Hoe moet ik mijn parkietjes tam maken?

Gestart door parkietenfreak, december 24, 2009, 14:55:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenfreak

Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem

maar ook meerdere

ik heb twee vogeltjes tweety en crocky ik doe mijn hand in de kooi max. 2 keer per dag heel erg soms drie

ik heb ze al bijna een jaar crocky denk ik iets langer maar dat maakt niet uit mijn PROBLEEM is dus

ik heb mijn hand de eerste dag in de kooi gedaan kan ik ze nog tam maken want toen wist ik nog niet dat tam maken bestond (bij parkieten en andere vogels) ik wil graag dikke vrienden worden met die 2 schatjes dus kan iemand mij helpen? nou helpen? meer antwoorden op mijn vraag
alvast bedankt allemaal Groetjes aya

heb nog een probleem mijn parkietje crocky wil soms wel op mijn hand maar soms niet weet iemand hoe dat komt?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

Joyce

Waarschijnlijk vertrouwt hij jouw hand toch nog niet voor de volle 100%. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat hij geen zin heeft.

hillie

En gewoon door gaan met oefenen dan komt het vanzelf goed.
Met heel veel geduld.
Geduld is ook het toverwoord

lovesbudgies

Gebruik je ook trosgierst?
De site en filmpjes die in het andere topic stonden kan je ook gebruiken. Dan moet het zeker gaan lukken!

parkietenfreak

#4
Oepsie ben het vergeten maar...

Over dat ik mijn hand de eerste dag dat ik ze gekregen had in de kooi had gestopt (ik moet ook altijd alles in de kleinste details opschrijven). Is dat erg? Ik had ze volgens mij behoorlijk geiriteerd en mijn vogeltje tweety twijfelst echt echt heel erg aan mijn hand.
Ik heb haar ong. een half jaar, ik heb haar pas 2 of 5 keer vast gepakt, maar ik doe heel vaak heel erg rustig.
Ik kom soms iets dichterbij met mijn hand bij haar buikje, maar ze vliegt dan meteen weg. Ze eet alleen uit mijn hand als ik wat zaadjes op mijn hand heb en ook alleen als crocky (mijn andere vogeltje ) er uit eet.

Kan iemand mij helpen mijn leven hangt er van af. Nee, even serieus mijn leven hangt er niet van af maar wel mijn blijheid over tweety.

Love all the budgies for ever

Zou je in het vervolg hoofdletters, punten en comma's willen gebruiken? Zonder interpunctie is er namelijk geen touw aan de tekst vast te knopen. Ook wil ik je verzoeken geen zinnen in alleen maar hoofdletters te typen, dat staat op internet namelijk gelijk aan schreeuwen. Gr. Ingrid

lovesbudgies

Het is niet verstandig de eerste dag gelijk je hand in de kooi te doen, parkietjes moeten in het begin te tijd krijgen om te wennen aan hun nieuwe omgeving.
Dat kan je nu niet meer terugdraaien, maar wel onthouden voor een eventuele volgende keer.

Pak je parkietje sowieso alleen maar vast als je medicijnen moet geven of nagels moet knippen, daarbuiten is het niet nodig, en maakt hem/haar alleen
maar bang.

Zoals te lezen is op de site, en te zien is in de filmpjes, moet je parkietje naar jou hand toe, en niet jij naar je parkiet. Zeker niet haar buikje aanraken.
Laat ze maar lekker trosgierst van je hand eten zoals op de filmpjes, als je die stappen volgt kom je er vanzelf, als je veel geduld hebt.

En wie wordt er blij van als Tweety op jou hand gaat zitten? Jij of Tweety?  ;)
Wat ik daarmee wil zeggen is, dat niet tamme vogeltjes ook heel gelukkig kunnen zijn, mits je ze goed verzorgd worden.

Groetjes!

parkietenfreak

thx lovesbudgies

ik ga tweety echt niet meer vastpakken maar eh nagelsknippen doe je dat alleen of doe je dat in de winkel en wanneer zou je de nagels moeten knippen?

fullmetalgirl

#7
Je ziet dat de nagels te lang zijn als je parkiet zijn pootje niet meer volledig op het stokje zit..

ook kun je in de nagel de ader zien lopen.. als er voorbij het uiteinde van die ader nog een hoop nagel is zonder ader is het ook tijd om te knippen.

Als je goede zitstokken hebt hoef je de nagels in principe nooit te knippen. (enkele uitzonderingen na)

als je ze voor het eerst laat knippen. zorg dan dat een ervaren vogelliefhebber of de dierenarts dit doet.

Veel leren vervolgens dan om zelf te knippen :)

parkietenfreak

Hey allemaal.

Ik heb best veel vragen maar ik heb echt de zoekfunctie gebruikt maar het wil maar niet lukken.

Ik heb nog een vraagje.
Moet je parkiet meteen de eerste paar dagen handtam maken.
(laat het asjeblieft niet zo zijn).Want dat had ik dus niet gedaan.

