Hoi! en een vraag over Teflon

Gestart door snerdje, januari 02, 2010, 23:43:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

snerdje

Hallo allemaal!

Mijn naam is marijke 26 jaar jong. Ik ben een tijdje dierenartsassistente geweest, maar werk nu als secretaresse. Dit bevalt erg goed maar ik mis de dieren wel een beetje.Ik heb sinds kort een eigen huisje en wil graag weer een parkietje aanschaffen. Het probleem is dat ik geen aparte keuken heb en het teflon probleem dus om de hoek komt kijken. Ik kook niet elke dag, maar ik vroeg me af of dit een probleem zal zijn voor mijn vogeltje die ik graag wil aanschaffen.

Wat advieseren jullie?

groetjes marijke


Sjaakie

Ik heb een woning met een open keuken en niets aan de hand hoor. Je moet alleen opletten met koken, pan niet zonder iets erin oververhit laten worden. Zodra hij warm genoeg is gelijk het eten erin, afzuiger aan en koken maar. Weet niet of het van belang is, maar ik heb wel goede pannen en niet van die goedkope dingen. Mogelijk dat daar ook nog verschil in zit.

Mijn Sjaakie is al 1,5 jaar in huis en leeft nog steeds  ;D.

Met een open keuken kan het dus prima mits je maar goed oplet. Oja.... ik kook 6 dgn per week!

Groetjes Melinda

Mars

#2
inderdaad:
- kook niet te heet, en nooit zonder vet een pan opzetten,
- zorg er voor dat je anti-aanbaklaag niet beschadigd is.

Verder kun je pannen kopen van Braet of van BK balans+
Die van Braet kun je via internet bestellen en zijn wat minder duur dan die van BK balans. Hebben een hoop mensen van het forum goede ervaringen mee (degoedepan.nl).


Enne.. welkom op het forum ;)


ow... pas ook op met broodbakmachines en evt. je oven (vaak dan alleen bij een hele luxe, ik heb er zelf gelukkig geen problemen mee!). Een afzuigkap helpt helaas niet tegen de gassen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pinootje

Wij hebben ook een open keuken en koken 7 dagen in de week waarvan 1 dag pizza in de oven.
De luchtjes vallen reuze mee en als het een beetje gaat roke gaat de afzuigkap aan.
Mijn moeder kookt volgens mij niet te heet en doe op tijd olie in de pannen.
Speciale pannen hebben wij niet.
Laatst toen we gingen gourmetten hebben we speedy in onze zijkamer gezet met de deur dicht en na een paar uur met de deur open hebben we hem weer in de woonkamer gezet, tot nu toe lijtk er niets aan de hand en gaat het prima zo!

Mars

Citaat van: pinootje op januari 03, 2010, 16:30:49
De luchtjes vallen reuze mee en als het een beetje gaat roken gaat de afzuigkap aan.
Mijn moeder kookt volgens mij niet te heet en doe op tijd olie in de pannen. Speciale pannen hebben wij niet.
Laatst toen we gingen gourmetten hebben we speedy in onze zijkamer gezet met de deur dicht en na een paar uur met de deur open hebben we hem weer in de woonkamer gezet, tot nu toe lijtk er niets aan de hand en gaat het prima zo!

1. het gaat ook niet om luchtjes, maar om giftige stoffen die vrijkomen van de Teflon. Dat is heel giftig voor parkietjes.
2. Gourmetten in een huis met parkietjes is vragen om problemen. Je hebt blijkbaar geluk gehad, maar zelfs parkietjes die boven zitten, willen het gourmetten wel eens niet overleven.

Voor beide geldt: het ene moment zijn ze springlevend, het volgende liggen ze onder in de kooi ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

snerdje

Hoi allemaal!

