Gourmetstel zonder teflon

Gestart door lovesbudgies, december 15, 2009, 00:49:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mochten er gourmetstellen zonder teflon te koop zijn, zou je die dan aanschaffen?

Ja, wel zo veilig
6 (27.3%)
Ja, als mijn oude aan vervanging toe is
4 (18.2%)
Misschien
2 (9.1%)
Nee
2 (9.1%)
Nee, ik gourmet nooit
8 (36.4%)

Totaal aantal stemmen: 8

lovesbudgies

Beste leden,

de kerst komt er weer aan, en veel mensen vieren dat door te gaan gourmetten.

Zoals menig parkietenliefhebber wel weet, zijn de gourmetpannetjes met teflon een groot gevaar voor onze vogeltjes,
parkieten kunnen overlijden door de giftige dampen die vrijkomen bij oververhitte pannetjes.

Voor gewone pannen is er gelukkig een alternatief, pannen met leisteen in plaats van teflon.
Maar voor gourmetpannen geldt dit jammer genoeg nog niet.

Nu de vraag aan jullie:

Mochten er gourmetstellen zonder teflon te koop zijn, zou je die dan aanschaffen?


Alvast bedankt voor jullie stem!




Petr@

Ik denk toch dat ook zonder teflon er een rookontwikkeling onstaat met gourmetten. Ik zie dat ook altijd bij me moeder thuis  met de steengrill op een gegeven moment staat  de woonkamer blauw. Kan me niet voorstellen dat het met een gourmetset zonder teflon niet zo zou zijn.Want je bent toch een tijd bezig om het vlees gaar tekrijgen. Dus voor mij ook geen gourmet stel zonder teflon.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Ik gourmet zelden, en als ik dat doe, dat is dat bij vrienden (die de moeite nemen om ook voor een vegetariër iets voor in de pannetjes te regelen). Ik héb niet eens een gourmetstel, en ik denk niet dat ik die ooit aan zal schaffen.
Stel dat ik wel een gourmetter zou zijn, dan zou ik zeker een veilige versie kopen, eentje zonder teflon dus.

Sjaakie

Nee, zou ik niet aanschaffen. Tijdens het gourmetten gaat Sjaakie naar de slaapkamer en pas de volgende dag (na een nacht luchten) komt hij weer beneden.

Overigens hangt bij mij de kamer niet blauw hoor. De afzuiger staat aan (open keuken) en de bovenlichtjes in de huiskamer gaan open. Voor de zekerheid (voor Sjaakie) blijven deze de hele nacht open en de volgende ochtend als de temperatuur na een koude nacht weer goed is komt hij gezellig naar beneden en niets aan de hand. Vorig jaar heeft hij ook prima overleeft.

Daarnaast valt het volgens mij ook wel mee hoor. Hij is altijd in de woonkamer als er 's avonds wordt gekookt, alleen moet een pan voorzien zijn van inhoud wil hij niet gaan walmen, oververhit raken en giftige dampen veroorzaken. In koekepannen zit natuurlijk ook Teflon. Maar voor de zekerheid met gourmetten (omdat het ook 3 a 4 uur duurt ipv kwartiertje vlees braden) gaat hij wel weg :-)

lovesbudgies

Jammer genoeg valt het niet mee.

De kamer hoeft zeker niet blauw te staan om giftige dampen te bevatten.
Bij verhitting van een Teflon pan komen al bij 200 °C giftige deeltjes vrij. Dat is na 2 minuten.

(Aangezien gourmetpannetjes een veel dunnere onderkant hebben dan gewone pannen, denk ik
dat deze nog veel sneller 200 °C bereiken. Maar dit weet ik niet zeker)

Aan deze giftige deeltjes overlijden vogels, dichtbij en ver van de bron. Het is dus niet zo dat je
parkiet gegarandeerd veilig is in een ander vertrek.

Juist omdat gourmetten zo lang duurt, en er ondertussen veel afleiding is door gesprekken, bezoek e.d.,
is de kans groot dat het pannetje er een keer een tijdje leeg op staat, of dat er iets aanbrandt.

Zie hier: http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
En hier: http://www.ewg.org/node/8308

hillie

Nee, ten eerste wij zijn maar met ze tweedjes dus wij Gourmetten niet zo veel omdat het niet zo gezellig is.
En om dan zo duur iets te kopen vindt ik zonder van me geld.
We hebben ook nog een fondue set en ook die gebruiken we haast nooit.

En Tweede als we het wel zouden doen is het hoogstens 1x per jaar en om dan zo apart te kopen nou nee...
Dan zet ik de parkietjes ook wel even in de slaapkamer.

lovesbudgies

De resultaten van alle polls samen (van meerdere vogelforums) worden binnenkort aangeboden aan de fabrikant van de pannen met leisteen ipv Teflon.

Er kan nu nog gestemd worden, jullie mening is van harte welkom!

Stemmen dus!!  ;D