Alvast bedankt Groetjes aya

Sonja

Heb je hier al eens gekeken:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Daar staat stap voor stap beschreven hoe je je parkietje tam maakt.

Groetjes, Sonja.

lovesbudgies

Nee hoor, je kan ook op latere leeftijd parkietjes handtam maken. Maar dan kost het wel meer tijd en geduld, het kan soms maanden duren voordat je parkietje je hand gaat vertrouwen.

Dus de bovenstaande site gebruiken, de filmpjes gebruiken, stap voor stap langzaam oefenen, en pas verder met de volgende stap als
als ze helemaal rustig zijn.

Als je een pedipurch in de kooi hangt hoef je trouwens ook de nageltjes niet te knippen. (uitzonderingen daargelaten)

Pedipurch foto:





[verwijderd door de beheerder]

parkietenfreak

Hey allemaal

Jullie hebben mij vooral aangeraden om trosgierst te gebruiken.
Om eerlijk te zijn heb ik dit nog nooit in de kooi gedaan.
(ik heb ze al ongeveer een half jaar ik denk net een paar maanden minder).
Mijn vraag is hoeveel kost een pakje trosgierst gemiddeld?,en hoeveel zit er dan in een pakje?.

Alvast bedankt allemaal

Groeten


lovesbudgies

Trosgierst is vrij goedkoop, tussen de 1 en 3 euro ongeveer.
Je mag maar een paar centimeter per keer geven, en dan 1 keer per week.

Met het tam maken gebruik je natuurlijk wel iets meer, want dan gebruik je elke dag een klein stukje,
maar voor even is dat niet zo erg.
Begin met een klein stukje (2 stukjes voor 2 parkietjes) in de kooi te hangen, ze moeten eerst even
ontdekken dat het te eten is, voordat je het kan gaan gebruiken bij het tam maken.

Er zit voor in ieder geval een aantal maanden genoeg in een zak bij 1 of 2 parkietjes.

parkietenfreak

#13
Hey

Dat komt dan gelukkig goed uit want ik heb 2 parkietjes.
Ik ben nog steeds bezig met handtam maken en ik heb vandaag nog trosgierst gekocht voor ze.
Ik heb een vraagje (eigenlijk een open vraag) vind je mijn kooi groot genoeg voor mijn 2 parkietjes.
Het is niet heel erg goed te zien.Maar ik heb het ook via de webcam gedaan.Lijkt hij jou redelijk genoeg?.
Alvast bedankt

Groeten

Topic titel aangepast,
gr pf

fullmetalgirl

zo te zien ziet hij er goed uit voor 2 parkietjes,

als je maten geeft of merk naam+type kunnen we het met zekerheid zeggen.

parkietenfreak

Hey allemaal

heb een korte vraag.
Hoe hang je trosgierst op?
Bij mij zit er niks aan vast om het op te hangen.

groeten

Sonja

Gewoon met een (houten) wasknijper of anders zo'n speciaal knijpertje die in de dierenwinkel te koop zijn.

parkietenfreak

Hey

Ooooh dat wist ik niet.
Moet ik morgen weer terug naar de winkel.
XD ik dacht eerst dat je er gewoon iets bij kreeg om op te hangen.
Ik haal anders wel een gewone knijper

Bedankt

Groeten

Joyce

Even een vraagje over die pedipurch die in dit topic genoemd wordt. Is dit niet schadelijk voor de pootjes van de beestjes?

Mars

Nee, dit niet. de structuur is vrij grof en daardoor niet schadelijk.
Wat wel schadelijk is, zijn hulsjes voor rondom een stok die wel in winkels te koop zijn. Die hebben dan ook een soort van schuurpapier structuur.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfreak

#20
Hey

Ik heb iets anders bedacht ik  heb het stokje gespleten en toen in de spijlen van de kooi gedaan.
Het kan er wel vanaf vallen maar ik wilde even creatief zijn want onze knijpers waren allemaal kapot.
Maar mijn parkietjes zijn doodsbang voor het trosgierst als ze er even dicht bij komen vliegen ze meteen weg.
En toen ik het in de kooi deed vlogen ze als gekken rond.
Doen ze dit normaal ook als ze het de eerste keer zien?.

Ik heb 2 parkietjes tweety en crocky maar dat wisten jullie waarschijnlijk al.
Als mijn parkietje crocky even aan het klimmen is tegen de tralies dan staat ie even stil.
Ik aai of krab hem dan een beetje achter zijn kopje.
Hij is al wel eens een paar keertjes op mijn hand gekomen.
Nou wilde ik vragen wat betekent het als hij dat toe laat?
Heb ik dan al een aardige band met hem of is ie dan verstijfd van angst dat ie niet durft te bijten?.
ALvast bedankt

Groetjes

Berichten samengevoegd,
gr. PF

lovesbudgies

Dat je vogeltjes bang zijn voor de trosgierst is niet zo gek, ze hebben het tenslotte nog nooit gezien.
Maak het wel goed vast, als ze erop zitten en het valt, kunnen ze zich bezeren.

