Luna zinkvergiftiging???

Gestart door Petr@, december 17, 2009, 19:09:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petr@

Zoals ik lang geleden al een keertje had gemeld heeft Luna altijd dikke poepjes en het blijft meestal plakken bij haar. Met als gevolg haar kaak temoeten pakken om haar achterwerk onder de kraan tedoen. Ik heb dit al een keer laten onderzoeken en daar kwam niks uit. Nu heb ik vorigen week een ontlasting onderzoek laten doen en vandaag eindelijk de uitslag duurde zolang want laborante was ziek. En weer kwam er niks bijzonders uit. En toen had ze het ineens over zinkvergiftiging dat dat het waarschijnlijk is. Ik zei toen dat moet de kleur toch veranderen en zij zei nee hoor hoeft niet altijd. Dus ik moet alle belletjes eruit halen zei ze. Maar ik kijk hier toch anders tegen aan ik geloof het eigenlijk niet dat ze zinkvergiftiging heeft en Luna speelt niet eens met belletjes.Wat vinden jullie van die uitslag?
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Ik neem aan dat een dierenarts (niet de laborante) mogelijk aan zinkvergiftiging dacht?
Tja, het zou kunnen, het komt voor. Ook kooien (tralies) of volières (gaas) kunnen zink bevatten. Voor losvliegende en tamme parkieten gelden daarnaast ook kettinkjes, oorbellen en andere metalen sieraden van de mens.
Volgens mij geeft een zinkvergiftiging trouwens diarree en geen plakkende ontlasting maar zeker weten doe ik het niet.

Toen ik net je topic las, dacht ik aan eigenlijk clagging maar ik neem aan dat je dierenarts dit al uitgesloten heeft.


Petr@

Ja het was de dierenarts die dat zei. Maar haar poep is niet verkleurd alleen ontzettend groot en het is geen diarree daarom geloof ik niet zo in die vergiftiging. Nou heb ik net wel een speeltje eruit gehaald dat gegalvaniseerd was,zekere voor het onzekere. Over clagging heeft ze het niet gehad heb ik zelf ook niet meer aangedacht maar ik denk toch sterk in die richting. Als ik nou haar achterwerk schoon hebt gemaakt kan ik dan elke dag een beetje vaseline er omheen smeren of moet het een andere creme zijn. Ik heb ook uienzalf staan. Want het zal best geirriteerd zijn bij haar.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Beetje vette crème (nivea) is ook prima, ik ben bang dat vaseline niet gemakkelijk uitsmeert tussen al die veertjes.
Uienzalf ken ik niet, ik weet dan ook niet wat de bestanddelen van die zalf zijn. Ik zou in ieder geval voor een vette basiscreme kiezen die verder geen werkzame stoffen bevat. Mocht de parkiet daarvan onverhoopt wat binnenkrijgen, dan is dat in ieder geval geen probleem.


fullmetalgirl

uienzalf wordt vaker in de dierenwereld gebruikt dan vasaline :)
goed spul...

zink vergiftiging lijkt mij beetje sterk,
heb je al geprobeerd het dieet te veranderen? misschien kan hij iets niet goed verteren?

je tralies roesten niet ?

wel vervelend dat je niets uit de tests te zien krijgt...


Petr@

Alle 6 mijn parkieten eten pellets van Harrinson. 1 of 2 x per week zaad uurtje en af en toe trosgierst niet eens in de kooi. Ik ben daar wel eens mee stopt met het zaad uurtje en trosgierst om tekijken of dat het euvel bij die meid was maar dat is het ook niet.

En ik heb een montana voliere en geen van parkieten knaagt aan de tralies.
Echt moeilijk hoor om zo iets uit telaten zoeken waar het nou vandaan komt. En het is zo lief tutje.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Parkieten-Freak

Aan de Montana voliere zal het niet liggen: die is zinkvrij.
Misschien is het een optie om de dierenarts nog eens te vragen of er misschien sprake van clagging kan zijn?


lovesbudgies

Bedoelen jullie niet gewoon uierzalf?  ;)

Dat plakt namelijk net zo als vaseline, dus is lastig om uit te smeren bij de veertjes.
Er bestaat ook uiercrème.

Je kan ook Bepanthen (baby) zalf nemen, die smeert beter. Je moet er een heel dun laagje opsmeren.
Ik gebruik het altijd voor andere dieren, maar PF kan vast wel vertellen of je het ook bij parkieten mag gebruiken.  :)


(gezuiverd water, wolvet, vloeibare paraffine, witte zachte paraffine, amandelolie, dexpanthenol 5%, protegin X, witte bijenwas, cetyl- en
stearyl alcohol (wasachtige substantie)).

Parkieten-Freak

#8
Bepanthen (en dan inderdaad bij voorkeur de babyzalf) lijkt me een prima keus!  :)


Petr@

Citaat van: Parkieten-Freak op december 17, 2009, 22:21:30
Aan de Montana voliere zal het niet liggen: die is zinkvrij.
Misschien is het een optie om de dierenarts nog eens te vragen of er misschien sprake van clagging kan zijn?


Weet je Anneke ik ga afstand nemen van de praktijk van Kindermans in Vlaardingen. Ik vind ze daar zo onvriendelijk vooral omdat je zo aangevalllen wordt als je zegt dat dat je je parkieten af en toe zaad geeft. Als of ik niet goed bij me hoofd ben zo kleinerend. En met opmerkingen daar van, het zal dat wel zijn of dit heb ik niks mee.

Na het weekend laat ik een ontlasting onderzoek doen bij een praktijk in Hoogvliet kijken wat ze daar zeggen en zal gelijk aan hun vragen over clagging.

Maar koop vandaag wel even een goede creme voor die meid. Trouwens haar achterwerk was wel weer schoon vanmorgen maar dat is ook afwisselend ze liet alleen wel weer een behoorlijke grote poep vallen.

Bedankt voor de adviezen ik hou jullie op de hoogte.   

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

syl

Bij ons heeft Nanoe hetzelfde probleem met haar poepjes, ook wij moeten haar vaak pakken om schoon te maken.
Wij zijn er ook mee naar de dierenarts geweest en die dacht aan een stofwisselingsziekte.
Daar hebben wij nu druppeltjes voor (hormoondruppeltjes AVI bird builder) en die geven we door het water.
We zijn daar nu ongeveer een maandje mee bezig en het word wel minder, we hoeven haar minder vaak schoon te maken.
Ook haar poepje zijn wat normaler geworden.



NickyRose

Ik zou de poepjes eens een keer opsturen naar Dr. van der Horst, van het NOP.
Is niet duur en je krijgt vrij snel antwoord en als je aangeeft dat je de eventuele medicijnen die er nodig zijn wilt stuurt ze die gelijk mee.
DA consult is duurder en zij is echt goed.


Petr@

Citaat van: Nicky op december 18, 2009, 14:00:04
Ik zou de poepjes eens een keer opsturen naar Dr. van der Horst, van het NOP.
Is niet duur en je krijgt vrij snel antwoord en als je aangeeft dat je de eventuele medicijnen die er nodig zijn wilt stuurt ze die gelijk mee.
DA consult is duurder en zij is echt goed.



Ja dat ga ik doen,stom dat ik daar zelf  niet aan denk. Maar dat doe ik wel in het nieuwe jaar. En als daar ook niks uit komt hou ik het erop dat het gewoon bij Luna hoort. Anders weet ik het ook niet meer.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016