Mijn parkiet stinkt?

Gestart door IceParkiet, januari 14, 2010, 13:20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

IceParkiet

Pfff, wat stinkt mijn parkiet toch. Heel raar. Ik vertel het even kort.

Hij is 4 jaar oud ongeveer, en is lekker actief. Speelt en zingt/piept veel en eet&drinkt voldoende. Er is 1 probleempje, in bad? Nee hoor! Hij is bang voor water, behalve als hij het kan drinken...
Omdat hij maar niet in bad wil, (we hebben van alles geprobeerd), moeten we hem zelf maar wassen. Dat kan op 1 manier :
Kraan opendraaien met niet warm niet koud water, parkiet oppakken in je hand en onder je kraan en beetje de veren opdrogen. Dan laten we hem zichzelf een beetje droogmaken en klaar.

2 dagen geleden deden we dat weer, we doen het regelmatig want hij moet wel schoon blijven he. Tot mijn verbazing stonk hij naar verotte naturel chips ofzo, ik moest bijna kokhalzen toen ik het rook. Ik ging naar zijn kooi en die rook gewoon schoon (heb aan meerdere kanten geroken). Ik heb hem vandaag dus weer ''in bad gedaan'', onder de kraan dus, en toen ie droog was, stonk hij al weer naar die verotte naturel chips of hoe het ook rook.

Weet iemand wat er aan de hand is?

Mvg;

Ilse*

#1
Hoi Iceparkiet,

Je gaat een parkiet niet 'pakken met de hand' en onder de kraan houden... :-\
Als je parkietje niet wil, moet je hem niet gaan dwingen.
Laat de kraan heel zachtjes druppelen en leg eventueel zijn lievelingspeeltje onder de kraan, of een beetje groenvoer.

Sommige parkieten houden van badderen en anderen houden er niet van.

Succes!
Enne... parkieten stinken niet, dat is hun vachtje. Zorg ervoor dat de bak altijd schoon is.

Wat je moet doen is niet wassen, daar gaan ze juist van stinken. Ga niet telkens aan hem ruiken, maar pas over een week weer. Je zal zien dat hij dan minder stinkt.

Groetjes, Ilse

IceParkiet

Citaat van: Ilse* op januari 14, 2010, 13:29:22

Laat de kraan heel zachtjes druppelen en leg eventueel zijn lievelingspeeltje onder de kraan, of een beetje groenvoer.


Al geprobeert.


Ik zal hem niet meer dwingen.
Deze geur heb ik nooit bij mijn parkietje geroken  :'(

fullmetalgirl

#3
Hey,

parkieten hoeven in principe niet in bad,

ook als ze nooit badderen zou het niet erg moeten zijn.
dus dwingen nooooit doen,

maar in iedergeval:

Het is raar dat je parkiet plots "stinkt"
heeft hij overgegeven? als ze overgeven kan dat erg stinken.. en misschien is je parkietje dan ziek...

maar zou eerder vermoeden dat je per ongelijk iets anders geroken hebt dan je parkiet :)
in principe stinken grasparkieten niet zover ik weet.

ruik morgen even nog een keer en kijk of hij overgeeft :)

lovesbudgies

Citeer2 dagen geleden deden we dat weer, we doen het regelmatig want hij moet wel schoon blijven he.
Parkieten houden zichzelf prima schoon, ook zonder water. Niet meer doen dus.

CiteerDeze geur heb ik nooit bij mijn parkietje geroken   
Dan moet je naar de dierenarts. Een parkiet gaat niet opeens na 4 jaar anders ruiken tenzij hij ziek is.

De geur die je na het badderen ruikt is de geur van het vet van de veren, dat is normaal, en veranderd niet ineens na 4 jaar.

Mars

Een nat parkietje heeft een beetje een nare geur, dat is waar.

Het is voor een vogeltje gezond om af en toe natte veertjes te hebben, maar dwingen mag je nooit.
Ik raad je aan om af en toe even een beetje lauwwarm water in een plantenspuit te doen en dat een beetje te nevelen. Maar raakt je parkietje daarvan na twee/drie keer nog in paniek, dan kun je beter niet nevelen.

Andere manieren die al genoemd zijn, denk ik: een nat blaadje andijvie of witlof, een bord met een bodempje water (lauw) op de kooi neerzetten (en dat steeds een aantal weken, gun je parkietje ook de kans om te wennen) en anders gewoon lekker niet.
Het is gezond voor de veertjes, maar het hoeft niet!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

IceParkiet

Aha oke, de stank is al weg en hij ruikt normaal.
Ik zal hem niet meer dwingen om in bad te gaan. Heb net gelezen dat ze hun veren invetten dus het is niet nodig om te badderen, maar de meeste parkietjes vinden het leuk.

Bedankt allemaal. ;D