Help, ze stopt niet met eitjes leggen, nu 13!!!!

Gestart door Eressea, januari 15, 2010, 23:30:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Ik had hier al eerder een topic geplaatst over Mutz, dat ze spontaan eitjes op de bodem van de kooi legt. Ze zit samen met een vrouwtje, dus de eitjes zijn zeker weten onbevrucht.

Afgelopen maand, rond 12 december, begon ze met eitjes leggen, de eerste 4 maakte ze kapot, en de 8 die er daarna kwamen, daar heeft ze 3 weken op gezeten. Daarna werd ze het helemaal zat, vermeed de eitjes, en toen ze met de eitjes in de kooi begon rond te lopen en te spelen, heb ik ze eruit gehaald. Nu zijn we nog geen week verder, en ze begint weer... ik dacht het al vanochtend, haar kont was weer dik, en ja hoor, ik kom net boven en er ligt weer een eitje. Ik ben erg bang dat ze zo door blijft gaan en zich doodbroedt ofzo... het lijkt me in ieder geval totaal niet gezond. Ze is ontzettend gestresst en bijt me zelfs als ik maar een vinger haar richting uitsteek (normaal bijt ze echt nooit, zelfs niet met eitjes, daar mag ik gewoon bij komen).

Ik had de eitjes nog bewaard, en ik heb ze net weer terug in de kooi gelegd, in de hoop dat ze nu stopt met leggen. Is dit slim? Ik ga zoiezo maandag de VA meteen bellen, balen dat het nu net weekend is, maar als er iets is wat jullie weten wat zou kunnen helpen, GRAAG! Ze heeft dus absoluut geen nestgelegenheid en geen mannetje, nog even voor de duidelijkheid.

lovesbudgies

Om te broeden zijn er bepaalde omstandigheden nodig, namelijk:
-voldoende lichturen ong. 15 uur
-luchtvochtigheidsgraad van 55 tot 65 %
-een warme temperatuur (boven de 10 graden)
-een broedkastje
-een mannetje
-een veilige omgeving

Om het broedse gedrag te minderen kan je deze omstandigheden veranderen.

De lichturen moet je terugbrengen van de hoeveelheid uur dat het nu bij jou licht is (daglicht en kunstlicht) tot 12 uur of minder.
Aan de vochtigheid en temperatuur kun je beter niets doen. Het eventuele broedkastje kan je wegnemen, en de man heb je niet.
Een tip van Mars in een ander topic over de veilige omgeving: Je parkietje 's nachts in een ander kooitje ergens anders neerzetten,
zo zal ze zich minder geroepen voelen eitjes te leggen aangezien ze ze niet dag en nacht kan verzorgen.

Verder heeft ze voldoende kalk, calcium, ei-voer en rust nodig.

Ik ben zeker geen broedexpert, maar er zijn al vaker soortelijke vragen gesteld. Ik hoop dat je hier even mee geholpen bent, en veel succes bij de da!

Groetjes, Lisanne


Eressea

Dankje voor de vele tips! Ik zal in ieder geval de lamp uitlaten, en hopen dat het werkt... Ik heb gelukkig 2 kooien, dus dat ga ik ook zeker proberen. Hopen dat het helpt!

rastarikkie

hoi hoi
heb het ook gehad met joepie!
had meer dan 30 eitjes gelegt... geen één van uitgekomen :(
op den duur had het t beestje een heel gezwollen onderbuikje van het broeden
wij hebben pino de ander parkiet eruit gehaald en in een andere kooi gedaan
en toen is het gestopt mss moet je het spiegeltje eruit halen en is ze verliefd opzich zelf

Eressea

Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat het een goed idee is dat Max, haar lesbo-partner, een tijdje de deur uitgaat. Er was iemand op het forum die een leenparkietje zoekt, en ik hoop dat dat zo mooi samenvalt (en anders heb ik genoeg familieleden, maar die willen Max liever niet omdat ze zo schreeuwt 's ochtends).

Momenteel heeft Mutz 17 eitjes en de 18e is op komst, dus ik ben nog steeds op zoek naar iets dat zou kunnen helpen :( Ik maak me echt zorgen. Ze is zo extreem gestresst, en bijt en schreeuwt de hele dag door (normaal doet ze dat niet). Ik heb gelukkig redelijk weinig moeite met haar overzetten in de andere kooi 's avonds, op de één of andere manier heeft ze nog steeds niet door dat als ze eenmaal in de andere kooi zit, ze niet terug kan naar de andere kooi. De temperatuur is naar beneden (pfff, zo lastig, door mijn ziekte werkt mijn "innerlijke temperatuurmeter niet, en die kamer is naast slaapkamer ook mijn werkkamer), ze heeft extra voedsel, dat strooi ik elke dag voor haar neus neer, maar het werkt dus allemaal niet.

