net nieuw parkietje, wil alleen maar bij je zitten

Gestart door Eressea, december 11, 2009, 19:35:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Hoi hoi,

Nadat Sammie vorige week overleden is, besloten we toch om vandaag een nieuw parkietje te gaan halen... het is zo stil beneden (Mutz en Max zitten bij mij, mijn moeder wil ze niet beneden hebben omdat ze letterlijk alles slopen - Mutz komt door hout heen), en hopelijk bezorgd het nieuwe beestje wat afleiding.

Nu hebben we vandaag eentje bij de kweker gehaald, een vrij jonge parkiet (nog een beetje zwart op z'n snavel), en die hier in de kooi gezet. Hij vond het fantastisch, ging meteen alles uitproberen. Na een halfuurtje had hij zichzelf in de etensbak gewurmd die aan de kooi hangt (dit kennen we van onze vorige parkiet - een teken van stress). Nou ja, toen moesten we toch maar even in de kooi om de etensbak te veranderen voor een bakje zonder "overkapping" en de opening dicht te maken. We hadden verwacht dat het vogeltje heel bang zou zijn en dat we het zo snel mogelijk moesten doen, maar nee hoor, de parkiet kwam meteen op mijn moeders arm zitten, en was er met geen mogelijkheid af te krijgen. Later ging ze echt in m'n moeders hand liggen, en alles een beetje te herkennen. Zodra mijn moeder hem eraf had weten te wippen, zat ze zenuwachtig in de kooi te zitten, tot we er weer bij gingen staan, toen was het goed. Best vreemd, ik heb dit nog nooit zo meegemaakt! Ik vraag me af of het parkietje toch niet te jong is ofzo, maarja, hij eet al heel erg goed en drinkt ook al, en vliegt van de ene stok naar de andere (al is het richtingsgevoel nog niet geweldig).

Nu is mijn vraag eigenlijk: normaal moet je ze 24 uur per dag even laten wennen, en dan rustig opbouwen. Maar als het parkietje echt al helemaal naar je toekomt en niet anders wilt, is het dan niet beter om 'm gewoon af en toe bij je te houden? Nou ja, uiteraard totdat ie de neiging krijgt om te gaan vliegen (mocht dat gebeuren), dat lijkt me niet echt handig.

KIP EN KIM

ja ik zou er inderdaad ook moeite mee hebben om zo'n beestje dan 24 u met rust te laten. maarja hij zoekt je toch op. dring je gewoon niet op en als ie dan bij j ekomt zitten ben je gewoon paar stappen voor toch. misschien is hij gewoon al goed aan handen gewend vanaf jongs af aan. het lijkt mij dat het juist in je voordeel zal werken als je meteen al zo snel zijn vertrouwen kan winnen.
heel veel plezier en geluk in ieder geval met je nieuwe aanwinst

lovesbudgies

Het zijn natuurlijk richtlijnen he, sommige parkietjes reageren zo anders dat je zelf een beetje moet kijken wat goed is voor hem.

Als hij meer stress heeft als je weg bent, dan als je bij hem bent, zou ik ook lekker bij hem blijven! Je kan je handen ook in de kooi
bij hem houden, of je vinger door de tralies doen zodat hij daarop kan zitten.
Kijk wel uit als je hem er al uithaald, een ongelukje is zo gebeurd.

Sonja

Hoi Eressea,

Weet je niet hoe jong het parkietje is, hoeveel weken?
Ik zou wel heel goed opletten of hij echt goed zelfstandig eet, en ook of hij voldoende eet.

Omdat hij nog zo jong is is hij waarschijnlijk nog op zoek naar geborgenheid, daarom komt hij ook zo bij jullie zitten en gaat hij in je moeders hand liggen.

Je kunt een knus hoekje in de kooi voor hem maken door een badje zonder water op te hangen, met een zakdoekje of ander zacht doekje erin voor hem.
Vaak vinden jonge parkietjes dat in het begin nog heel fijn, zie hier (stukje naar beneden scrollen) hoe Croky (van Anneke) geniet van zijn relaxruimte  ;) ) :
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Het kan goed zijn dat als hij wat ouder wordt, de aanhankelijkheid van nu wat minder wordt.
Dat hoeft overigens niet perse, 1 van mijn parkietjes is vanaf dag 1 superaanhankelijk geweest en dat is altijd zo gebleven.
Maar zo gaat het niet altijd, dat is dus even afwachten.

Als je hem vrij rond laat vliegen, neem dan eerst de nodige voorzorgsmaatregelen, zoals vitrage dicht, giftige planten uit de kamer, geen (hete) dranken, kookplaten etc. waar hij bij kan komen.

Veel plezier met je lieve kromsnaveltje!

Groetjes, Sonja.

Eressea

Dank jullie wel voor de reacties ;D Ik ga vanaf nu veel met m'n hand in de kooi zitten, hij/zij vindt het echt fijn!

Vannacht heeft Joep op één pootje gezeten, met de kop in de veren, zonder een enkel probleem, dus ik vermoed dat het met de leeftijd wel goed is. De kweker zelf wist niet hoe oud ie was, hij dacht 6 weken, hij had het over een onverwacht nestje ofzo. Maar hij/zij eet al helemaal zelfstandig, en echt veeeel ook voor zo'n klein beestje (alleen de trosgierst is nog vreemd), en geeft af en toe zelfs een tik tegen het balletje :) Ik heb zo'n vermoeden dat we een heel leuk parkietje gaan krijgen ;D

En ja, ik let erop als ie los gaat vliegen, dat gaat helemaal goed komen, maar de eerste 2-3 weken zal ie er echt niet uit mogen om rond te vliegen, zekerheid voor alles.

Moppers

Even tussendoor: Heee Sonja! Long time no see!

Als het parkietje je nabijheid op prijs stelt, dan kan je ook gewoon bij hem in de buurt blijven zonder dat je telkens met je hand in de kooi gaat. Ga lekker naast de kooi zitten, klets af en toe wat. Zo voelt hij zich fijn omdat je erbij bent, maar is hij niet 100% afhankelijk van je aanwezigheid. Hij moet zijn nieuwe kooi ontdekken, leren dat de nieuwe omgeving veilig is en er vertrouwd mee raken. Als je bij hem bent maar niet volledig op hem focust, dan zal hij daar vast snel mee beginnen en zal hij ook snel wennen dat alleen zijn niet eng is.

Eressea

Gisteren heb ik dat inderdaad gedaan. Ik kan zelf moeilijk met mijn hand in de kooi zitten door ziekte, mijn spieren werken niet zo goed (dat gedeelte doet mijn moeder), dus ging ik er maar naast zitten. Het beestje houdt in ieder geval van muziek, gelukkig :) Het badje is een groot succes, hij lag net echt letterlijk ondersteboven onder de washand die erin lag :-* Tot nu toe gaat het erg goed en verkent hij echt alles en vreet zich te pletter (hij heeft net nieuw voer gekregen van 2 keer de dagelijkse hoeveelheid xtravital, binnen een uur helemaal op). Hij maakt nu ook gezellig geluid, maar geen parkietengeluid, maar kanariepietfluiten... maar het zal wel niet lang duren voor hij het keiharde geschreeuw van boven gaat overnemen :P