Nog steeds ruzie!

Gestart door Marje45, december 23, 2009, 01:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marje45

Hoi,
Ik heb sinds augustus 2 parkietjes. Ze zijn nu ongeveer over het hoogtepunt van hun jeugdrui heen en maken nog steeds erg veel ruzie. Ik had gehoopt dat het al minder zou worden, maar het begint behoorlijk de spuigaten uit te lopen. En daarnaast vinden we het erg zielig, het gaat er nogal hard aan toe! Ze hangen aan elkaars pootjes of veren en pikken agressief naar elkaar.

Zou een grotere kooi met evt. twee pietjes erbij kunnen helpen? De kooi die we nu hebben is niet heel groot, maar volgens de dierenwinkel wel groot genoeg voor twee.. Of moeten we ze alsnog uit elkaar halen? Hellup  :(

Groetjes Marje

fullmetalgirl

oei dat klinkt niet zo leuk...

dierenwinkel heeft mij zo ook keer kooi verkocht...
toen ik vogel erin had gezet vond ik hem voor 1 parkiet al klein,
wat voor kooi heb je?

ruimte kan zeker schelen,
maar het is niet gezegd dat dan zeker weten alles opgelost is.

zijn het mannetje vrouwtje? of anders??

Mijn voorstel:
koop een kooi met meer ruimte...
werkt dit niet? heb je altijd nog je andere kooitje om er 1 apart te zetten :)
en dan kun je altijd nog beslissen of je er weer een of twee nieuwe parkietje bij zet.

Marje45

Het is een ferplast Ibiza open, afm. 50 x 30 x 70. Wat ik hier zo gelezen heb dus niet heel erg klein. De vogeltjes zijn mij verkocht als twee mannetjes (ook bij de dierenwinkel, ik weet 't... niet slim), maar daar begin ik wel een beetje aan te twijfelen.. De neusdopjes zijn nog niet verkleurd, ze zijn van beide nog een beetje rozig.
Ik had bedacht om eventueel een voliere aan te schaffen waarin ze erg veel ruimte hebben. Mogelijk dat dat helpt..

Bedankt voor je advies, dat klinkt wel logisch..

Nathas

Hoi, dat is waardeloos! Lijkt wel of het twee dames zijn, over het algemeen zijn de heren niet zo heel erg fel naar elkaar. Ik dacht een koppeltje te hebben maar bleken twee meiden...... gevolg: zwaar gewond pootje na gevecht. Inmiddels zijn ze hun jeugdrui ook voorbij en  kunnen ze lekker  uit de kooi, nu is het op wat gebekvecht na onderling geregeld. Ligt er denk ik ook aan of ze "gelijk" in rangorde blijven... Ik heb ze even uit elkaar gehaald maar toen werd duidelijk dat ze echt bij elkaar wilden zijn, met een 2e grotere kooi (kan je ook misschien 2e hands nemen: heb ik gedaan) weet je het waarschijnlijk zo: nieuwe kooi,nieuwe kansen, meer ruimte is minder stress en anders misschien even uit elkaar halen in hun eigen kooitje dan merk je het ook gelijk.
Hoop dat je de kerst nog een beetje gezellig krijgt in het parkietenhuis!
Zet 'm op.

Grjs!

fullmetalgirl

waarom plaats je niet foto's van je parkieten?

waarop duidelijk de neusdopjes te zien zijn.

dan kunnen experts vertellen of je 2 popjes hebt of niet :)
er zijn namelijk ook popjes met licht roze/huidskleur neusdopjes.

(meestal als ik begin te denken aan 2 nieuwe parkieten zijn ze er binnen een week, verslavend)

NatasjaTommy

In het begin zeiden ze in de dieren winkel ook dat mijn parkietje een mannetje zou worden.

Maar nu is het blijkbaar een vrouwtje want ze heeft een donkerroze snavel.Maar dat maakt
mij natuurlijk niet uit.Ze is heel erg tam en ze zegt een paar woordjes.

In het begin heb ik ook 2 parkietjes gekocht.Had een grote kooi.Maar toen ik 1 x het licht
uit deed was er meteen herrie tussen die 2 en de volgende dag was er aan 1 parkietje bloed enzo
we konden hem helaas niet meer redden(we hebben geen idee wat de oorzaak was geweest)
wel had ik een broedkastje.Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

lovesbudgies

Dat zou kunnen, 2 popjes kunnen vechten om 1 broedkastje. Daarom moet je er ook altijd 1 meer ophangen dan je popjes hebt.
Maar ik lees hier niets over een broedkastje, heb je er eentje hangen Marje?

