tweede vogel en nieuwe kooi

Gestart door Joyce, december 13, 2009, 17:24:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Even een vraagje. Aangezien ik nog op zoek ben naar een maatje voor Tijger, wil ik een ruimere kooi kopen waar beide vogels (kruipers) in kunnen. Nou vroeg ik mij af, hoe pak ik zoiets aan? Laat ik eerst Tijger alleen aan zijn nieuwe kooi wennen, en zet ik er later het tweede vogeltje bij (wanneer zij aan elkaar gewend zijn)? Of laat ik de nieuwe vogel (nadat hij gewend is aan Tijger) eerst samen met Tijger in zijn oude kooi zodat ik ze aarna tegelijkertijd in hun nieuwe kooi kan zetten? Of (optie 3  ::) ) zet ik het tweede vogeltje in de nieuwe kooi en plaats ik daar later Tijger bij?

Ik vroeg me dit af omdat ik niet weet of Tijger, wanneer hij eerst een tijdje alleen in de nieuwe kooi zit, deze als zijn domein gaat beschouwen en er daardoor geruzie ontstaat wanneer er een tweede vogeltje in zijn kooi erbij komt!

De kooi die Tijger nu heeft is ongeveer 47 bij 39 bij 58 (lxdxh)

Groetjes, Joyce.

hillie

#1
Volgens mijn moet ze beide tegelijk in de nieuwe kooi zetten.
Want als je eerst Tijger er in doet dat kan hij het als zijn territorium zien en de nieuwe als indringer zien.
Dus als de je de nieuwe heb tegelijk in de nieuwe kooi zetten.

PS: Op het prikbord staat ook een kruipertje aangeboden.

Moppers

Alle drie de opties zijn mogelijk. Voor de tweede optie heb je echter 3 kooien nodig (tijdens het wennen een voor Tijger en een voor de nieuwe parkiet, vervolgens de nieuwe kooi).

Het punt dat problemen op kan leveren als je een nieuwe vogel introduceert is het verdedigen van territorium. Met de drie opties die je hier geeft, wennen ze eerst aan elkaar en zullen ze elkaar dus minder snel als indringer zien, maar als een soortgenootje.

Voordat een van de parkietjes in de nieuwe kooi is geweest is dit neutraal territorium.
Er is dus een 4e optie: zodra de nieuweling er is beide vogels in de nieuwe kooi plaatsen. De nieuwe parkiet moet aan de omgeving wennen, dus of hij dat nu in de nieuwe kooi doet of in een tijdelijke (voor hem nieuwe) kooi, dat maakt niet uit. Wat betreft territorium valt er niets te verdedigen, want geen van beide vogels heeft de nieuwe kooi nog tot 'eigendom' geclaimd. Als ze er samen in komen, dan zullen ze de kooi als gedeeld territorium beschouwen.

Heb je hier iets aan?

Joyce

#3
Hey Moppers,

Bedankt, zo had ik het nog niet bekeken. Ik denk dat ik het inderdaad via optie 4 ga doen. Wat mij betreft weet ik genoeg en kan er een slotje op dit topic  ;D


En op verzoek een slotje.  ;) Gr. Lisanne