braken (denk ik)

Gestart door tweety1983, januari 04, 2010, 20:49:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tweety1983

Hoi

Mijn parkietje braakt nu al een geruinme tijd tenminste denk dat het braken is.
Hij heeft een speeltje in zijn kooi en daar gooit ie het dan tegen aan.Hij is verder helemaal niet ziek harstikke actief zelfs.
Moet ik nu dat speeltje weghalen of kan dit verder geen kwaad voor mijn vogel.
Hoop dat er iemand is die wat weet.

Gr Wendy

Wouter

Als het echt braken is moet je zsm met je parkiet naar een VA, maar dit betwijfel ik bij het horen van je verhaal. Het kan ook zijn dat hij zaadjes opgeeft aan zijn speeltje, dit is dan weer niet erg ;)

Kun je misschien even goed uitleggen wat ie precies doet?

tweety1983

Hoi

Hij zit bij zijn speeltje en daar geeft die dan eten aan denk ik.Hij zit erbij en het lijkt net of het een vriendje of vriendinnnetje van hem is.
Moet ik dat er nu uit halen?Kan het kwaad??Houd het op een gegeven momont op??

Wouter

Ik vind het nog steeds vrij onduidelijk, maar omdat je ook zegt dat ie het speeltje behandelt als zijn vriendje lijkt dit me niks om je zorgen over te maken.

tweety1983

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Hij gaat eerst wat eten en gaat dan naar zijn speeltje toe.Gaat daar kokhalzen.En geeft dan over.
Hij is verder niet ziek of zo.Maar moet ik dat speeltje er dan uit halen??.Of kan dit geen kwaad voor hem??

Wouter

Het klinkt wel een beetje als versiergedrag:
Eerst een beetje met zijn hoofd schudden om voer op te halen en daarna het speeltje "proberen te voeren".
Is het dit? Dit is namelijk gewoon normaal gedrag. ;)

tweety1983

Ja volgens mij wel.
Maar dat doet ie nu voor het eerst zo erg.Heb hem al een aantal jaren.
Gaat dat op zijn tijd over??

joopie en mutz

Dit betekent gewoon dat ie z'n speeltje mag.
mijn parkietje heeft dit ook gehad en dan geeft ie zaadjes aan het speeltje om het speeltje te versieren :P
Dit gaat na een tijdje wel weer over, bij mij ging het dan teminste na een tijdje over ;)

Veel liefss ToTo

lovesbudgies

Net als Wouter denk ik ook dat hij het speeltje aan het 'voeren' is.

Het is normaal gedrag, of het over gaat of minder word zal de tijd uitwijzen, maar je hoeft je in ieder geval nergens druk om te maken.
Alleen als hij ziekteverschijnselen gaat vertonen (bol zitten, stinkend 'braaksel') moet je naar de dierenarts gaan.
Verder kan je het speeltje lekker laten hangen, hij ziet het duidelijk als een soortgenootje, het weghalen betekend voor hem dat je zijn
'vriendje' weghaalt.

Groetjes, Lisanne.