Mannetje of popje?

Gestart door Parkiet12, december 13, 2009, 20:05:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkiet12

Hallo,

Ik zou graag willen weten of mijn parkieten mannetjes of popjes zijn.




En deze:



Alvast bedankt!

Al zijn de foto's niet duidelijk genoeg zou ik er eventueel nog een paar kunnen maken.


lovesbudgies

Hoi!

Ik heb je berichtje afgesplitst van het andere topic, zodat leden hier kunnen reageren.

Helaas zijn de foto's te onduidelijk en te klein om het goed te kunnen zien, als je bij 'extra opties'
een foto toevoegt, is het waarschijnlijk beter te zien.

Misschien kun je dat eens proberen?

We zien ze wel verschijnen!  ;)

Parkiet12

Deze:



En Deze:



Is net besproeid met water, meestal is zijn neusdop een tikkie anders.


Nathas

Ha, ben nieuw maar lijken mij twee popjes hoor.  :-X
Grjs

Sanne

De gele is een popje en de blauw-witte een manneke :)

Parkiet12

Weet je het zeker? We hebben het nestkastje er al een tijdje in en ze zijn er nog niet in geweest...
Maar volgens ons was Baloo (de blauw witte) inderdaad een mannetje (hoopten we ook) maar de dierenwinkel kon het niet zien, het was een twijfelgeval.

Petr@

Ja hoor de blauwe is zeer zeker een mannetje :)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Er zijn allerlei redenen waarom je vogeltjes misschien niet broeden:
- ze kunnen net niet broeds zijn (het seizoen is er niet naar)
- of in slechte conditie zijn
- Misschien vinden ze elkaar niet leuk genoeg
- misschien vinden ze de omgeving (ruimte) niet groot genoeg
- of het eten niet voldoende voedzaam
- of ze zijn nog niet oud genoeg (min 1 jaar)?

Heb je je wel genoeg ingelezen op broeden? Geef je extra licht, eivoer, extra groenten en fruit? Is de luchtvochtigheid hoog genoeg?
Heb je ook handopfok in huis als het mis gaat? Of een tweede kooi achter de hand als er problemen ontstaan? Bij mij viel een van mijn popjes zowel haar man als haar (vrouwelijke) kleintjes aan...

Op de website van parkietenfreak.nl staan allemaal tips.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkiet12

#8
Je kunt dat toch aan de neusdop zien? Die zijn bij popjes toch altijd roze of bruin.
Maarja, je hebt wel gelijk, want we kregen ze ongeveer in maart, toen waren ze ongeveer 3-4 maanden oud. Dan zijn ze nu een jaar, en dan beginnen ze waarschijnlijk met broeden in maart volgend jaar 8)

evelineo

Als ze al een jaar oud zijn, zijn het volgens mij allebei popjes.  :)

Parkiet12

Op die foto ziet de neusdop er heel roze uit. Normaal is dat wat anders. Ik maak nog wel een paar foto's, het is echt twijfelachtig.

Parkiet12



Hier ziet de foto er toch weer behoorlijk anders uit. Het valt me nooit op dat Baloo (blauw met wit) een heel lichtblauwe neusdop heeft.
Misschien nieuwe conclusies?

lovesbudgies

Geen nieuwe conclusies hoor.  :)

Ik gok nog steeds op een ventje.

Bij een popje zouden er of witte kringen om de neusgaatjes zitten bij een verder lichtblauwe dop, of hij zou bruin zijn.
Bij jonge mannetjes is de dop roze, en wordt later blauw.

Sanne

Citaat van: lovesbudgies op december 15, 2009, 18:30:02
Geen nieuwe conclusies hoor.  :)

Ik gok nog steeds op een ventje.

Bij een popje zouden er of witte kringen om de neusgaatjes zitten bij een verder lichtblauwe dop, of hij zou bruin zijn.
Bij jonge mannetjes is de dop roze, en wordt later blauw.


Bij ressesief bonte mannetjes kleurt de neusdop niet blauw maar blijft deze roze. Het kan heel goed zijn dat de neusdop van het blauwe mannetje dus gewoon roze/paars-achtig blijft ;)

Maar ik twijfel wel over die gele parkiet. Is de neusdop daarvan bruin of ook roze? Dat kan ik op de foto namelijk niet zo goed zien...

Parkiet12

Ik zal daar nog een paar foto's van maken, die post ik dan morgen even.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, ik ben blij dat Baloo toch een mannetje blijkt te zijn.

Parkiet12

Ik heb die foto's eigenlijk niet nodig. Birdie (de gele parkiet) heeft een ruwe, bruine neusdop. Dat zou dus een popje moeten zijn.
Mijn twijfel ging vooral over Baloo (de blauwe parkiet) of dat een mannetje is, en volgens jullie dus wel.
Maar, ik had nog een andere vraag. Ik heb mijn kooi binnen staan op de kast. Geld voor binnen hetzelfde broedseizoen als buiten?
En, ik heb mijn nestkastje op de bodem van de kooi staan, maar als ik er wat aan knutsel zou ik hem best buiten de kooi kunnen hangen, wat meer in het zicht voor de parkieten, nu zitten ze alleen maar op het dak van het nestkastje, alsof ze er bang voor zijn. Zal ik hem ophangen (een kleine moeite) of zal ik hem op de grond laten staan?

Sanne

Als de gele parkiet een ruwe bruine neusdop heeft dan is het inderdaad een vrouwtje. Maar op de foto was het voor mij moeilijk te zien of het echt bruin was of toch roze ;).

Als je met de parkieten wil gaan broeden dan raad ik je dringend aan om EERST veel te lezen over broeden zodat je goed voorbereid bent. Er komt namelijk nog wel wat meer bij kijken dan een broedblok in de kooi te zetten. Er kan vanalles misgaan met broeden en als jij er dan niks vanaf weet dan kan je niet juist handelen in het geval dat er wat misgaat ;)

Hier kan je het een en ander lezen over broeden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Ik ga de vragen die je hier stelt niet beantwoorden omdat ik vind dat jij zelf moeite moet doen om je in te lezen voordat je je parkieten een broedblok geeft. Wanneer je de informatie van bovenstaande link hebt doorgelezen kan je zelf namelijk de antwoorden op je vragen geven ;)

Groetjes,
Sanne

Parkiet12

Dat is een goede tip, dat zal ik zeker doen, hoewel ik al een deel van die site heb doorgelezen.





Hier heb ik nog wat foto's.

Heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal!

Sanne

Ja op deze foto's is de neusdop van de gele parkiet wel duidelijk te zien, en het is inderdaad een popje ;). Dus je hebt een koppeltje :)