Vraag over tam maken

Gestart door taar95, januari 05, 2010, 17:26:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

taar95

Hee,
ik heb ook nog een vraagje over het tam maken.
mijn parkiet Rocky is helemaal niet bang voor mijn hand, hij fladdert niet, en vliegt ook niet weg. Ik kan hem zelfs al zachtjes aaien, maar toch komt hij niet naar mijn hand toe. Heel soms heel eventjes als ik er iets lekkers op heb liggen maar verder niet echt.
hebben jullie nog meer tips zodat hij uiteindelijk naar me zelf toe komt vliegen? en moet ik eerst al het lekkers op m'n hand leggen, of pas geven als hij op m'n hand zit? want uit zichzelf komt hij niet op mijn hand.
alvast bedankt,  ;D

Vraag afgesplitst van topic: ze blijven stil op 1 stokje zitten en doen voor de rest niks. Gr. Lisanne

Mars

Hoe lang heb je hem?
Het kan namelijk ook schuchterheid zijn doordat hij nog jong is. Is hij al helemaal gewend aan zijn kooi (klimmen spelen, tjilpen)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Manji

Hallo.
Ik heb ruim 3 weken een parkietje en net als bij Taar95 is ze niet bang van mijn hand. Ik kan ook heel dichtbij komen met mijn hand,maar zelfs als er iets lekkers op ligt,pakt ze dat niet. Ze is niet schuw en is een hele vrolijke vogel. Ik moet nog meer geduld hebben denk ik,of weet iemand nog iets dat ik kan ondernemen?

-Chabby-

Taco heb ik al een tijdje, maar hij is ook nog niet helemaal aan mij gewend. Hij gaat nu wel steeds vaker op mij landen.
Maar zo als de meesten zeggen. Geduld. En met iets lekkers hoeft niet eens per se. Ik heb Taco zonder iets lekkers aan me hand leren wennen, maar ik geef hem wel af en toe wat trosgierst en ook wel eens dessertvoer( is met fruit en zo erdoor). Hij gaat nu ook graag in me nek en op mijn hoofd zitten. Dus ik denk dat geduld en aandacht het beste werkt.

Manji

Ja dat denk ik ook Chabby.
Bedankt voor je reactie.

parkietengek12

#5
Elmo heb ik nu 3 dagen en hij is ook al best tam, eigelijk hetzelfde geval als jou. ik mag alles bij hem doen hij is niet bang als ik in de kooi kom met m'n hand gaat hij gewoon verder met dat gene waar hij mee bezig was (wassen ofsoow :P ) hij zit ook al op m'n vinger en tjilpt en speelt enzo maar vanzelf op m'n hand nog niet, ik denk gewoon nog even geduld het komt vanzelf.

Joël

P.S. miss helpt het om hem op je vinger te laten zitten en dan iets lekkers geven of iets leuks doen. dan is de connectie: vinger = iets leuks  :D dan komt hij miss zo bij je op de vinger.

(ben geen expert hoor maar gewoon wat ik denk)

Mars

De meeste vogeltjes laten de eerste dagen alles over zich heen komen. Zijn ze eenmaal gewend (en dat kan zelfs een aantal weken duren), dan zul je zien dat ze wat meer gaan ontdekken en uitproberen en daar hoort ook koppig zijn en dingen niet doen bij.
Dus je ziet meestal dat aaien en opstappen allemaal na een paar weekjes niet meer zo goed willen: puur omdat je parkietje het maar deed omdat het bang was.
Dat ze niet willen eten uit je hand, terwijl ze iets wel lekker vinden, vind ik wel een signaal dat je parkietje niet zo veel durft en dat het aaien en opstappen waarschijnlijk gedaan wordt als angstding.

Een enkele keer blijft een parkietje tam en kun je gewoon verder blijven oefenen: steeds een beetje tammer.

