Niet eten door stress?

Gestart door Joyce, december 21, 2009, 12:02:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Sinds gisteren heb ik er een nieuw parkietje bij voor Tijger. Toen hij net in zijn kooi zat (apart van Tijger), zagen zijn poepjes er nog normaal uit. Vanmorgen waren ze echter anders, geel en heeeeeeeeeeeel donkergroen (bijna zwart), en ook niet in de gebruikelijke vorm. Tarzan (zo heet hij), kan zelfstandig eten, maar sinds ik hem heb, heeft hij nog niets meer gegeten of gedronken (dus waarschijnlijk dat de poepjes daarom zo anders zijn). Hij zit stil en gespannen op een stok en houdt nieuwsgierig Tijger in de gaten.

Ik heb hem nu even uit het zicht van Tijger gezet (Tijger heeft tot nu toe nog niet in de gaten dat Tarzan een vogel is omdat Tarzan nog geen geluid heeft gemaakt). Hoe kan ik Tarzan aan het eten krijgen? Er ligt voer op de bodem van zijn kooi, maar dat eet hij niet. Ik heb aan de fokker gevraagd of zijn voer verschilde van de XtraVital die ik geef, maar dat was niet zo, hij zou geen moeite moeten hebben met de XtraVital.

Wie kan mij verder helpen?

Sonja

Hoi Joyce,

Weet je zeker dat Tarzan niet nog te jong is om zelf te kunnen eten?
Dat de poepjes zo bijna zwart zien is een teken dat hij al te lang niets gegeten heeft.

Als hij vandaag nog niets eet moet je wel in actie komen want anders gaat het niet goed.
Wat je op dit moment kunt doen is wat trosgierst vlakbij hem hangen, waar hij nu het meeste zit.
Trosgierst vinden de meeste parkietjes heerlijk.
Je kunt ook wat zaadjes voor hem pletten (met de bolle kant van een lepel bv) en op de bodem van de kooi strooien.
Tegelijkertijd kun je ook een bakje met (evt. geplette) zaadjes dichtbij hem hangen.
Een voerbakje wat open is, dus zonder de bovenkant, wil ook nog weleens zorgen dat ze er eerder uit gaan eten.

Tarzan moet het allemaal nog leren en veel parkietjes eten de eerste uren niet meteen.
Drinken doet een parkiet sowieso heel weinig dus de kans dat je dat ziet is niet zo groot.

Toch baren die bijna zwarte poepjes me wel zorgen, daarom denk ik dat je voor alle zekerheid toch beter kan zorgen dat je wat dwangvoer in huis hebt. Voor het geval dat.

Aan het kropje kun je ook zien en (voorzichtig) voelen of Tarzan al dan niet gegeten heeft.

Ik denk dat het niet eten ook te maken heeft met de stress door alle veranderingen.
Toch zou ik hem zelf niet apart zetten van Tijger.
Zien eten doet vaak eten, dus wellicht is Tijger juist een goed voorbeeld voor Tarzan om hem te laten zien hoe het moet.

Geef je kleine manneke maar even wat tijd maar als hij vanavond nog niet gegeten heeft zou ik toch even contact opnemen met een vogelarts of met de fokker waar je hem gehaald hebt.

Groetjes, Sonja.

Joyce

Bedankt voor de tips. Tarzan zou bijna 4 maanden oud zijn. En aan zijn koppie en ogen te zien is hij in ieder geval ouder dan 3 maanden. Hij heeft een dun wit ringetje in zijn pupillen en de zwarte streepjes op zijn voorhoofd bevinden zich nu tot recht bovenop zijn kop (niet meer tot aan zijn neusdop).

