Ivje is opgenomen ter observatie ivm bloed uit neusgat/in bek

Gestart door Ingrid, januari 04, 2010, 20:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Het is eigenlijk meer een mededeling die ik doe, want een vraag over wat er aan de hand kan zijn heb ik niet, omdat ik inmiddels al bij de vogelarts ben geweest ;) Zie dit bericht dus als een informatieve mededeling.

Afgelopen weekend zag ik wat bloedspatjes op een aantal zitstokken. Omdat Luna vaker last heeft gehad van een ingescheurd nageltje, dacht ik eigenlijk meteen daaraan. Uiteraard heb ik alle vier geïnspecteerd op wondjes o.i.d. Niets te zien, geen bol zittende vogels of iets anders verontrustends. Dus ik dacht dat Luna's nageltje dan misschien toch een heel klein beetje gebloed had, een andere verklaring kon ik niet bedenken.
Elke morgen voorlopig maar "vogelinspectie" was mijn plan, zo ook vanmorgen. Niets aan de hand, alle vogels lekker vrolijk aan het kwebbelen, spelen en heel erg blij dat ze eruit mochten.
Een uurtje later kijk ik in de kooi, zie ik dat Ivje wat bloed op haar neusdop heeft. In eerste instantie denk je dan aan een beschadiging van de neusdop, kan gebeuren. Totdat ze bloed niest! Ik heb haar neusdopje met wat afgekoeld gekookt water heel voorzichtig schoongemaakt. Even later zat ze nog wat te niezen en te schudden waardoor de veertjes boven haar snaveltje behoorlijk roodgekleurd zijn. Ik heb haar apart gezet en meteen de vogelarts gebeld. Ivje had gewoon haar praatjes en vond het maar niets zo alleen in een kooitje met stress als gevolg. Vanmiddag laat in middag kon ik pas terecht, pffff wat duurt wachten dan lang.
Bij de VA aangekomen bleek dat ze ook bloed in haar bekkie had, dat had ik nog niet gezien....
Hij heeft met een lampje in haar keeltje gekeken, maar door het bloed kon hij niet alles heel goed zien. Na het kijken nieste Ivje weer bloed uit haar neusgaatje logisch want de VA had natuurlijk in haar bekkie gezeten. Als het om een wondje zou gaan, dan zou het kunnen dat die weer open is gegaan door de aanraking.
Mogelijk heeft ze zich verwond aan een scherp zaadje, steentje grit, of met haar nageltje haar tongetje misschien opengekrabt, maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Ik mocht haar meenemen en morgen aankijken, het bloeden zou dan gestopt moeten zijn, want wondjes in de bek genezen vrij snel. Zou het bloeden niet gestopt zijn dan moest ik met haar terugkomen. Omdat ik morgen de hele dag werk, kan ik haar niet in de gaten houden, dus mocht ik haar bloedend aantreffen dan kon ik 's avonds niet terecht in de kliniek.
De andere optie was dus haar laten opnemen zodat zij haar goed in de gaten houden. Als het morgen nog bloedt dan zullen ze na telefonisch overleg met mij, Ivje onder narcose brengen en met een scopie gaan bekijken of er binnenin iets aan de hand is :(
Morgen mag ik in de tweede helft van de middag bellen om te vragen hoe het met haar is en of ik haar op kan halen!
Spannend dus!

Groetjes, Ingrid

Idske

Hoi Ingrid,

Wat erg! Je  moet wel ontzettend geschrokken zijn!  :o

Heel veel succes en sterkte gewenst ook voor Iv!

Groetjes en liefs Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sanne

Hey Ingrid,

Wat ontzettend vervelend is dat zeg! :( Ik kan me voorstellen dat je je erg zorgen maakt om Ivje. Hopelijk is het inderdaad een klein wondje en zal het snel genezen, want ik moet er toch niet aan denken dat de kleine Ivje onder narcose moet enzo  :'(
Simba, Robin en ik zullen voor Ivje duimen! Laat je morgenavond even weten hoe het gegaan is als je weer thuis bent van je werk?

Groetjes,
Sanne

lovesbudgies

Wat naar Ingrid!  :(

Hopelijk is er niets ernstigs aan de hand, en kan ze morgen weer lekker naar huis.
We duimen hier voor jou en Ivje.

Heel veel sterkte en beterschap voor je meisje!

Ingrid

Natuurlijk laat ik jullie morgen weten hoe het met Ivje is. Ik hoop dat ik haar morgen gewoon weer vanaf het werk mee naar huis kan nemen. Bah, het nieuwe jaar begint lekker: hallo 2010, u mag wel weer gaan....

Vond het heel erg vervelend om haar achter te moeten laten, maar het is beter zo. Is wel raar hoor, 3 vogeltjes in de voliere...geen Ivje die met haar gekke streken voorbij straaljagert.

Nou ja, we gaan maar uit van het goede en is ze morgen weer gewoon thuis!

