wanneer wit randje om ogen en wat betekenen 'baardstippen'

Gestart door pinootje, januari 02, 2010, 15:54:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Hallo allemaal,

Even een ´los´ vraagje, wanneer krijgen parkietjes eigenlijk dat witte randje om hun oogjes?
Mijn overleden Pino had dit, maar ik weet niet meer vanaf wanneer, Speedy heeft het nog niet...

En dan nog wat,
Onze Speedy is nu 4 maanden en net uit zijn jeugdrui, zijn kopje is mooi wit geworden.
Maar ook heeft hij extra stippen in zijn baard gekregen, heeft dit een betekenis?

Ik ben benieuwd!

Groetjes, Dagmar


lovesbudgies

#1
Hoi Dagmar,

Zoekfunctie:  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8110.msg31438#msg31438
CiteerAls de parkiet ongeveer 3 á 4 maanden oud is, zal hij/zij in zijn/haar eerste rui komen. Hierbij verdwijnen de lichte streepjes op het hoofdje van de parkiet. Hierna is het moeilijk om te vertellen wat de leeftijd is van een parkiet. Vaak krijgt de parkiet geleidelijk aan na de rui een witte ring in de ogen, ook wel de iris genoemd.

Oftewel, na de jeugdrui, dus na 3 á 4 maanden.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11185.0
CiteerDe zwarte keelstippen schijnen een individuele tekening te zijn die minuscuul verschilt en waaraan ze ze uit elkaar zouden kunnen houden.

Hier is inderdaad niet veel over te vinden, ze is dan ook niet zeker, maar het is een plausibele verklaring.

Groetjes, Lisanne


pinootje

Bedankt Lovesbudgies,
Vind de pietjes altijd liever kijken zonder het witte randje, maar goed, geeft niks, kom maar op met die iris ;)  :-*

En dat van diestippen, bij mijn vorige parkiet wisselde dat weleens per rui, kan dat kloppen?

lovesbudgies

#3
Ja lief he, die grote knopenogen.  :-*

De stippen zijn niet altijd hetzelfde, als bij de rui precies het veertje met de stip erop uitvalt, dan mis je er gelijk eentje.
Of ze elke keer na de rui precies hetzelfde zijn weet ik niet zeker, maar het lijkt mij wel als ze elkaar ermee moeten herkennen.
Op tentoonstellingen hebben de vogels altijd 6 perfecte stippen, maar dat komt alleen maar omdat de overige veertjes met zwart
erin, eruit worden getrokken. ( >:( :( )

Moppers

Het komt wel eens voor dat een parkietje tijdens de rui geen stippen meer heeft, of juist meer. Dat is afhankelijk van de overloop tussen het uitvallen van de gestipte veertjes en het doorkomen van de nieuwe. Soms zijn de oude al uitgevallen als de nieuwe er nog niet zijn (met als resultaat even geen stippen), soms komen ze al door als de oude nog niet zijn uitgevallen (met als resultaat meer stippen dan normaal).

Aangezien ieder stipje maar op 1 enkel veertje zit, is het dus heel erg afhankelijk van de aanwezigheid van net dat ene veertje voor dat stipje.