In ieder geval geldt altijd: heb geduld. Parkietjes maak je niet tam in een week en meestal ook niet in een maand.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

hallo, bedankt!
maar het lijkt alsof mijn parkietje niet erg geintresseerd is in het lekkers op m'n hand. ook niet in trosgierst!
Moet ik gewoon elke dat met m'n hand erin blijven gaan, met iets lekkers erop, en wachten totdat die uiteindelijk ervan gaat eten? Of gewoon alleen m'n hand erin houden?
en moet ik dit vaak/lang doen of heel eventjes?
Nog een vraag; mijn parkiet gaat helemaal mee tjilpen als hij een parkiet op youtube hoort. Vind hij het dan leuk en is dit goed? of kan ik beter geen parkieten geluiden laten horen?
we hebben de parkiet nu 5 dagen.
Moet ik btw met eten naar hem toe komen, of me hand op een stokje houden en wachten tot hij naar mij toekomt?
Groetjes en alvast bedankt

parkietengek12

je moet je hand gewoon in de kooi leggen en als hij gewoon stil blijft zitten dan moet je je hand op en stokje leggen en wachten tot hij naar je toe komt, en lekker tegen hem praten. en over dat filmpje, dat doet elmo ook maar ik vind het toch wel zielig want dan denkt hij miss dat er een ander parkietje is en gaat hij omzich heen zoeken naar de fluiter (het parkietje op het filmpje dus).
Zelf weet ik niet hoelang je je hand in de kooi moet houden. Voor dat antwoord moet je wachten op het antwoord van een expert.

groeten Joël en Elmo

taar95

Oh oke bedankt,
dus ik moet niet mijn hand een beetje naar hem toedoen? maar op een plek dat hij zelf naar mij toe moet komen.
Want net deed ik m'n hand met wat blaadjes andijvie in de kooi, en ging een beetje naar hem toe, en legde toen m'n hand naast hem op de stok. Toen kwam die wel wat stukjes eten en het leek ook niet dath ij zich niet op z'n gemak voelde.
Ik heb m'n hand er weer uit gehaald toen het leek dat hij geen interesse meer had en zijn veertjes ging schoonmaken etc.
Over dat geluid; dat vinden wij ook!
groetjes Tara

Manji

Tara,ik heb wel ergens gelezen,dat 2 keer per dag je hand in de kooi genoeg is. Want als je het meer doet,is de interesse weg bij de parkiet. Of dat zo is weet ik niet. En hoe lang je hand in de kooi,zou ik ook wel willen weten.
Ik wacht wel op een expert die hier het antwoord op weet. :D
Het lijkt dat mijn parkiet ook niet echt geinteresseerd is in iets lekkers.Maar misschien komt dat nog wel.
We zullen heel veel geduld moeten hebben met onze parkietjes.
Succes!

Mars

Als je parkietje nog bang voor je is, dan is 2 keer per dag oefenen in principe wel genoeg. Hij moet zich natuurlijk ook veilig voelen in zijn eigen kooi.
Het is geen moeten, maar een soort van richtlijn in ieder geval, zodat mensen niet de hele dag hun hand in en uit de kooi halen, want dat helpt niet.

De beste tip: houdt iets lekkers in je hand (wat hij dus al lekker vindt, als jij het niet vasthoudt) en wacht tot je parkietje wat gaat doen. Als je parkietje niet vlucht, mag je het voor hem houden.
Als hij het eenmaal voor zijn neus eet, kun je uitproberen hoe het gaat om het lekkers wat kleiner te maken (meer enge vingen in verhouding) of het bijvoorbeeld 10 cm bij hem vandaan halen (en later bij de andere stok). Kortom: je haalt je parkietje over om steeds iets meer te moeten doen voor het lekkers! Gaat het niet, ga dan een stapje terug.

Hoe lang je oefent hangt af per parkietje (en je eigen uithoudingsvermogen). En uiteraard: heb GEDULD!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Manji

Hallo Mars.

Bedankt voor je advies.
Ik kan heel dichtbij komen,met wat lekkers in mijn hand. En zelfs dan met een vinger heel voorzichtig haar over haar buikje aaien.
Ik ga zo maar door,totdat ze echt uit mijn hand wil eten.

Mars

Als ik jou was zou ik dan niet gaan aaien, want misschien word je daardoor wel als bedreigend gezien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

Oh oke bedankt voor alle antwoorden,
mijn parkiet heb ik nu een week. Ik zal wel minder vaak met m'n hand in de kooi gaan, en het houden tot 2 a 3 keer per dag.  ;D

Manji

Oké Mars dan aai ik haar niet meer.
Bedankt voor je antwoord. ;D

Fijn weekend allemaal.

Manji

Blijkt mijn parkietje geen vrouwke maar een manneke te zijn. :D
Is de naam dus ook veranderd,van Katja naar Kirby.
Ik merk wel dat Kirby zich wat meer thuis gaat voelen in zijn kooi.
Hij speelt meer met zijn speeltjes en kwettert er lustig op los.