Ik heb de vogelarts ook geraadpleegd, maar die weet het ook niet... hij gaat overleggen met een andere arts, maar ik heb nog steeds geen bericht terug.

lovesbudgies

Wat een lastige situatie zeg.

Hoeveel lichturen heb je nu per dag? Die kunnen misschien nog wat naar beneden.
En 's nachts in de andere kooi, gaat ze dan ook naar een andere kamer? Kan ook nog werken.

Grasparkieten broeden trouwens alleen niet onder de 10 graden, dus laat de temperatuur maar lekker zoals jij hem zelf wilt, blijkbaar werkt het ook niet, dus dat is voor iedereen prettiger.
Je parkietjes scheiden is het proberen waard, let wel op dat ze er niet meer stress van krijgt.

Hopelijk weet de vogelarts wat te doen, misschien een hormooninjectie ofzo?






Eressea

Citaat van: lovesbudgies op januari 27, 2010, 18:11:36
Wat een lastige situatie zeg.

Hoeveel lichturen heb je nu per dag? Die kunnen misschien nog wat naar beneden.
Ja, echt lastig... Ik heb geen idee wat ik nu nog kan doen eerlijk gezegd. En 's nachts in de andere kooi, gaat ze dan ook naar een andere kamer? Kan ook nog werken.
Ik heb 6 lichturen per dag nu, van 10 uur tot half 5. En de kooi gaat inderdaad naar een andere kamer... ze spendeert de halve nacht nu aan roepen naar de eieren  ::)

Citaat van: lovesbudgies op januari 27, 2010, 18:11:36Grasparkieten broeden trouwens alleen niet onder de 10 graden, dus laat de temperatuur maar lekker zoals jij hem zelf wilt, blijkbaar werkt het ook niet, dus dat is voor iedereen prettiger.
Je parkietjes scheiden is het proberen waard, let wel op dat ze er niet meer stress van krijgt.

Hopelijk weet de vogelarts wat te doen, misschien een hormooninjectie ofzo?
Ik denk dat het scheiden wel goed gaat, het zijn 90% van de tijd grote aartsvijanden. En ja, ik zat zelf ook te denken aan iets in die richting, maar ik zal nog even afwachten wat het overleg heeft opgebracht. Hij zou ergens deze week bellen... En de temperatuur hoger, dat zou erg lekker zijn, dar ga ik doen  ;D

Mars

Je kunt ook even bij Beijer informeren, die schreef een half jaar terug iets dat er ontwikkelingen waren op het gebied van hormooninjecties ed.
De toren in Drachten, geeft via zijn forum wel antwoord.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

Dankjewel voor de tip, ik heb er net een berichtje geplaatst! Ik las daar op het forum ook van eenzelfde geval, en daar stond dat het ook zou kunnen helpen om er een keer een mannetje bij te zetten en ze een nestje te laten uitbroeden. Is iemand hier bekend mee, of het zou kunnen helpen? Voor mij zou het een allerlaatste redmiddel zijn, en in overleg met de Dierenambulance gebeuren (het is verboden om te broeden met geadopteerde parkieten), maar als er geen andere oplossing is en haar gezondheid in gevaar is...

Mars

Ik kan me niet voorstellen dat de dierenambulance haar 'policy' belangrijker vindt dan het welzijn van je vogeltje, dus dat moet vast wel mogen.
Maar wacht inderdaad even af wat Beijer schrijft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Eressea

#10
Voor de geinteresseerden: http://pub13.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=1082532663&frmid=8&msgid=870396&cmd=show

Hij zegt dat die injecties max. 3 maanden werken, en dat het een experimentele behandeling is... ik heb teruggevraagd of hij het in mijn geval zou adviseren, even afwachten dus :)

En ik denk inderdaad ook dat de Dierenambulance het zal moeten toestaan... Maar het blijft voor mij echt een laatste redmiddel, ik weet zoiezo echt helemaal niks van broeden (m'n nicht is wel een parkietenkweker, maar toch).

Eressea

Een update: nadat Max(ima) uit logeren is gegaan, heeft Mutz nog een paar eitjes doorgelegd, maar nu is het op 21 blijven steken, gelukkig! Dus dat werkte blijkbaar, gelukkig... Het is ook nog goed voor allebei, ze kunnen elkaar niet uitstaan (dat wist ik al langer), maar ze bloeien nu allebei op (Max ontdekt de wereld, en Muts is niet meer chagrijnig)... Maar goed, Mutz ligt nog wel even op de eitjes, dus het is afwachten (nu bijna 4 weken, je zou zeggen dat ze een keer zou stoppen nu).

Daarna proberen of Max er weer bij kan, alhoewel ik vrees dat dat niet meer zal gaan, aangezien dit al de derde keer is in een halfjaar dat Mutz aan het broeden slaat, en het elke keer heftiger wordt en minder tijd ertussen. Misschien moet ik anders toch maar een ander adres voor Max zoeken als Mutz er straks weer aan begint...