humeurige parkiet door het ruien???????

Gestart door KIP EN KIM, december 09, 2009, 12:18:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIP EN KIM

hey
mijn parkietje kip is een beetje lastig aan het doen laatste weken. komt denk ook door de rui zou dat kunnen??
maaruh nog iets anders nou viel het me dus op dat zijn snavel een beetje raar loopt. die punt aant het einde van zijn snavel aan de bovenkant loopt echt heel erg scherp in. is ook een beetje beschadigd lijkt wel net als bij je nagel dat je van die laagjes heb.
hij is volop levendig en zit volop met zijn speeltjes te spelen enzo maaruh tegen mij doet ie ook beetje lelijk laatste tijd. kan dit misschien allemaal met de rui te maken hebben???? vind ook dat het ruien wel erg lang duurt bij hem lijkt wel of er steeds weer nieuwe pennen op zijn koppie komen als die andere eenmaal zijn uitgekomen.
pallets heb ik echt geprobeerd ik dacht dat dat misschien zou helpen bij het ruien. maar dat was echt geen succes hij at gewoon helemaal nie van die pallets dus nou gewoon weer op de xtra vital en fruit

hillie

Het kan komen dat je parkietje door de rui wat humeuriger is dan anders.
De ene parkiet heb daar meer last van dan een andere.

Wat er met ze snavel aan de hand is kan ik zo niet zeggen misschien kan je een foto plaatsen voor de duidelijkheid.
Zodat we kunnen zien wat je bedoelt.

En over pellets is genoeg geschreven op dit forum en dat het nog een heel karwei is om je parkiet daar op over te zetten.
Zelf gebruik ik ook extra vital en vindt dat wel goed genoeg als ze er als extra fruit en groente er bij krijgen is dat ook wel goed.

lovesbudgies

Hoi Kim,

ik sluit mij aan bij Hillie, en voeg nog iets toe:

Het zou door de rui kunnen komen, dat kost namelijk veel energie.
Ook kunnen parkietjes van tijd tot tijd last hebben van hun hormonen, dan kunnen ze wat prikkelbaarder zijn en wat meer
met rust gelaten willen worden.
Mijn parkietje is vaak ook wat humeurig als ik weinig tijd voor hem heb gehad die dag.
Het zou ook nog de 'pubertijd' kunnen zijn, maar dan moet Kip dus nog jong zijn.

Als je parkietje lastig doet, negeer hem dan voor een paar seconden (kijk dus weg, nergens op reageren), en doe dan weer lief tegen hem.
Zo gaat hij het gedrag associƫren met genegeerd worden, en dat vindt hij natuurlijk niet leuk!

Veel succes, en we zien de foto wel verschijnen...

Lisanne




KIP EN KIM

ik heb kippie in januari een jaar was een week of 10 dat ik hem kreeg. dus geen idee of het dan nog puberen ken zijn. maar zo noemen we het wel thuis. haha
maar inderdaad als ik weinig tijd heb gehad doet ie soms heel lelijk tegen me. of hij zit al een tijdje uit me hand te eten en hij gaat ineens in me vinger zitten pikken ofzo.
hij staat niet in de buurt van ramen of verwarming of tocht dus hoop dat het ruien snel afgelopen is voor hem. want ik zie inderdaad dat hij er last van heeft al die pennen op zijn kopje. zit ie vet vaak langs zijn touw te schuren met z'n kopje.
nou las ik dus dat roosvicee goed is voor me beestje tijdens ruien als xtra'tje en dat heb ik hem dus een beetje gegeven alleen hij wil er meteen in gaan zwemmen. zelfs een klein bakje douwt ie z'n kopje helemaal in haha. maar dat ken verder geen kwaad toch?? hij zal een beetje plakken maarja ik vind het ook zielig om het daarom maar niet meer te geven. probleem is dat ie helemaal niet gek is op badderen dus die plakbende eruit krijgen word dan nog lastig.
maarja ik hoop dat er nog meer tips zijn voor me kind om zijn ruien wat beter en vooral sneller te laten verlopen alvast bedankt weer voor de reacties ook namens kippie

Parkieten-Freak

Misschien kun je voor je parkietje een drinkfonteintje kopen bij de dierenwinkel? Hij kan daar zijn kopje niet insteken.  :)


lovesbudgies

Je kan wat roosvicee door het drinkwater doen, dat is inderdaad goed, er zitten extra vitaminen in.
Wat extra ei-voer geven mag ook, maar verder zal de rui vanzelf weer over gaan als je een goede
voeding verstrekt en het dag- en nachtritme regelmatig is.

En misschien kan je toch een badje ophangen, wie weet gaat hij er nu wel in! Doe dat dan wel in de ochtend of
vroeg in de middag, want ze mogen niet nat gaan slapen.

Ongeacht de reden van het gedrag is negeren/belonen de beste manier om hem te laten stoppen
met pikken.

Kruimira

Hoi Kim,
Ik denk dat het inderdaad door de rui komt. Mijn oudste parkietje, Kruimeltje, is zowat onuitstaanbaar als ze in de rui is. Normaal kan ik haar gewoon aaien, maar als ze in de rui is krijg ik wel ooit een snauw ofzo (wat er best grappig uitziet bij haar, haha).
Dat met Kip's snaveltje hebben alletwee mijn parkietjes soms ook. Dat er laagjes afgaan of opeens scherper wordt ofzo. Ik heb er niet op gelet of dit tegelijk met de rui is, maar dat zou dus ook kunnen. Na verloop van tijd gaat het er weer volkomen normaal uitzien bij die van mij, dus volgens mij is dat helemaal niets ernstigs.
Hopelijk heb je er wat aan, Kip is trouwens een superleuke naam!
Groetjes Mandy.