CiteerNou wilde ik vragen wat betekent het als hij dat toe laat?
Heb ik dan al een aardige band met hem of is ie dan verstijfd van angst dat ie niet durft te bijten?.

Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier.  ;)
Maar als hij met zijn kopje naar voren gaat en hij doet zijn veertjes omhoog, dan vindt hij het lekker.



parkietenfreak

Hey

Het is een beetje gelukt.
Croky wil afentoe op mijn hand zonder iets lekkers.
Maar omdat ze trosgierst als een stuk heel eng zien heb ik alleen maar de zaadjes van het trosgierst op mijn hand gedaan en durfde ze er van te eten.Het gaat steeds beter.Maar Tweety durfde Croky niet eens achterna te gaan.Ik denk dat ze nog bang is.Maar soms dan komt Croky op mijn hand zonder iets lekkers maar dan wil hij mijn hand wel op eten :).Het is pijnlijk en schattig tegelijk  :-* :-* :-* :-*.Ik wilde vragen of je ze ook handtam of *gewoon tam* kunt maken met een snoepstokje.Is dat veel te ongezond of zou ik het wel eens kunnen proberen?.

Groetjes

Joyce

Een snoepstokje is vrij ongezond. Je zou het wel kunnen proberen met dingen als fruit of bijvoorbeeld peterselie (daar zijn ze bij mij helemaal gek op).

Tja, en je had proberen te eten . . . Ik herken dat wel. Waarschijnlijk is hij je hand aan het uitproberen, zo van "wat kan ik hiermee?" Dat is in het begin inderdaad pijnlijk, maar na een tijdje zal hij dit niet meer doen. probeer er niet op te reageren. Want stel dat je een schrikachtige beweging maakt, dan wordt hij vanzelf weer bang voor jouw hand.

Groetjes, Joyce.

parkietenfreak

Hey

Oke want dat deed heel erg pijn.
Maar het is zo lief om hem te zien bijten.
Daarom let ik niet op de pijn alhoewel het heel erg pijn doet.
Maar als ik geen schrikachtige beweging maak denk je dat hij mij dan niet meer gaat bijten?.
En denk je dat hij mijn hand dan niet meer eng vind?.
Ik heb op een site gelezen dat *hand* tam maken niet met 2 parkietjes tegelijk kan.
Dat ze juist meer aan elkaar gaan hechten dan aan het baasje.
Ik heb ook zo het gevoel als ik met ze babbel dat ze elkaar dan aan kijken en met elkaar gaan spelen en zo.Betekent dat dat ze liever met elkaar om gaan of dat ze juist terug reageren?.


Alvast bedankt Joyce

Groetjes Aya

hillie

Dat is juist goed om geen schrikbeweging te maken want dan denk je parkiet als ik bijt dan gaat ze met der hand weg.
Dus probeer het bijt gedrag zoveel mogenlijk te negeren.

Je kan wel 2 parkietjes handtam maken alleen het duurt wat langer dan met een parkietje en je moet wat meer geduld hebben.
Ze zullen altijd wel met elkaar optrekken maar het kan wel.
Met heel veel geduld.

parkietenfreak

#26
hey allemaal het is best lang geleden dat ik weer op dit forum zat maar,ik heb een vraagje, mijn parkietje Croky is nou al bijna  jaartjes oud Joepie!! alleen kan ik hem denk je nog tam krijgen? een beetje heel erg tam weten jullie ook mischien hoe lang dat zal duren??.Mijn parkietje Croky woont bij zijn vriendinnetje tweety in de kooi maar doe ik mijn hand erin vliegt tweety weg :( en Croky gaat er dan ook nog eens achterna ik denk dat ik en tweety nog niet zo'n goede vriendjes zijn maar ik doe er wel wat aan KOSTE WAT HET KOST maar weten julie ook hoe ik DAT probleem kan oplossen?? \

alvast heel erg bedankt :)  

Topic samengevoegd met dit eerdere topic, je vraag sluit hier mooi bij aan. Gr. Lovesbudgies

Parkieten-Freak

Citaat van: Aya op april 07, 2010, 17:38:59
hey allemaal het is best lang geleden dat ik weer op dit forum zat maar,ik heb een vraagje, mijn parkietje Croky is nou al bijna  jaartjes oud Joepie!! alleen kan ik hem denk je nog tam krijgen? een beetje heel erg tam weten jullie ook mischien hoe lang dat zal duren??.Mijn parkietje Croky woont bij zijn vriendinnetje tweety in de kooi maar doe ik mijn hand erin vliegt tweety weg :( en Croky gaat er dan ook nog eens achterna ik denk dat ik en tweety nog niet zo'n goede vriendjes zijn maar ik doe er wel wat aan KOSTE WAT HET KOST maar weten julie ook hoe ik DAT probleem kan oplossen?? \

alvast heel erg bedankt :)  

Topic samengevoegd met dit eerdere topic, je vraag sluit hier mooi bij aan. Gr. Lovesbudgies


Als ik mij niet vergis, heb je hier enkele maanden geleden ook al een topic over geopend???