Wat te doen met een kruiper die nieuwe pennen krijgt?

Gestart door Joyce, december 26, 2009, 15:48:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik heb al een heeeeeeeeeeeleboel vragen over mijn kruiper Tijger gesteld (ik weet het, ben lastig  ;) ) en hier komt er alweer een. Bij Tijger vielen al een tijd zijn veren uit die hij kreeg (gevolg van kruipersziekte). Hij was verder wel kwiek, etc.) Nu merk ik dat zijn veren blijven zitten. Er komt al een aardige staart uit die maar blijft groeien en stevig is (hij zit er nu al enkele weken, normaal vielen de veren binnen 3 dagen uit). Ook komen er vleugelpennen door (welliswaar nog maar aan een kant, maar dat is niet erg) en is hij onder zijn vleugels niet meer kaal, maar heeft hij flink wat veren.

Kan het zo zijn dat het doorkomen en blijven zitten van deze veren en pennen (ze zijn veel groter dan diegene die hij eerst steeds verloor) veel meer energie van Tijger vraagt dan gewoonlijk? Ik vind hem op dit moment erg rustig, zit af en toe ietsje bol en slaapt veel. Nou weet ik wel dat dit een gevolg van de rui kan zijn, maar ik vraag me af of dit bij een kruiper heftiger is dan bij niet- kruipers. Eten en drinken doet hij goed.

Wat kan ik doen om hem beter door deze periode heen te helpen? Hij krijgt XtraVital en ik weet ook van de RoosVicee af. Speelt kamertemperatuur ook een rol (af en toe trilt hij als hij wat boller op zijn zitstok zit)? Moet ik het warmer voor hem maken? Ik laat Tarzan voorlopig in ieder geval even niet bij hem in de kooi, want ik denk dat dat echt te veel van het goede wordt.

Wie heeft er nog tips?

Groetjes, Joyce.

Sonja

Hoi Joyce,

Ik zou Tijger niet veel anders behandelen dan je nu doet, behalve als hij echt erg bol zit, dan zou ik hem wat extra warmte geven.
Maar anders zou ik de kamertemperatuur gewoon laten zoals je hem normaal ook hebt staan, een graad of 20 is prima.
Roosvicee door zijn drinkwater kun je inderdaad ook geven en wat groenvoer voor nog wat extra vitaminen is ook goed voor hem.

Waarom denk je dat het niet goed voor hem is als Tarzan bij hem zit?
Als ze goed gewend zijn aan elkaar kun je ze gerust samen laten, nu missen ze elkaar wellicht.

Ik hoop (denk) dat Tijgertje t.z.t. gewoon lekker kan vliegen.
1 van mijn parkietjes had ook de milde vorm van kruipersziekte, maar na verloop van tijd kreeg ze toch vleugelpennen en een mooie staart en sindsdien vliegt ze heerlijk rond. Ik hoop dat het bij Tijger ook zo gaat.

Groetjes, Sonja.

Joyce

Hoi Sonja,

Tijger en Tarzan moeten nog aan elkaar wennen. Ik heb Tarzan pas een week. Ze zijn 1 keer bij elkaar in de kooi geweest (Tarzan bij Tijger). Tijger was heel lief voor Tarzan, maar Tarzan moest niets van hem weten. Hij schreeuwde de boel bij elkaar en duwde Tijger steeds van alle zitstokken af zodat deze naar beneden viel (de kooi is 90 cm hoog . . . .)Tijger klom dan steeds moedelozer naar boven. Nu beiden apart zitten, is Tarzan ook iets rustiger . . . . Stiekem hoop ik dat, wanneer Tijger kleine beetjes zal kunnen vliegen, hij niet automatisch de zwakste van het stel is en dat ze leuke maatjes kunnen worden . . .

Groetjes, Joyce.

Sonja

Hoi Joyce,

Oh ok dan begrijp ik het. Dat had ik even gemist blijkbaar.

Dan is het voor nu waarschijnlijk wel beter om Tijger even tot rust te laten komen.
Het is afwachten hoe het verder zal gaan tussen hen twee.
Eerst maar eens kijken of Tijger een mooi volledig verenpak krijgt.
Als dat zo is kan hij op den duur gewoon net zo goed vliegen als Tarzan.
Dat heb ik hier gezien met Pucky, mijn voormalig kruipertje. Er is aan niets meer te merken dat ze eerst niet kon vliegen.
Hopelijk gaat het bij Tijger ook zo goed straks.

Groetjes, Sonja.

lovesbudgies

Als hij echt bol zit kan een warmtelamp er wel voor zorgen dat hij zich wat lekkerder voelt.

Mars

Een flinke rui kan veel energie kosten, een rui waarbij alle veren doorkomen des te meer.
Dus wat suffer zijn hoort er bij.

MAAR houd er ook rekening mee dat het ruien extra energie kost en dat een vogeltje daardoor ook extra kwetsbaar is. Als je het dus niet vertrouwd (houd speel- en eetgedrag en ontlasting in de gaten) toch even een dierenarts bellen. Heel vaak zul je zien dat ziekte de kop opsteekt na of tijdens een periode van rui.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce


Moppers

De rui van een kruipertje kan heftiger zijn dan de gemiddelde rui. Als Eeden in de rui was, dan zag ze er niet uit, helemaal scruffig en her en der wat kale plekjes. Ze was ook net een vrouw met PMS, erg prikkelbaar en ongeveer nergens zin in. Als ze klaar was met ruien, dan was ze gewoon weer als voorheen, vrolijk en energiek.

Het ene parkietje 'verdraagt' de rui beter dan de ander, net als de ene vrouw wel last heeft van PMS en de ander niet ;). Daarbij is een eerste volledige rui voor een kruipertje niet niks. Het duurt langer, het kost meer energie, en die nieuwe veren die nu blijven zitten voelen vast ook heel raar. Het is toch een beetje extra gewicht wat er voorheen nog niet zat. Logisch dus dat Tijger even geen behoefte heeft energiek bezig te zijn.

Ik ben benieuwd hoe Tijgers verenpak zich ontwikkelt, of de pennen nu (of na een volgende rui) zullen blijven zitten.

Joyce

Is het zinvol om, naast de XtraVital, Roosvicee en groenten/ kruiden/ fruit nog extra ei- krachtvoer van Beaphar ( zelfde merk als XtraVital) te geven? Of kan het kwaad wanneer ze teveel bouwstoffen en vitamines binnen krijgen?

Sonja

Hoi Joyce,

Teveel eivoer is niet zo goed voor de niertjes van je parkietje dus dat zou ik niet doen.
In XtraVital zit ook al eivoer, dat is voldoende.

Groetjes, Sonja.