Buiten?

Gestart door Snef, december 28, 2009, 11:28:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snef

Ik heb sinds kort 2 parkieten 'geadopteerd' van een oude man, maar ik zit midden in de examens en ze bezorgen me hoofdpijn. Kan het kwaad om ze buiten te zeggen?

Mars

Als je parkietjes niet gewend zijn iedere dag even buiten te komen, dan is dat schadelijk. Het is dan veel te koud voor ze. In de zomer kan het wel, maar zul je ook altijd katten ed in de gaten moeten houden.
Misschien eens proberen of een doek over de kooi helpt? Of ze een weekje uit logeren brengen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Snef

Oké, bedankt!  :-)
Misschien kan ik deze zomer eens proberen met de geleidelijk aan wat meer buiten te plaatsen :)
Ik heb ze deze namiddag in een kamer apart gezet en ze zijn kalm geworden...   ;D

Alleszins bedankt!

Groetjes

Mars

Overigens verschillen de meningen daar over hoor.. Dus ik zal je even het hele verhaal doen.

In de zomer even buiten staan vinden de meeste parkietjes wel fijn, hoewel het in het begin wel wat eng kan zijn. Wel zorgen dat ze niet vol in de zon zitten, of even een doek half over de kooi zodat er een keuze half zon/half schaduw is. Buiten zijn is voor parkietjes gezond (longetjes) en voor hun hersentjes ook wel: het leert ze dat er meer is, vergroot hun wereldje een beetje.

En dan zijn er twee theorieen over binnenvogels die je in de winter/herfst/lente mee naar buiten neemt (na ze geleidelijk te laten wennen in de zomer):
1. niet doen, het temperatuurverschil is te groot, ook al hebben ze geleidelijk kunnen wennen doordat het in de zomer steeds kouder werd. Je haalt ze wel van  binnen naar buiten.
2. (oa. Hooimeijer) wel doen, frisse lucht is gezond voor de longetjes en veertjes, het maakt ze sterk. En zorgt er voor dat een vogel zich ontwikkelt (minder schrikachtig door geluiden buiten ed.).

Bij deze de twee theorieen, waar je voor kiest is een gevoelskwestie. ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..