Parkiet overleden - Nieuwe parkiet of niet ?

Gestart door Petronette, december 31, 2009, 11:06:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petronette

Hallo,

Ik had 2 engelse grasparkieten, Birdy groen-geel en Timo blauw-wit. Beide parkieten zijn geborden in februari 2004.
Birdy is in juli 2004 bij mij komen wonen en wilde niet echt kwetteren, at weinig en was eigenlijk een zielig hoopje ellende. In feb 2005 is Timo bij ons komen wonen, van dezelfde kweker uit dezelfde voilliere. Hierdoor knapte Birdy helemaal op en sindsdien kwetterde hij de oren van mijn hoofd.  :)

Rond 20 oktober 2009 is Timo begonnen met overgeven. De zaadjes vlogen door de kamer als hij met zijn kopje zwaaide. Verder was hij helemaal nat, kopje en buik, ik denk speeksel. Met beide parkieten naar de dierenarts geweest: Timo kreeg een anti-braakmiddel (Metocloral drops), Birdy mocht deze niet hebben, zag er goed en gezond uit !
Timo heeft 3x daags 1 druppel en dat 3 dagen lang gehad en knapte gelukkig weer op. Ook voelde de dierenarts niets raars aan zijn borst.

9 December begon opeens Birdy over te geven. Zelfde druppels gegeven, maar die leken niet echt te helpen. Overgeven verdween, maar hij bleef in een bolletje zitten en sliep heel veel (wel op 1 pootjes) en zat te kokhalzen. Zaadjes eten en daarna leek het of hij moest overgeven, maar kwam niets uit.
15 December (redelijk in paniek) naar de dierenwinkel gereden en daar kreeg ik Gezasept van Beaphar mee, tegen infectieziektes. Dit kon gelukkig in het drinkwater en mochten beide parkieten, zodat ze elkaar niet konden aansteken.
Toen ik 24 december laat thuis kwam, was Birdy nog wakker, kwam naar me toen en begon te kokhalzen en daarbij kwam er een grote speekselbel naast zijn snaveltje. Daarna ging hij op zijn slaapstokje zitten en deed zijn oogjes dicht.
De volgende morgen lag hij dood in een hoekje van de kooi.

Wie weet wat voor 'ziekte' dit geweest zou kunnen zijn ?
Timo lijkt niet ziek, platte veren, eet en drinkt.
In de boekjes staat zo snel mogelijk een baby-parkiet erbij. Is dit echt nodig ?
Ik ben zo bang dat die dan misschien ook ziek wordt en dood gaat.

Groetjes, Petronette


hillie

Wat het geweest kan zijn is een ontstoken krop.
Maar als je het zeker wilt weten moet je sectie er op laten doen dan weet je zeker wat het geweest is.
En als het kroponsteking was dan had je waarschijnlijk zo snel na de VA moeten gaan dan was die nog wel de redden geweest.
In plaats van naar een dierenwinkel.

maar met zekerheid kan ik het niet zeggen.

Je moet zelf weten of je er nieuwe parkiet bij doet dat kan niemand voor je beslissen.

Petronette

Ik vermoed zelf niet dat het een kropontsteking is geweest. Wat ik hier op de lijst heb gelezen heeft de parkiet dan binnen 24 uur antibiotica nodig. Mijn parkietje is 3 weken ziek geweest. Ik heb hem behandeld met de druppels van de dierenarts, die ik had van de andere parkiet. Daarna pas na de dierenwinkel gegaan.

Ik zit zelf te denken aan die mega-bacterie.
Ik heb gisteren voor Timo biologische appel-cider azijn gekocht voor in het drinkwater en om de kooi mee schoon te maken.

Met Timo lijkt het goed te gaan. Hij kwettert, zoals hij nog nooit gekwettert heeft. Ik zou bijna denken dat hij het wel fijn vind, een kooi voor hem alleen.
Ik ben begonnen met het proberen Timo handtam te maken en hij komt al uit mijn hand eten. Met beide vogels heb ik dit ook wel gedaan, maar dat liep altijd op ruzie uit.

De angst zit er nog wel in, maar tot op heden lijkt het met Timo goed te gaan.

Mars

Bij braken denken we in eerste instantie aan kropontsteking of mega. Zoals je zelf al schrijft is het met kropontsteking vaak een kortdurende periode.
Dus zou je aan mega denken. Daarnaast kan er ook nog sprake zijn van irritatie aan de krop of het eten van giftige planten ed. Maar het lijkt me sterk dat dat bij twee parkietjes vlak na elkaar gebeurt en aanhoudt.

Als je een vermoeden van mega-bacterie hebt, zou ik dat toch nog een keertje bij een dierenarts of liever vogelarts laten controleren. Als er niet een vogelarts in je buurt is, of je eigen DA dat niet kan controleren, kun je ook ontlasting opsturen naar bijvoorbeeld De Toren in Drachten (eerst even overleggen uiteraard). Het nare met mega is, dat het een parkietje van binnen uit aanvalt. Echte klachten komen vaak pas naar buiten als het al in een vergevorderd stadium is.

Appelazijn door het water mengen is erg goed om de schimmels aan te vallen/te verminderen of te voorkomen, maar niet voldoende als er al sprake is van een flinke uitbreiding van de schimmel (want mega is een schimmel). Dus daarom wil het wel weten als je parkietje mega heeft, want dan kun je het hardhandig bestrijden.


Als jij voldoende tijd hebt voor Timo en Timo zich ook prima vermaakt is het niet nodig een tweede parkietje er bij te halen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..