Tweede parkiet zorgt voor ruzie

Gestart door Joyce, december 24, 2009, 11:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik heb nu enkele dagen een tweede parkiet, Tarzan, apart in een kooitje gezet omdat de nieuwe kooi iets langer op zich liet wachten. Tijger heeft al kennis gemaakt met Tarzan en dat ging goed. Sinds gisteren zitten ze samen in de nieuwe kooi. Tijger was heel lief naar Tarzan toe, maar deze moest niets van Tijger weten. Toen het licht gisteren uit ging was het heibel. Tarzan schreeuwde alles bij elkaar en was erg druk in de kooi. Ik heb toen een lamp laten branden, en dit leek goed te gaan.

Sinds vanochtend schreeuwt Tarzan bijna voortdurend en lijkt het erop alsof hij Tijger aan het pesten is. Hij vliegt rakelings langs hem waardoor Tijger steeds op moet schuiven of zelfs van de zitstok af moet. En iedere keer als Tijger een klein geluidjes maakt, schreeuwt Tarzan zo hard dat Tijger in elkaar duikt. Je ziet aan Tijger dat hij veel banger is dan normaal.

Ik heb besloten om Tarzan maar even in een aparte kooi te zetten. Maar wanneer dit zo door gaat, dan denk ik niet dat ik Tarzan kan houden. Het is immers niet de bedoeling dat Tijger door Tarzan een heel bang vogeltje wordt  :(. Wat denken jullie hiervan?

Groetjes, Joyce.

Sanne

Je hebt je nieuwe parkietje pas een paar dagen. Het lijkt me verstandig als je ze minstens een maand de tijd geeft om aan elkaar te wennen d.m.v. eerst 1 of 2 weken met de kooien naast elkaar en daarna samen vliegen en dan af en toe samen in de kooi etc. Je hebt grote kans dat wanneer ze aan elkaar gewend zijn dat ze dan wel vriendelijk tegen elkaar zijn.
Ik heb hier ook meegemaakt dat Mila en Levi niet direct dikke maatjes waren (Levi hapte naar Mila als ze te dichtbij kwam omdat hij 't eng vond) en nu zitten ze een paar weken bij elkaar en doen ze bijna niet anders dan elkaar kroelen en knuffelen :). Nou wil ik niet zeggen dat die twee van jou ook zulke dikke maatjes zullen worden, maar ze hebben wel meer tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Joyce

Hoi Sanne,

De reden waarom ik ze nu al bij elkaar had gezet, is dat ik een nieuwe, grotere kooi heb gekregen (zie een ander topic). Om geen gedoe over het territorium te krijgen, zijn beide heren tegelijkertijd in de nieuwe kooi gezet (met Tijger ging dat overigens veel makkelijker dan met Tarzan).

Het probleem is dat Tijger (het parkietje dat ik al een tijdje heb) niet kan vliegen. Hij is een kruiper, dus dat deel van het wen- proces kan, zolang Tijger niet kan vliegen, niet doorgaan.

Op dit moment zitten beide heren weer apart, en dat zorgt voor rust. Tarzan schreeuwt niet meer en Tijger zit weer rustig te kletsen en te spelen (i.p.v. te beven als een rietje).

Ik merk wel dat Tarzan onrustig Tijger zoekt vanuit zijn kooi. Ze zitten beide in dezelfde kamer en kunnen elkaar wel horen, maar niet altijd zien (dit is afhankelijk van de plek waarop Tijger in zijn kooi zit).

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, zeker omdat Tijger in het begin heel lief naar Tarzan toe ging . . .

Groetjes, Joyce. 

NickyRose

Het aan elkaar wen proces zal in dit geval wat langer kunnen duren omdat Tijger mss een kruiper is. De nieuweling kan dat voelen als een zwakte en daar gebruik van willen maken.
Beter even apart houden en onder begeleiding samen buiten de kooi elkaar leren kennen op een plek die voor Tijger vertrouwd is.

