Parkieten worden maar moeilijk tam.

Gestart door SjempieJ, januari 04, 2010, 10:53:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SjempieJ

Hallo!

Ik heb mijn parkieten al zowat een jaar, ik heb alle stappen gevolgd maar het lijkt niet echt te werken  :( ( ik heb er ook 2, dat is ook moeilijker tam maken) Maar kunnen jullie me misschien een beetje helpen hiermee?  :)

Groetjes Shannon & Mijn lieve snavelvriendjes! ;)

Topictitel aangepast. Gr. Lisanne

Mars

Kun je vertellen wat wel wil en wat niet?
Eten ze trosgierst als je het in de kooi hangt? Eten ze trosgierst als je het vasthoudt?

Dus vertel even hoe ver je gekomen bent en wat niet lukt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

SjempieJ

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was.

Nou ze willen wel op me hand zitten, maar ze vliegen er telkens gelijk vanaf en ze lijken wel bang te zijn. Laatst waren ik en mijn vriendin met ze besig, maar nu ineens lijken ze weer bang :(.
dus ik weet niet helemaal wat ik moet doen.

Mars

Tja.. dat blijf je een beetje houden, dat is iets dat vooral wat met tijd verbeterd.

Je kunt bijvoorbeeld oefenen (met trosgierst) ze steeds over een grotere afstand naar je toe te laten vliegen, dan laat je ze wennen om wat verder bij de kooi vandaan bij je te zijn.
Ook kun je je parkietje als het op de hand zit, steeds als het wat om zich heen gaat kijken, weer wat lekkers geven (bijvoorbeeld 1 trosgierstzaadje). Daarmee houd je de aandacht vast.

Het is vooral ook belangrijk dat je elke dag tijd aan ze besteed en dat ze weten dat het fijn bij jou is (lees: lekker).


Ik moet eerlijk zeggen dat van mijn 4 parkietjes er ook maar eentje is die echt een heel eind naar mij toe komt en dan gezellig bij mij komt zitten. 2 van de 4 willen wel eens even wat knabbelen aan mijn arm of trui, maar als ik dan verder dan een meter bij de voliere vandaan ga, dan gaan ze ook snel weer terug. Maar ik besteed er dan ook niet heel veel aandacht aan om ze nog tammer te krijgen. Met bovenstaande tips zou dat wel moeten lukken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

SjempieJ

Oke bedankt! ;D

Ik heb ook vooral 1tje die meer bij me wil zijn, maar zodra hij die andere ziet dan vliegt hij er naartoe.
maar ik zal proberen je tip te volgen ;)

Heel erg bedankt!

ibi

Nog een paar tips!

- Oefen niet steeds heel lang met ze, dan is het niet meer interresant.!
- Verander de beloning steeds bijv. Fruit en Groente, of een broodkorstje!

SjempieJ

Bedankt Ibrahim!
Ik zal het proberen ;)

IceParkiet

Doe het ook alleen he. Ik las dat je het een keer met je vriendin probeerde, maar daar zijn ze bang voor he :)

SjempieJ

#8
Ze hebben er niet echt interesse in. ???
Ik probeer het met snackjes maar ze willen niet komen :O
Maar als ik me vinger voor hem houd dan stapt ie wel op. maar dan wil hij niet komen zoals ik op het filmpje zag, dat je je hand uitsteekt en dat hij komt omdat hij denkt dat hij snackje krijgt ;)

Groetjes

Mijn parkieten zijn nu wel achter de trosgierst en vinden het ook lekker  , maar als ik het gebruik lijken ze er geen interesse in te hebben. Dus hoe kan ik ze lokken met het trosgierst?

Groetjes

Topics samengevoegd, omdat dit vrijwel dezelfde vragen zijn. Gr. Lisanne

Mars

Als ze het echt lekker vinden, zullen ze wel interesse hebben, maar ben jij nog te eng.
Dan moet je dus met veel geduld en wat grotere stukken trosgierst werken: groot stuk zo stil mogelijk vast houden en als ze dat eenmaal zonder aarzelen gaan eten, dan steeds wat kleiner maken en uiteindelijk meer uitdaging geven: verder weg houden, bewegen ed.

Maar het is nu vooral, afwachten en geduld hebben en veel proberen (2 keer per dag)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..