Nou nog zover krijgen dat hij op mijn hand gaat zitten.
Maar met heel veel geduld komt dat ook wel weer.

taar95

vandaag was mijn parkietje voor de eerste keer uit z'n kooi gevlucht! ik ging met m'n hand de kooi in, om het etensbakje te verschonen en opeens zat hij op het randje van de kooi. Ik probeerde hem heel rustig terug te doen, maar hij vloog de woonkamer in.
Gelukkig waren onze lamellen nog dicht, en alle deuren ook. Hij heeft de kamer een paar keer rondgevlogen en toen na ongeveer 5  minuutjes stapte hij op het stokje dat ik voor hem hield. Gelukkig kon hij zo de kooi weer in, maar we schokken toch wel eventjes!!
Nu mijn vraag; moet ik hem vandaag dan even met rust laten, en morgen verder gaan, of kan ik zo weer met m'n hand in de kooi. Ik ben nu namelijk bang dat hij weer ontsnapt, omdat hij nu weet dat hij via het deurtje eruit kan. En ik weet dat hij er altijd heel graag uitwilt omdat hij ook aan de tralies knaagt enzo!
nou ik hoop dat het niet teveel stress bij hem heeft gegeven, we zijn heel rustig gebleven en hij zingt ook gewoon/fladdert etc. maar toch!
groetjes Tara

Mars

Je mag gewoon vandaag weer met hem trainen, maar wel goed het deurtje in de gaten houden.

Er is overigens niets ergs aan als hij heeft gevlogen en je hem daarna vrij gemakkelijk terug hebt kunnen zetten. Waarom we het afraden als ze niet tam zijn, is dat het dan soms echt nodig is, om achter het vogeltje aan te jagen en dat zorgt er voor dat hij bang is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

ja dat snap ik, we deden het ook niet opzettelijk!
hij mag er bij ons pas uit als hij goed aan z'n kooi gewend is en automatisch op m'n hand stapt.
Verder gaat het wel goed.
De ene keer als ik met m'n hand in de kooi ga vliegt hij zo op m'n hand, blijft die even zitten vliegt eraf, en daarna weer snel erop!
Maar soms doet hij ook helemaal niets, ik denk dat die dan gewoon geen zin heeft?! of zou ik het tevaak proberen?
hoe vaak proberen jullie het met je hand in de kooi?
groetjes Tara

Manji

Hallo allemaal.

Het is gelukt. Kirby komt sinds gisteren op mijn hand zitten. Vandaag ook weer dus het gaat de goede kant op.
Taar,ik ga 2 a 3 keer per dag met mijn hand de kooi in.
Verder praat ik heel veel tegen hem.
Soms als ik bij zijn kooi weg ga,begint hij te "krijsen" maar dat negeer ik,want ik heb gemerkt als ik er iets van zeg,dat hij nog harder te keer gaat. :D

taar95

Hallo, mooi dat het bij jou goed gaat!
bij mij ook, Rocky komt nu gewoon op m'n hand zitten als ik die in z'n kooi houd, dus met veel geduld lukt het!
Hij mag er waarschijnlijk in het weekend voor het eerst echt uit, maar dan moet hij wel altijd zelfstandig op m'n hand komen.
Maar het gaat de goede kant op!  ;D Wat gebruik jij om hem te lokken?
groetjes Tara

Manji

Ik gebruik een gierst-stok. Maar het heeft lang geduurd voordat hij dat lekker vond. Af en toe doe ik gewoon wat voer op mijn hand en dan lukt het ook. Maar voordat ik in de kooi ga met mijn hand,haal ik zijn spiegeltje weg,want als dat er blijft hangen heeft hij geen interesse in mijn hand.
Groetjes Manji.

taar95

#23
Hee,
dat had ik ook op het begin,
maar je moet gewoon blijven proberen.
Eerst het lekkers op je hand vlak naast hem houden.
Als die het dan eenmaal durft te eten steeds een stukje verder en ervoor zorgen dat hij op je hand moet komen zitten om het te pakken.
Dit gaat normaal niet echt snel.
Ik heb mijn parkietje nu bijna 2 weken, en hij komt nu wel op m'n hand,
Dus het gaat vast, alleen moet je erg veel geduld hebben! Succes

Hallo,
nog een vraagje;
als mijn parkietje me roept, moet ik dan naar hem toe gaan en me hand in de kooi doen?
of moet ik dit negeren, en hem proberen aan te leren dat als ik kom hij op m'n hand moet komen?
want als hij me roept, en ik kom komt hij meestal wel op m'n hand, maar als ik naar hem toe ga dan niet altijd, alsof hij dan geen zin meer heeft ofzo
Hoe moet ik dit doen?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

hillie

Ik zal het negeren als die je roept en dan niet naar hem toe gaan.
Want als je steeds gaat als die roept dan weet die dat en dan blijft die roepen ook als je een keer geen zin heb.
Jij moet leren dat het baasje uitmaakt wanneer die uit de kooi mag en niet hij.