Toen ik zojuist keek had hij wat diarree, maar hij hield zijn cloaca netjes schoon. Ik heb geprobeerd om hem van mijn hand te laten eten, maar dat wou hij niet (hij vloog niet weg, draaide alleen zijn koppie weg zo van "Ik zie je niet". Ik heb het daarna geprobeerd met een houten pollepel. Daar heeft hij in iedr geval wel vanaf gegeten. Ik heb wat XtraVita gemengd met wat snoepzaad en er is ongeveer een maatschepje XtraVital opgegeten (zodra hij een geluidje hoorde, stopte hij meteen weer met eten). Ik heb hem op deze manier (met een houten pollepel) ook wat laten drinken, en hij heeft een stuk of 12 slokjes genomen. Nu eens afwachten wat dit voor effect op zijn poepjes heeft. Hij zit in ieder geval niet bol en ik moet zeggen dat hij nu iets actiever is dan vanorgen/ gisteren. Hij reageert meer op dingen door zich te bewegen, loopt wat meer over zijn stokje en ligt niet meer plat/ ineengedoken op een zitstok. Hij heeft zelfs 2 keer een geluidje gemaakt (al klonk dat eerlijk gezegd meer op het geluid van een badeend  :P. Maar goed, al met al lijkt het me een heel bang vogeltje.

Dus mocht hij de komende tijd niets uit zijn bakje eten of van de grond, dan moet ik het zo maar even volhouden. Hopelijk gaat het dan snel weer beter met hem.

Mars

Heb je ook zaadjes op de bodem of op een schoteltje liggen?

Sommige parkietjes eten van de stress eerst niet. Quint was echt wel zelfstandig, maar weigerde gewoon dagenlang te eten. Hij blijkt uberhaupt alleen te eten als er een ander parkietje in de buurt is.

Nu zal Tarzan niet zo'n watje zijn als Quint (want die is erg extreem), maar ook bij Milan ging het eten van de stress moeizaam. De oplossing is vaak (als je de mogelijkheid hebt natuurlijk!) even de andere parkiet bij hem op visite te laten komen, of ze meteen samen te zetten. Als ze dan (al dan niet tijdelijk) samen zitten, zal Tijger vanzelf gaan eten en dan zul je zien, dat Tarzan ook snel volgt.

Het tam maken is toch alleen mogelijk als je parkietje zich aardig op zijn gemak voelt, dus kun je ze net zo goed (al dan niet tijdelijk) bij elkaar zetten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Er ligt los voer op de grond, er zit voer in een bakje op de grond (evenals water) en er hangen een voer- en waterbakje op ter hoogte van een van zijn zitstokken. Hij heeft gezien dat ze er zijn, maar doet er verder niets mee. Het goede nieuws is dat Tarzan wel eet en drinkt wanneer ik iets op de houten pollepel leg. Zijn poepjes zien er, nadat hij vandaag eindelijk gegeten heeft, gelukkig weer normaal uit.

Op dit moment kan ik beide heren nog niet bij elkaar zetten. Ik heb afgelopen zondag een nieuwe (grote) kooi besteld. Wanneer deze binnen is gaan ze beiden tegelijkertijd in hun nieuwe huisje. Om ze toch aan elkaar te laten wennen heb ik de kooien van Tarzan en Tijger vandaag tegenover elkaar gezet.

Tarzan is echt een bang parkietje, heel anders dan Tijger in het begin was. Tijger wil nog wel eens mopperen tegen zijn spiegeltje, Tarzan vliegt dan van schrik wild door zijn kooi, en blijft dan uiteindelijik aan een van de tralies hangen. Wanneer Tijger kletst, reageert Tarzan daar nog niet op door terug te kletsen, hij kijkt Tijger dan alleen maar aan. Hij volgt hem echt in alles wat hij doet. Wanneer Tijger klautert door zijn kooi, doet Tarzan dit ook (Tijger sloofde zich echt uit, klom heel snel door zijn kooi en maakte achter elkaar enkele "koprollen" om zijn zitstok  :P). Dit geldt ook voor het zichzelf poetsen. Alleen bij het eten dus nog niet.

Gelukkig kan ik met mijn hand in de kooi van Tarzan zonder dat hij als een wilde tekeer gaat. Het lukt me ook om hem op mijn vinger te laten zitten (maar daar stapt hij dan ook weer heel snel vanaf). Ik zal in ieder geval zoveel mogelijk tegen hem blijven praten en verder laat ik hem met rust totdat ik de nieuwe kooi heb. Ik zal beide vogels tegelijkertijd in de nieuwe kooi zetten, zodat er geen gedoe ontstaat rondom het verdedigen van het territorium.

Ben benieuwd hoe het wennen dan gaat, want Tarzan lijkt best bang voor Tijger, terwijl hij toch echt groter dan hem is . . .