Dringend advies nodig !

Gestart door Joyce, december 16, 2009, 19:34:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten wil ik komende week (dan heb ik kerstvakantie) een 2e parkiet aanschaffen als maatje voor Tijger. In eerste instantie wilde ik een kruiper omdat Tijger ook een kruiper is (en dus niet zou kunnen vliegen). Maar er is het een en ander veranderd . . .

Sinds korte tijd begint Tijger (bijna 5 maanden oud) korte stukjes te vliegen in zijn kooi (hij belande laatst in een speeltje en schrok zo van het feit dat hij gevlogen had, dat hij daarna 5 minuten doodstil op zijn zitstok zat). Ik merk dat zijn vleugeltjes/ veren beginnen te groeien en dat de veren in zijn staart nog niet mooi zijn, maar nu wel al veel langer blijven zitten (voorheen groeiden er alleen maar sprietjes uit zijn staart en vielen deze binnen 2 a 3 dagen weer uit). Dus zoals ik het nu inschat bestaat er een kleine kans dat Tijger toch wat kleine beetjes zal kunnen gaan vliegen op termijn.

En nu dus mijn dilemma: wanneer ik een kruipertje bij Tijger zet, bestaat de kans dat Tijger straks zal kunnen vliegen en de nieuwe vogel misschien niet. Andersom kan het natuurlijk ook (dat Tijger uiteindelijk niet kan vliegen en de nieuwe vogel wel). Ik werd door een vogelspeciaalzaak getipt om een jonge, gezonde vogel aan te schaffen en deze te laten kortwieken. De redenering hierachter was dat een gekortwiekte vogel net zo zal vliegen als Tijger nu doet (korte afstandjes en niet echt de hoogte in) en wanneer Tijger later misschien wel zal kunnen vliegen, de nieuwe vogel dat ook kan. Ik weet niet in hoeverre dit verhaal klopt, maar eigenlijk gaat kortwieken tegen mijn principes in.

Wie kan mij advies geven m.b.t. hetgeen ik het beste kan doen? Toch een kruipertje bij Tijger zetten, een gezonde vogel bij hem zetten die wel goed kan vliegen, of juist een gekortwiekte vogel erbij zetten? Feit is dat er komende week in ieder geval een maatje voor Tijger bij komt, want dat alleen zitten vind ik maar niks voor hem. Alvast bedankt voor jullie raad.

Groetjes, Joyce.

Mars

Hallo Joyce,

Er is best wel een grote kans dat Tiger straks kan vliegen. Eigenlijk zou ik je toch willen adviseren nog even een paar weken te wachten. Als de veren volgroeid zijn (of in ieder geval een paar), dan zie je snel genoeg of ze blijven zitten. En dan kun je daar je keuze door bepalen.
Een parkietje kortwieken en dan evt gekortwiekt houden zou ik niet een optie vinden.

Groetjes en sterkte met het maken van je keuze!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Hoi Mars,

Bedankt voor jouw reactie. Het liefste zou ik dat ook wel willen doen, een paar weken afwachten. Maar ik merk dat Tijger behoefte heeft aan meer gezelschap, vandaar dat ik niet zo lang meer wil wachten (en omdat ik nu 2 weken vakantie heb, kan ik lekker veel aandacht aan het aan elkaar wennen van beide vogels besteden). Ik had laatst op het forum gelezen dat het hebben van een maatje voor een parkiet voor de dieren zelf belangrijker is dan het feit of dit maatje wel of niet kan vliegen. Maar er zijn ook verhalen te lezen waarbij de combinatie kruiper/ vliegende parkiet niet goed gaat, vandaar ook mijn vraag.

En tja over kortwieken . . . naar mijn idee komt dit over als het gehandicapt maken van een gezond vogeltje (dat klinkt heel zwaar, maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel).

Joyce

Gezien het aantal reacties op dit bericht, merkte ik dat het hoe dan ook een lastige kwestie zou blijven, wel of geen vliegende parkiet bij Tijger zetten. Je weet nooit zeker wat de goede keuze is en een groot deel zal denk ik ook afhangen van het karakter van beide vogeltjes.  Na vanalles nog eens goed doorgelezen te hebben, heb ik de afweging gemaakt om een gezonde parkiet (voor zover je dat aan de buitenkant kunt zien natuurlijk) aan te schaffen. De kans dat je een kruiper tegen komt (zeker in het zuiden van het land omdat het zoekgebied daar wat kleiner is), is natuurlijk al vrij klein. Daarnaast is het de vraag of de kruiper zich net zo goed ontwikkelen zal als Tijger. Stel dat Tijger dadelijk "goed" kan vliegen, en de nieuwe kruiper blijkt dat niet te kunnen na enkele ruien, dan blijf je met hetzelfde probleem zitten natuurlijk.

Vanmiddag ben ik op zoek gegaan naar een tweede vogeltje en ik heb er een gevonden  ;D. Naast Tijger ben ik nu ook de trotse eigenaar van een bijna 4 maanden oud mannetje, genaamd Tarzan. Zijn koppie is geel en de rest van zijn lijfje loopt over in groen en blauw gemengd (heel mooi vind ik zelf). Tarzan zit inmiddels stil maar ook nieuwsgierig in zijn nieuwe kooi, hij volgt alles wat er om hem heen gebeurt. Hij houdt Tijger nauwlettend in de gaten, maar ik geloof dat Tijger nog niet gemerkt heeft dat hij er een maatje bij heeft (Tarzan heeft uiteraard nog niet van zich laten horen qua geluid). Wanneer Tarzan wat meer op zijn gemak is, zal ik een foto plaatsen.   

Bedankt voor de tips en adviezen die ik heb gekregen. Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic.

Groetjes, Joyce.

Mars

Leuk! Gefeliciteerd.

(en ja.. het is een moeilijk onderwerp)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Hoi Joyce,

het is wat aan de late kant...  :P
Maar mijn 2e parkietje kon de eerste maanden ook niet vliegen, het parkietje dat ik al had wel, en dat ging prima samen, ze
waren de beste vriendjes. Het parkietje dat ik al had ging gewoon ook lopen en klimmen waar mijn niet-vliegende parkietje
kon komen.

Ik wens je veel succes en plezier met Tarzan!

Groetjes, Lisanne

En een slotje op verzoek