Marje45

Hoi, bedankt voor de reacties! ;D

Ik zal morgen even een mooie foto proberen te maken (ze zijn niet zo heel gek op dat enge flits-geval), misschien kunnen experts dan zien wat of het mannetjes of popjes zijn..
Ik heb geen broedkastje hangen. Dus daar kunnen ze geen ruzie om maken. Ik had wel in het begin één voerbakje en één drinkbakje. In het begin ging dat goed, maar daar kregen ze ruzie om en ik kreeg het advies om twee voerbakjes op te hangen, dit gedaan... Nu blijken beide heren (of dames..) toch liever uit één en hetzelfde bakje te eten, naar de andere kijken ze niet om..

Ik herken ook wel dat het helemaal mis gaat als het licht uit gaat. Ze slapen tegen het gaas aan bovenin de kooi en het zoeken naar het beste plekje gaat gepaart met een heleboel gekrijs en gefladder. Ik hoop niet dat het zo erg uit de hand gaat lopen als bij jou Natasja! :'(

Ze mogen 's avonds ook allebei naar buiten, maar daar gaat het geruzie gewoon door. De één krijst dan zo hard naar de ander dat deze schrikt en wild in huis rondfladdert. Er zijn ook nog wel momenten dat ze lief spelen en kroelen, maar die zijn helaas wel schaars..

Marje45

Hoi,
Hierbij twee foto's van de pietjes, ik hoop duidelijk genoeg zodat iemand me kan vertellen of het dametjes of heertjes zijn.
Alvast bedankt!


[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Jammer genoeg zijn de foto's wat te onduidelijk.

Probeer foto's van voren te maken, zonder flits en zonder schaduw.

Ik heb de overige reactie's verwijderd, omdat het raden is zo, we kunnen het niet met zekerheid zeggen.

Marje45

Ik heb vandaag geprobeerd om een duidelijkere foto te maken, maar ze willen er niet graag op. Deze leek mij nog het meest duidelijke van de blauwe, Tygo. Ik hoop dat het zo zichtbaar is.. De witte heeft een soortgelijke kleur op de neusdop, heel iets lichter, maar dat kan mogelijk ook doordat ze helemaal wit is?


[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Ik gok dat het blauwe vogeltje een popje is.
Het lijkt toch dat er witte randjes om de neusgaatjes zitten, zie je dat in het echt ook?

Ik vind het trouwens echt een schatje.  :-*

Bij het witte vogeltje is het met de eerste foto gewoon te lastig te zien, ik hoop dat je nog een duidelijke foto van hem/haar kan maken.

fullmetalgirl

Die foto is al een stuk duidelijker :)

het ziet er bij beide vogels erg wit uit rond de neusgaten (klopt dat? foto's verkleuren soms beetje)

als dat zo is denk ik toch dat je 2 popjes hebt..

zou zowel het gedrag verklaren als de erg licht gekleurde/bijna witte neusopjes.


Marje45

De foto ziet er inderdaad zo uit als in het echt. Beide vogeltjes hebben wat wit rond de neusdopjes.. Dus mogelijk twee popjes?
We zijn nu aan het kijken naar een kamervoliere, mogelijk dat dat wat meer ruimte ook wat meer rust brengt. Dan doen we direct van alle speeltjes en bendodigdheden twee exemplaren in de kooi. Twee voerbakjes, schommeltjes, badjes etc etc. Dan kan daar in ieder geval geen ruzie meer over ontstaan! En werkt dit ook niet kunnen we op den duur misschien twee mannetjes aanschaffen die wat meer gezelligheid in de keet brengen..

fullmetalgirl

goed plan  ;D

fijn als je daar de ruimte voor hebt :)
is luxe die niet iedereen heeft :)

zou het leuk vinden als je verteld straks hoe het allemaal is gegaan :)
Mocht je hulp nodig hebben met het zoeken van voliere geef maar gil,

heb laatste tijd zelf ook veel gezocht dus weet beetje de sites te vinden :)
(2e hands via marktplaats zijn er ook regelmatig leuke te vinden)

Marje45

Ja, we hebben ruimte genoeg dus dat is fijn (voor ons en voor de vogeltjes  ;D). Ik heb informatie opgevraagd over een zeskantige kamervoliere op marktplaats. Ik weet dat ik moet letten op de tralie-afstand (max. 12 mm toch?) en dat de tralies vooral horizontaal moet zijn. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een voliere? Heb je nog goede sites waar ik wat zou kunnen vinden? De montana villa casa 1 of 2 lijken me ook wel geschikt..

fullmetalgirl

als je 2e hands aanschaft vraag dan we even of er geen ziekte in heeft gezeten.
ontsmetten van voliere is erg intensief.

villa casa 1 en 2 zijn erg goed..
tralies kunnen niet roesten of "vervelen"

koop niet de casa 90 (nieuwe versie) want die is ERG veel duurder maar niet zo super veel beter als de casa I of II.

zal via pb vanavond nog wel wat links sturen :)