Bedankt voor het warme welkom en jullie reacties! Hier kan ik wat mee ;D. Ik woon in een nieuwbouw appartement met een modern luchtcirculatie systeem. Ik heb toevallig een BK pan en let zoiezo altijd goed op tijdens het koken. Dankjulliewel, ik ben zeker gerust gesteld. Dan ga ik nu op zoek naar mijn nieuwe vriendje. Ik weet trouwens nog niet hoe hij/zij gaat heten. Hebben jullie nog leuke suggesties?!

Wat ik ook niet wist is dat er zoveel parkietenfreaks zijn, wat een top site! :D

groetjes marijke

lovesbudgies

#6
Even voor de goede orde.

Er worden hier ervaringen gedeeld met gourmetten en koken met pannen met een Teflon anti-aanbaklaag.
De risico's van Teflon zijn groot, vooral bij gourmetten, en het feit dat de vogels het hebben overleefd getuigd meer van geluk dan van veiligheid.
Tegenover deze goede ervaringen staan evenzoveel slechte, met de dood tot gevolg.
Ik adviseer dan ook niemand het na te doen.


Mars zei het al, maar nog even voor de duidelijkheid:
-Gourmet nooit met parkietjes in huis. Breng ze 24 uur in een ander huis onder. Lucht het huis goed.
-Gebruik pannen met een anti-aanbaklaag zonder Teflon. Bv. Braet.

Gebruik je toch pannen (of andere apparaten) met Teflon, zorg er dan voor:
-Dat er niets aanbrandt.
-Dat je niet te heet kookt, kook niet op het hoogste vuur.
-Dat er niets droogkookt, of zonder vet op het vuur staat.
-Dat je pannen van goede kwaliteit zijn, en niet beschadigt.

Misschien ten overvloede, maar deze site's bevatten nog extra informatie:
Informatie van PF
Tips en informatie
Slechte ervaringen met Teflon
Slechte ervaringen met Teflon
Tips


Mars

@ snerdje.. Het gaat om een BK pan uit de serie BALANS plus, de andere bevatten gewoon teflon.

En verder... ik heb zelf ook pas sinds kort een Braet-pan in huis en heb daarvoor altijd heel voorzichtig gedaan (ook open keuken). Toch blijft het een risico om met teflon pannen te bakken, een risico dat je liever niet neemt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

snerdje

mmm.. dat klinkt minder goed. Ik heb eigenlijk best veel pannen met een anti-aanbaklaag en ik heb geen geld om alle pannen te vervangen. Maar ik heb er zo naar uit gekeken om weer een parkietje in huis te hebben. Ik ben echt heel erg aan het twijfelen.
Wat moet ik doen!?  :( Ik heb in mijn jeugd al een aantal parkietjes gehad, en mijn ouders hadden ook een open keuken. En ik moet zeggen dat dat ook goed ging.

Tja....als ik weer een parkietje aanschaf dan wil ik het ook goed doen.

Ik ga nog eens nadenken.

bedankt voor jullie reacties!

groetjes marijke

lovesbudgies

Misschien kun je een of twee pannen vervangen die je het meeste gebruikt?
Dat maakt het risico in ieder geval al kleiner. En verder je pan dus nooit te heet laten worden.

Ohja, namenlijstje :): http://www.valkparkiet.com/nl/files/namen.htm

Veel succes!

snerdje

Hoi allemaal,

Ik heb nog eens diep nagedacht en ik ga eerst zorgen voor andere pannen zonder teflon. Ik vraag mijn moeder,oma's en tante's of ze pannen hebben die ik kan lenen tot ik zelf goede pannen heb. Want daar heb ik nu geen geld voor omdat ik net verhuisd ben.

Goed plan toch!?

Bedankt voor het namen lijstje! Ik heb al een naam gevonden.  ;D

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Wel leuk om je passie met anderen te kunnen delen. :)

groetjes marijke

pietjuhpuk

hoi ik ben hier nog niet zo lang lid en lees dit nu pas.
puk staat hier ook gewoon in open keuken/woonkamer waar dus ook gekookt wordt.
ook vaak iets in de oven.
waarom is teflon zo schadelijk voor ze? dat is mij niet helemaal duidelijk hoor??!