Joyce

Is het een idee om even te wachten met de beestjes bij elkaar zetten totdat de staart van Tijger goed gegroeid is (zodat hij wat meer kan vliegen i.p.v. vanaf zijn zitstok naar beneden donderen? Ik ga er vanuit dat dat niet zo lang meer zal duren, want zijn staart wordt al heel mooi  :D

Nou is het me opgevallen dat Tijger en Tarzan wel met elkaar kletsen (ook al zitten ze niet bij elkaar in de kooi). Tijger maakt daarbij hele lieve geluidjes, maar zit daarbij ook iets boller en zet daarbij zijn kopveertjes wat op. Is dat normaal? Voor de rest zit hij niet bol en maakt hij ook geen zieke indruk. Het lijkt er hooguit op dat hij zichzelf soms in slaap kletst (dat zou het boller zitten misschien kunnen verklaren.

NickyRose

Dat brabbelen in hun slaap is typisch iets voor mannetjes, ik heb hier 34 grasjes zitten en bijna alle mannen doen dat en de popjes niet. ;)
Ik zou zo wie zo even wachten en als dan ook de veren van Tijger aangegroeid zijn is dat meegenomen.

Joyce

Sinds een week of 3 heeft Tijger er een maatje bij, Tarzan. Na alle verhalen op het forum gelezen te hebben en veel en goed advies gekregen te hebben, had ik er alle vertrouwen in dat het wel goed zou gaan tussen deze 2 mannetjes. Nou, de realiteit viel nogal tegen.

Nadat beide heren een aantal dagen in een aparte kooi aan elkaar hebben kunnen wennen, kocht ik een nieuwe kooi (de grote, hoge kooi van Hagen Vision). Aangezien dit neutraal terrein was voor beide vogels, heb ik ze er tegelijkertijd in gezet (zie mij overige berichtjes op dit forum).

De eerste minuten leek het goed te gaan. Tijger is wel even heel onhandig op het achterste stukje van de staart van Tarzan gaan staan, en waarschijnlijk is dat geen goed begin van de vriendschap geweest. Snel daarna kwam Tarzan erachter dat Tijger niet kon vliegen en knikkerde hem steeds weer van de bovenste zitstok af. Iedere keer weer klom Tijger steeds mismoediger naar boven om weer op de zitstok te gaan zitten. Tijger wilde heel lief doen naar Tarzan, maar deze moest er niets van hebben en begon hem te bijten (hij haalt daarbij flink uit). Aangezien Tijger de volgende ochtend rillend als een rietjes in zijn kooi zat, heb ik beide heren maar weer apart gezet (Tijger in de nieuwe kooi en Tarzan in de "oude" kooi van Tijger). Inmiddels is Tijger weer de oude.

Nu wordt Tijger steeds tammer, maar met Tarzan wil het niet lukken. Hij schreeuwt veel (dit in tegenstelling tot Tijger), maar komt nog steeds niet op mijn vinger (hij eet wel uit mijn hand, maar wringt zich in alle bochten om mijn vinger niet aan te raken).

Aangezien Tijger iedere dag uit zijn kooi mag, en ik het zielig vindt wanneer Tarzan de hele tijd in zijn kooi zou moeten blijven, mag Tarzan ook rondvliegen in de kamer (de kooi van Tijger is dan uiteraard dicht). Wanneer Tarzan even los mag vliegen, landt hij uiteindelijk boven op de kooi van Tijger. Aangezien Tijger een goede klimmer is, staat hij razendsnel voor Tarzan. Hoe lief Tijger dan ook naar Tarzan toe is, deze moet nog steeds niets van hem hebben. Tarzan klimt dan snel naar een andere plek op de kooi, maar Tijger is zo snel, dat deze Tarzan moeiteloos bijhoudt. Ondanks dat er tralies tussen beide vogels zitten, blijft Tarzan naar Tijger uithalen.

