vraag over jeuk....

Gestart door pietjuhpuk, januari 27, 2010, 22:24:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjuhpuk

hallo.
ik heb al 1 en ander nagezocht, ook hier over jeuk maar vind niet echt antw op mijn vraag.

Puk lijkt sinds 2 dagen ontzettend jeuk te hebben, zit continu met zijn pootjes onder zijn veertjes over zijn hele lijfje te krabbelen zeg maar.
ook met zijn kopje langs de zitstokken, kan dit jeuk zijn of komt dit door de rui ofzo?
En wat helpt hiertegen? even onder een fijn sproeiertje? of kan het een beestje zijn? luisje ofzo???

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken!! want zo'n gekriebel(zoals het lijkt) is niet zo fijn voor puk denk ik....

Sjaakie

Mijn parkiet heeft ook weleens jeuk en zeker in de tijd van de rui, maar dan is het hoofdzakelijk zijn kop. Als het de rui is kun je het herkennen aan de vele veertjes en pluisjes die in en om de kooi liggen en ook kun je op de parkiet zelf de nieuwe veertjes zien zitten (soort kokertjes bijvoorbeeld op zijn kop). Omdat mijn parkiet geen badderaar is sproei ik hem met de plantenspuit weleens nat in de ruiperiode. Dan gaat hij lekker poetsen en vervolgens zijn er veel minder pluisjes (donsachtige veertjes) te vinden. Geen idee wat dat krabbelen op zijn hele lijf is. Als het echt zo extreem is is het misschien verstandig om even langs een dierenarts te gaan.

Sterkte

Mars

Zoals gezegd: waarschijnlijk heeft je parkietje last van de rui. Is dat niet zo, dan is het goed om even langs een vogelarts te gaan en hem na te laten kijken op parasietjes ed.
Verder is badderen en douchen (plantenspuit) goed tegen jeuk (als gevolg van de rui). Nooit 's avonds doen en 1x per dag is voldoende.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..