Parkieten-Freak

He jakkes Ingrid, wat naar..... :o
Laten we hopen dat het om een klein, onschuldig wondje gaat en dat Yvje morgenavond gewoon weer bij jou en haar maatjes is!
Sterkte hoor en ik zal ook duimen! ;)


Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

joopie en mutz

Wat vervelend.
Inderdaad geen goed begin van 2010!
Sterkte, hier in Amsterdam word ook voor je geduimd.

XxToTo

Moppers

Ook ik hoop en duim dat het alleen om een wondje gaat. Sterkte, wachten kan vreselijk zijn!

hillie

Je etje dat is zeker schrikken met zulke dingen zeker als ze bloed niezen.
Hopenlijk is niks ernstigs en kan je ze zo weer meenemen.

Ingrid

Ivje is weer thuis :) Het bleek dat ze een wondje in haar neusje had, hoe ze daaraan komt? Geen idee! Ik kreeg haar "schoongemaakt" mee, er is bijna niets meer te zien van het bloed op dr koppie en lijf. Nou ja, in ieder geval is ze nu weer lekker thuis aan het bijkomen. Ze was heel erg blij haar vriendjes weer te horen, daar knapte ze meteen van op ;)
Ze heeft vanaf gister bijna niets gegeten en gedronken, na een aanval op het voerbakje en drinkbakje zit ze nu lekker uit te buiken en af en toe de baas uit te hangen :p
Terwijl ik dit typ zit ze heerlijk te dutten met haar koppie in de veren. Het is best wel een stressvolle ervaring geweest en daardoor heeft ze waterige ontlasting. Maar dat komt wel goed  ;D

Sanne

Hey Ingrid,

Wat fijn om te horen dat het alleen een wondje was en dat Ivje nu weer helemaal in orde is! ;D
Misschien kan je even de tralies van de kooi nalopen om te kijken of er misschien scherpe dingen aan zitten. Ik heb dat hier ook wel gehad maar die heb ik eraf gevijld.

Groetjes,
Sanne

Ingrid

De kooi wordt hier elke week nagelopen op mogelijk scherpe delen ;) Dat heb ik het afgelopen weekend ook gedaan en ja ook de tralies worden wekelijks geïnspecteerd en een voor een schoongemaakt. Het is vermoedelijk dan toch door het krabben gebeurd, een haakje aan haar nageltje misschien. Belangrijkste is dat Ivje weer oke is :) Ik zei vandaag al voor de grap: het is nu een gouden vogeltje. Want de rekening loog er niet om, maar gelukkig heb ik veel voor mijn vogeltjes over ;)

lovesbudgies


Parkieten-Freak

Fijn dat ze weer thuis is en dat het niets ernstigs was!  ;D
Even een dagje goed eten en lekker uitrusten en dan is Yvje weer de oude!


joopie en mutz


Jippie

Hoi Ingrid,

Lees dit nu pas... Dat moet schrikken zijn geweest! Gelukkig is het nu weer helemaal goed!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

snerdje

Hoi Ingrid,

Wat een verhaal zeg! Ik lees het nu pas. Gelukkig is alles goed afgelopen.Hoe is het nu met Iv. Alweer beetje bijgekomen?

groetjes marijke! :)

Ingrid

Ivje is aardig bijgekomen, maar deze ervaring heeft haar vertrouwen in mij behoorlijk geschaad. Als ik nu bij haar ga kijken, vliegt ze met een vaart bovenin de voliere. Het wondje heeft niet weer gebloed, het irriteert haar wel, want ze krabt regelmatig aan haar neusdop. Ook zie ik haar regelmatig niezen en schudden. Die irritatie zie ik als een goed teken, tenminste ik ervaar het bij mezelf altijd zo: als een wondje irriteert dan is het meestal goed aan het genezen.
Haar ontlasting is weer helemaal in orde en ze heeft ook flink gegeten en gedronken :)

Mars

Ja, ze zal wel even geschrokken zijn, maar trekt wel weer bij als ze er achter komt dat je verder weer alleen maar lief bent.
In ieder geval fijn, dat het alleen een wondje was. Dat zal een enorme geruststelling zijn!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Blij te horen dat 't nu weer goed met haar gaat :)

Ik durfde eerder geen reactie te plaatsen, ik kan me goed voorstellen dat je behoorlijk geschrokken was.
Gelukkig is nu weer alles prima :D Dat vertrouwen komt ook wel weer goed, daar heb ik alle vertrouwen in ^^

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

Hoi Ingrid,

Ik lees dit nu pas allemaal, jeetje wat een schrik zeg....!

Maar fijn dat het allemaal toch mee is gevallen en ze nu weer lekker en gezond bij je is!

Groetjes
Sonja

donsveertje

Ik lees het ook nu pas. Wat een opluchting dat het weer goed komt :o
 
Groetjes!

pinootje

Ik lees nu pas wat er met Ivje is gebeurd Ingrid, wat fijn dat het weer beter met haar gaat!
Hopelijk bljft ze zo doorgaan en vertrouwd ze jou snel weer!