Ik heb pannen van AMC (duur merk) en een paar om in te bakken van Tefal. zijn deze oke voor puk?

Wouter

CiteerWat vogels extra kwetsbaar maakt voor deze dampen en/of giftige deeltjes heeft onder andere te maken met de anatomie van de vogellongen.
Een vogel heeft relatief gezien een groot "ademhalingsoppervlak" en het ademhalingsstelsel is volledig anders gebouwd dan dat van een mens. Bij mensen (en zoogdieren) stroomt er alleen zuurstofrijk bloed in de longen tijdens de inademing. Bij vogels gebeurt dit ook, maar een deel van deze lucht stroomt verder naar de zogenaamde luchtzakken.
De luchtzakken zijn uitstulpingen van de longen, die tussen de botten en de organen gelegen zijn. Vogelbotten zijn hol en bevatten lucht zodat ze minder zwaar zijn en alsmede daardoor kan de vogel beter vliegen. Deze luchtzakken vormen als het ware een reservoir van zuurstofrijke lucht. Tijdens de uitademing stroomt deze lucht weer door de longen, waardoor er opnieuw zuurstof door de longen opgenomen wordt.
Helaas heeft dit ook een keerzijde: naast zuurstof worden ook ingeademde toxische stoffen nogmaals via de longen in het bloed opgenomen.

Citaat van de Parkieten-Freak website.
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

pietjuhpuk

oke hej, bedankt voor het bericht, heb ook even bij de link gelezen,
maar als ik het goed begrijp en je gaat normaal met pannen om, dus gewoon boter erin als je gaat bakken en de afzuigkap goed aan zet kan het eigenlijk allemaal geen kwaad.
pas als je iets zonder boter plankgas op heet vuur zet of iets laat aanbranden, zo begrijp ik het goed toch?!
Ik let er nu wel extra op dat ik de afzuigkap evt. een standje harder zet omdat puk nu dus al soort van longontsteking heeft wil ik niet dat zoiets weer voorkomt....
het gaat net weer wat beter met puk! gelukkig!!

Kleintjes

Citaat van: pietjuhpuk op januari 20, 2010, 15:03:19
hoi ik ben hier nog niet zo lang lid en lees dit nu pas.
puk staat hier ook gewoon in open keuken/woonkamer waar dus ook gekookt wordt.
ook vaak iets in de oven.
waarom is teflon zo schadelijk voor ze? dat is mij niet helemaal duidelijk hoor??!
Zoals al aangegeven, die stoffen die in Teflon zitten zijn de boosdoener. Ze kunnen ook bij ons mensen schade aanrichten, maar normaal gesproken gebeurd dit niet (of nauwelijks). Bij ernstige verhitting komen de gassen vrij en deze kunnen, ondanks goede ventilatie / afvoer) toch ingeademnd worden doordat ze erg vluchtig zijn (zich snel kunnen verspreiden).

Citaat van: pietjuhpuk op januari 20, 2010, 15:03:19
Ik heb pannen van AMC (duur merk) en een paar om in te bakken van Tefal. zijn deze oke voor puk?
Dit zijn inderdaad dure pannen (mijn moeder heeft ze ook :D ) maar wel volkomen veilig omdat AMC pannen GEEN Telfon laag hebben, alleen puur RVS (roest vrij staal).
Slimme keuze en ze gaan levenslang mee (tenzij je er gekke dingen mee doet lol).

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

pietjuhpuk

 ;D Oke bedankt voor de gerusstelling want dacht al....Puk zal toch niet ziek zijn geworden door verkeerde pannen.....????!!! pfff
we koken gezond en lekker verder :D

liefs puk

Mars

Tefalpannen hebben daarentegen wel een anti-aanbaklaag van Teflon ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..