
Het is even naar om hem vast te pakken, maar veeel beter dan hopen dat hij voldoende drinkt. Over het algemeen zie je dan met 2 a 3 dagen je parkietje snel opknappen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

#21
Hej super bedankt voor die tip van het toedienen van de medicijntjes.
Maar hoeveel doen jullie dan in die pipet zeg maar?
Iets van een halve cm opzuigen en dat in z'n bekje spuiten dan?

ik hheb nu afentoe hem gepakt en dan het waterbakje met med. erin dus voor hem gehouden en dan pikte hij er wel wat uit, maar ja wat zijn 4-5 pikjes water,
verdunnen jullie die medicatie of geef je het bijna puur??

Ik hoor graag meer tips.....want hoop zo dat puk beter gaat worden....................

Mars

#22
Als je dierenarts aan heeft gegeven dat je het zo in het bekje mag geven, dan mag je het onverdund geven.

De hoeveelheid is natuurlijk afhankelijk van het type AB.
Meestal is dat 1 drup, de kleinste hoeveelheid die je kunt geven. Maar dat moet je even navragen bij je dierenarts.

Groeten Marcia



(ps: het berichtje hierboven staat DRUK er in... maar ik bedoelde DRUP er in ;) )
Even aangepast  ;) Gr. Lisanne
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

Hoi de dierenarts heeft juist aangegeven dat we het moesten verdunnen...
op een halve liter water. (vooral verdunnen omdat hij ook nog zo jong is zei ze) puur kan TE zijn voor zijn maagje etc....
dat is nogal wat. maar we moeten het ook wel tot zo'n 10 dagen geven zei hij.
Maar we hebben het nu 2 x met een pippetje in zijn bekkie gedaan en hij is 2x iets wezen eten en klimt dan zelf langs de spijlen weer omhoog naar zijn stokkie.
ik heb het idee dat t eten hem ook al goed doet en hij weer meer fut heeft dan gisteravond. toen hadden wij echt zo iets van die is morgenvroeg dood.....maar nee puk is een vechter en wij doen ook ons best om hem weer te laten opknappen...
morgenvroeg ga ik er tegelijk met mijn man uit, hem weer even zijn kuurtje geven en dan later op de dag probeer ik het zelf nog alleen, want hij pikt het aardig. hij krijgt al t al door ;)
onze lieve pukkie.... we duimen!!


toitoitoi voor onze lieve puk!!!

pietjuhpuk

Hallo, zoals jullie in de andere topic kunnen lezen is ons pukje ziek  :(
Nu vraag ik me soms een beetje af, wat is dan het beste voor zo'n beestje?!
Hem zoveel mogelijk met rust laten of juist stimuleren en helpen met eten/drinken en med. geven.

Hij klimt alwel weer zelf in zijn kooi omhoog en zit op n stokje en als je dan een bakje voer voor hem houdt gaat hij dat lekker opeten. ook het water/med. neemt hij dan en anders proberen we het met een pipet te geven.
Dit gaat op zich wel goed. maar ik vroeg me af of het nu goed is hoe we het doen of hem zoveel mogelijk met rust laten?? we laten hem natuurlijk ook veel slapen, want rust is bij zieke mensen ook altijd het beste dus denken we voor ons vogeltje ook!

Maar hier iemand ervaring met n ziek vogeltje en tips?!
WELKOM!

ps. we hebben we het idee dat puk al iets is opknapt sinds maandag avond

Mars

Tips:
- Warmte (warmtelamp, CV graadje hoger enz.)
- zoveel mogelijk met rust laten, maar wat eten aangeven is heel goed. Vaak hebben erg zieke parkietjes het nodig om even wat eten in hun maagje te hebben (als energie) voor ze door hebben dat eten goed voor ze is. Een klein stukje trosgierst in de buurt hangen is ook goed
- evt. een doek over de kooi voor de rust en op een rustig plekje zetten (waar je niet steeds langsloopt)

Volgens mij is dat zo'n beetje alles wat je kunt doen. In principe hoef je ze geen water te geven, maar omdat het medicijn er in zit, is dat wel verstandig. Geef echter niet te veel, parkietjes drinken normaal gesproken niet zo veel.

Fijn dat je het gevoel hebt dat het al beter gaat, gelukkig kun je met parkietjes vaak wel heel snel resultaat zien als het werkt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

Oke bedankt joh.
3x op n dag wat van dat med/water geven is dus wel genoeg?!
anders raakt ie misschien weer aan de diaree ofzo?!
En ik heb inderdaad een grote handdoek over de kooi gelegd, want hij staat op de eettafel maar ik dacht dan is het misschien toch wat rustiger voor hem....

we doen ons best voor puk!!!!

Mars

Ik denk dat dat wel genoeg is. Dat is het lastige met medicijnen door water heen, dan moet je eigenlijk weten hoeveel je parkietje drinkt.
Maar ik schat zo dat een gemiddeld parkietje 3/4 slokjes water op een dag neemt (die van mij eten pellets en dan drinken ze relatief veel), dus 3 keer wat water geven (dat wat meer is dan een parkietenslokje, denk ik) met medicijnen is prima, lijkt mij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

#28
Ja de dierenarts adviseerde om het med. echt niet puur te geven dus vandaar moest het verdund in een halve liter water.
dat vind ik nog al een grote hoeveelheid en krijgt puk ook nooit in 10 dagen op volgens mij.
Als ik nu 2x op n dag met pipet wat geef en voor de rest soms het waterschaaltje voor hem houd pikt hij daar zo'n 2x 4x in. dat doe ik nu ook extra doordat t med. erdoor zit.
want dat moet hij toch op 1 of andere manier naar binnen krijgen he.....

Verder zit hij nog veel op zijn stok te slapen maar ik zie hem ook al vaker wakker dan 2 daagjes terug :)

Puk zijn poepjes zijn lichtgroen.
wel stevig. dus niet waterig, maar voorheen waren ze donkerder groen met wit. kan dit door de AB kuur komen of het ziek zijn? weet iemand dit?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Mars

Dat is lastig te zeggen. Het kan zijn dat Puk nu meer eet/meer verwerkt en het daardoor lichter is en de lichte kleur dus een goed teken is.
Maar we kunnen zo niet zeggen wat een normale kleur ontlasting voor Puk is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietjuhpuk

oke nou we wachten af.
hij eet weer steeds meer en beter en zit ook weer meer met zijn oogjes open ::)gelukkig!
Eerst was het alleen maar slapen, dus ik denk en hoop dat hij weer aant opknappen is!!!!

pietjuhpuk

Puk is weer aant opknappen mensen!!
Echt, we merken het aan hem.
We denken trouwens ook dat t n man is, boven zijn snaveltje kleurt steeds meer blauw lijkt het....

Maar hij eet weer goed, drinkt en 1x op n dag doen we nog met t pipet extra bij zijn bekkie zodat ie de ABkuur goed binnekrijgt!!  :-* we zijn er erg blij om dat t weer bergopwaarts gaat met hem!!