Ik begin me sterk af te vragen of dit uiteindelijk nog goed gaat komen tussen die twee. Ik heb er geen tweede vogel bij genomen om beiden alleen in een kooitje te laten zitten (dit vind ik zielig), dus ik weet nu even niet wat ik moet doen. Wie heeft er tips voor me?

Groetjes, Joyce.

Sanne

#7
In dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22589.msg128483#msg128483 heb je het advies gekregen om ze rustig aan elkaar te laten wennen en ze de tijd gegeven. Dit is slechts 2,5 week geleden. Ik geef je nogmaals het advies om ze de tijd te geven. Laat ze rustig naast elkaar staan met de kooien en grote kans dat ze vanzelf nieuwsgierig worden naar elkaar. Je hebt de nieuwe parkiet nog niet zo lang en die moet ook gewoon rustig wennen aan alle veranderingen.
Mijn ervaring met tam maken is dat als je twee parkieten hebt en je wil de tweede tam maken dat die sneller afgeleid raakt doordat die een andere parkiet hoort. Hierdoor kan het tammaken wat langer duren. Maar ik heb hier 4 parkietjes waarvan er 3 tam zijn en de 4e heb ik sinds eind november en daarmee ben ik ook nog bezig met tam maken. Dus ook op dit punt is mijn advies: geef je nieuwe parkietje gewoon rustig de tijd en als jij veel met hem bezig bent dan komt het vast wel goed ;)

Groetjes,
Sanne

Goed opgemerkt! De twee topics heb ik dan ook samengevoegd ;) Gr. Ingrid

Mars

Twee parkietjes zullen eerst uit moeten vechten wie er de baas is, het is maar een enkele keer dat het meteen liefde op het eerste gezicht is.
Mijn advies zou zijn, af en toe ze eventjes bij elkaar zetten en er dan een uurtje bij elkaar laten zitten. Bijvoorbeeld met wat lekkers.

Met het tam maken: op 1 of andere manier heerst er (en niet alleen bij jou) de gedachte dat parkietjes binnen een paar weken tam worden. Mij is dat nog nooit gelukt. Het is eerder een proces van maanden dan van weken.
Wat wel kan helpen is dat je je tamme vogeltje uit je hand laat eten en dat de andere dan ook wat meer durft.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Beide heren zitten nu al een tijdje dicht bij elkaar in de buurt, maar in een aparte kooi (er zit zo'n 2 meter afstand tussen de kooien en ze kunnen elkaar goed zien. Het heeft in die zin wel enkele voordelen:
* Beiden schreeuwen veel minder
* Tarzan begint ook te spelen en probeert meer dingen uit (hij volgt goed wat Tijger doet)
* Ze kletsen heeeeeeeeeeeeel veel  :)

Aangezien Tijger nu ook kan vliegen laat ik hen om de beurt uit hun kooi. Tarzan gaat dan meestal rechstreeks op de kooi van Tijger zitten. Ik denk dat hij nieuwsgierig naar Tijger is, maar hem ook dood-eng vindt. Wanneer Tijger voor hem gaat zitten, pikt Tarzan voortdurend naar hem, en gaat dan naar een andere plek (maar uiteindelijk komt hij dan toch weer terug).

Wanneer Tijger uit zijn kooi is, gaat hij meteen op de kooi van Tarzan zitten. Deze is eerst nieuwsgierig, maar schreeuwt het daarna al snel uit, denk dus dat hij het als bedreigend ervaart? Zeker ook omdat Tijger enorm nieuwsgierig is en aan Tarzan probeert te zitten (aan zijn teentjes, zijn staartveren, etc.)

Voorlopig laat ik hen even zo zitten, naderhand mogen ze tegelijkertijd uit de kooi. Bedankt voor alle tips in ieder geval.