lovesbudgies

Het is niet de bedoeling van het topic om te slow-chatten of een soort weblog bij te gaan houden.  ;)
Er mogen alleen vragen worden gesteld en antwoorden gegeven. Berichtjes aan elkaar mogen alleen via pb.
Groetjes, Lisanne.

taar95

Hallo,
zaterdag hadden we m'n parkietje 2 weken.
hij was al aardig tam, kwam meestal meteen op je hand als je die in de kooi hield, en was erg vrolijk.
Dus vonden het het toen tijd om hem z'n eerste vliegrondje te laten doen.
Nou we hadden de kooi open gezet, en via de bovenkant vloog hij eruit, en zat hoog op de rolgordijnen.
Nou we hebben hem toen gewoon gelaten, maar uiteindelijk weer terug gezet toen we het gevoel hadden dat hij z'n kooi niet meer kon vinden (we hadden hem juist naar voren geschoven, zodat hij goed te zien was)
Zondag mocht hij er weer eventjes uit, en ik nam hem op m'n vinger.
Deed langzaam me vinger uit de kooi en bleef verder staan.
Nou hij vloog gewoon weer weg.
Ook nu kon hij z'n kooi niet meer vinden. Toen heb ik hem wat dichterbij gezet, en toen hij eenmaal z'n kooi zag ging die er vanzelf weer in.
Maandag dachten we; nou als hij eruit wilt mag dat, en we deden gewoon het deurtje open, niets verplichten etc.
Maar hij wou niet. Dat vonden we niet erg, en lieten het deurtje gewoon open voor al die zich bedacht.
Hij wou echt niet, dus deden we het kooitje gewoon weer dicht.
maar nu mijn probleem, want sinds dat die eruit is geweest is hij niet meer echt tam.
Hij komt niet meer op m'n hand, en fluit veel minder. Ook klimt en vliegt hij minder.
Verder zit hij er niet 'bol' bij en z'n ontlasting is ook gewoon goed.
Ik ben gewoon weer opnieuw begonnen, met m'n hand in de kooi, maar heeft iemand verder nog tips voor het opnieuw tam maken? en hoe kan dit komen? is hij zo erg geschokken?
Ik hoop dat ik antwoord krijg. Groetjes

taar95

Weet iemand hier ^ antwoord op, want ik zit er erg mee en wil m'n parkietje graag vrijlaten.
Hij is nu in de kooi namelijk weer redelijk tam, maar hij durft gewoon niet uit de kooi. Hoe moet ik dit bevorderen, want op filmpjes zag ik dat als mensen voor het eerst het kooitje open doen ze er meteen uit gaan?!
alvast bedankt!

Mars

Nee, dat is zeker niet altijd zo. Parkietjes zien hun kooi als het goed is als veilig plekje en blijven daar in het begin graag in.
Een stukje trosgierst of speeltjes buiten de kooi kunnen helpen..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

trosgierst houd die niet zo van, (andijvie wel), maar ook als ik andijvie buiten de kooi leg komt die niet?!
We gaan hem natuurlijk ook niet dwingen, maar voor hemzelf is het natuurlijk fijner als die los kan.
Groetjes

Mars

En hem op je hand op laten stappen en dan steeds een klein stukje meer richting uitgang met wat lekkers?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

taar95

Heel erg bedankt voor de tips,
gisteren toen ik op deze site aan het lezen was (de kooi hadden we open gedaan) vloog die er in eens uit!
Het was echt een wonder.  haha,
hij heeft een paar rondjes gevlogen, en kwam toen na een half uurtje de kooi weer in. We lieten de kooi gewoon open, en toen m'n moeder hem evenlater riep kwam die de kooi weer uit, op haar hand wat lekkers eten, en toen er weer in! We stonden echt versteld. haha
Nu mijn vraag: Hoe kan ik Rocky leren om bijv. op m'n hand te landen? Iemand nog andere tips voor het tam maken buiten de kooi?!
Groetjes  ;D

hillie

Nou het zelfde als bij je moeder met iets lekkers op je hand.
Het mag ook het favorieten speeltje zijn om hem proberen te lokken.