Joyce

Hoi allemaal,

Tijger en Tarzan hebben bijna 3 maanden aan elkaar kunnen wennen. Zodra ik thuis ben van mijn werk gaan beide kooien open en vliegen ze samen door de kamer, spelen ze in de speelboom, etc.). Er wordt heel wat afgekust, maar ook gepikt naar elkaar. Ze gaan ook regelmatig in de kooi van de ander op bezoek, en dit gaat goed. Vandaar dat ik gisteren besloot om hen vanacht in een kooi samen te laten slapen (ze zaten samen in de kooi van Tijger, de grootste kooi, dus dat heb ik maar zo gelaten).

Tarzan besloot om zich meteen de slaapplek van Tijger toe te eigenen. Hij heeft daarbij Tijger een aantal keren weg gejaagd, ook toen beiden van mijn hand kwamen eten joeg Tarzan Tijger weg. Aangezien Tijger nogal nieuwsgierig maar ook bang is aangelegd, durfde hij niet meer in de buurt van Tarzan te komen. Zover ik weet hebben ze geen ruzie gehad, maar toen ik vanmorgen bij hen ging kijken was Tijger uit zijn doen. Hij was niet op zijn gemak en liet dat ook duidelijk merken. Ik heb beide heren daarom weer even apart gezet. Tarzan dook meteen zijn eigen kooi in. Tijger ging op de zitstok aan de buitenkant van de kooi van Tarzan zitten en het was weer koek en ei tussen die twee (vele kusjes volgden, met hun snaveltjes tussen de tralies door).

Wat denken jullie? Was het toch nog te vroeg om hen bij elkaar te zetten en moet ik ze nog even uit elkaar houden? Of toch maar bij elkaar laten zitten zodat ze wat meer tijd hebben om aan de nieuwe situatie te wennen (met waarschijnlijk een bange Tijger als gevolg)?

Groetjes, Joyce.

Parkieten-Freak

Op zich kun je ze gerust bij elkaar zetten, maar als de één in de kooi van de ander het beste plaatje inpikt en lekker gaat eten, wordt het geheid hommeles.
Dat geeft helemaal niets, zolang er geen echt gevecht uitbreekt.
Zet de vogels gerust bij elkaar in de kooi maar verander eerst het interieur van grootste kooi helemaal. Andere speeltjes bijvoorbeeld en hang voerbakjes op een andere plaats dan nu het geval is. Zo is de kooi voor beiden "nieuw".
Het zal best nog wel voor wat onenigheid zorgen tussen beide heren, dat hoort erbij: de rangorde moet bepaald worden.
Nog een tip: zet ze samen in de kooi als je een dag of twee thuis bent, dan kun je mooi een oogje in het zeil houden.
Succes!


Joyce

#12
Nou, de eerste dag is achter de rug en het lijkt goed te gaan. Duidelijk is dat Tarzan de dominante van de twee aan het worden is. Tijger is nieuwsgierig, een volhouder en wil knuffelen, maar Tarzan bijt snel van zich af wat ervoor zorgt dat Tijger wegvliegt. Dit is op zich niet zo'n heel groot probleem (hopelijk wordt het wel minder wanneer ze langer samen in een kooi zitten), alleen gebeurt dit nu ook tijdens het eten.

Wanneer Tijger ergens eet, wil Tarzan ook en jaagt hij hem weg door snel op Tijger af te vliegen. Het resultaat: twee vogels die het eten nu naar binnen schrokken (terwijl ze elkaar in de gaten houden). Tijger zat net zelfs te kokhalzen (denk dat er een zaadje dwars zat door het snelle eten, want binnen enkele minuten was het over en er kwam geen slijm of iets dergelijks naar buiten). Beiden hebben een eigen bakje met eten en drinken, heeft iemand nog tips hoe ik ze rustiger kan krijgen naar elkaar toe?

Groetjes, Joyce.

Oh ja, ik heb de kooi qua indeling en speeltjes helemaal omgegooid op advies van Parkieten- Freak, dat heeft echt goed geholpen!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid