heel erg pikken met overzetten op pellets en gewicht

Gestart door syl, december 07, 2009, 18:50:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

syl

weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar het is eigenlijk een vraag over gedrag en pellets samen.

We zijn bezig Ukkie over te zetten op pellets, en nu met de vijfde dag bezig, maar sinds die tijd pikt hij heel erg, geeft wel aan graag uit de kooi te willen, maar gaat dan pikken, ladderen helpt niet echt, ook is hij moeilijk weer zijn kooi in te krijgen.
Kan dit komen omdat hij boos op ons is omdat hij geen ander eten krijgt (behalve dan als het een zaaddag is).

We weten ook niet echt of hij ervan eet, woog toen we begonnen, 36 gram en nu nog maar na 5 dagen 32 gram, ik vind dat hij al veel is afgevallen.
We zien hem wel met de pellets spelen, de hele grond ligt onder en de korreltjes liggen in de waterbak dus hij neemt ze wel in zijn snaveltje om ze vervolgens naar zijn waterbak te brengen.
Maar omdat hij zoveel is afgevallen zijn we bang dat het niet goed gaat.

Dus even in het kort zijn mijn twee vragen dus is het pikken een reactie op het niet krijgen van zaadjes en wat kunnen wij daaraan doen, en is het normaal dat ze zo snel zoveel afvallen bij het omzetten op pellets. Misschien maak ik me te snel zorgen, maar wil niet te laat zijn ;)

Wouter

Je moet ze niet in een keer alleen maar pellets geven, maar als hier niet van wordt gegeten moet je ze ook bijvoeren met zaad. Gewoon savonds een klein beetje zaad zodat er wel wat in de krop zit. ;)

syl

we hebben hem ook eerst laten wennen aan dat er pellets in zijn bakje zat, en verder hou ik dus het schema aan wat er in de verpakking zit, daar staat dus de eerste dag na het wennen pellets , de tweede dag pellets met zaad, de derde dag pellets zonder zaad en de vierde en vijfde dag pellets zonder zaad, zo steeds een dag meer met alleen pellets en steeds maar weer 1 dag weer met zaad, dus we zetten hem niet in 1 keer over maar via het schema.

Maar is het dan toch beter om 's avonds dan wat zaad te geven, gaat hij dan niet alleen wachten tot het avondeten omdat hij dan weet dat hij dan zaad krijgt.
Want volgens mij is ie wel zo slim dat ie dat doorgaat hebben :)

Wouter


syl

Hem nu een half schepje gegeven, want hij was er net uit en we zagen dat hij bij de poepjes (eigenlijk geen poepjes te noemen) alleen maar vocht zat, dus kan hij volgens mij niet echt veel gegeten hebben, ging ook een beetje bol zitten, dus we nemen maar geen risico.

Bedankt voor de snelle reactie

Mars

Tja, het risico met zo'n schema is dus dat je parkietje dan helemaal niet gaat eten. En zichzelf langzaam uithongert. Je hebt nu dsu de kans dat hij al 5 dagen nauwelijks gegeten had. Dat is erg gevaarlijk.

Daarom ook het advies hem te wegen: als hij dan 10% afgevallen is, geef je een zaadjesdag. En begin je weer overnieuw: de volgende dag wegen, dit als nieuwe startgewicht nemen en weer verder met het schema of op pellets alleen.
Zoals Wouter omschrijft kan ook: 's avonds een klein beetje zaad geven en de rest van de dag alleen pellets aanbieden.

Dus je hebt drie opties:
- het schema volgen en evt zaaddag invoegen als hij te veel afvalt.
- pellets geven overdag en 's avonds een beetje zaad aanbieden (of een stukje fruit en trosgierst)
- pellets geven en dan gewicht goed in de gaten houden en dan zaad aanbieden als hij te veel afvalt.

Je mag altijd overdag een stukje fruit of groente aanbieden of een klein stukje trosgierst.
In ieder geval is naast het gewicht ook het gedrag belangrijk: als hij druk is geen probleem. Wordt hij erg rustig, dan heeft hij geen energie meer.

Het pikken is gewoon aandachttrekken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#6
Hij kan best wat boos zijn omdat hij zijn normale zaadjes niet krijgt, hij is natuurlijk niet gek, haha.

Maar het lijkt erop dat hij nog helemaal geen pellets eet, omdat hij alleen water poept.
Het is wel verstandig dat hij er in ieder geval iets van eet voor je hem dalijk gaat 'dwingen' met de zaadloze dagen.

Soms helpt het een spiegeltje neer te leggen en daar wat pellets op te doen. Of maak ze fijn en meng ze met water en roosvicee.

Je kan ook eerst dit schema proberen: 's ochtends en 's avonds 1 schepje zaadjes, daar mogen ze 2 uur mee doen. De rest van
de dag pellets. Na een week 1 uur enz.
En dan daarna weer over op het schema van Nutribird.

Hij is wel erg snel veel afgevallen, ik zou het iets rustiger aan doen met overzetten als ik jou was. Ik weet dat het lastig is,
ik ben zelf ookal 2 maanden ofzo bezig.

Heel veel succes!

bijna tegelijk met Mars  :)

Mars

Als je al twee maanden bezig bent met een schema, dan wil ik je adviseren om je parkietje een weekje of twee bij te laten tanken en dan eens overnieuw te beginnen, maar dan op de 'harde' manier.

Een vogeltje op pellets overzetten kost veel energie, maar met twee weken moet dat zeker gebeurt zijn! Twee maanden is echt te lang!

Ik heb zelf de ervaring dat een schema of elke avond zaad dan te lang duurt en daardoor veel te veel een slijtageslag. Dan kun je er beter voor kiezen om na goed bij eten (dus een week ofzo) eens alleen pellets aan te bieden (schone kooi) en dan bijvoorbeeld de tweede dag 's avonds stukje trosgierst, derde dag ook. Dan vierde dag een dagje zaad als er nog niet gegeten wordt. Vijfde dag weer alleen pellets enz. Je zult zien dat het dan met een dag of 3 tot 6 wel snel gelukt is.

Misschien lijkt deze manier wreder dan elke dag een schepje zaad, of een schema. Maar langdurig een beetje op dieet is altijd veel slechter dan kortstondig.


Ook opnieuw nog even de opmerking, dat sommige parkietjes echt nutribird niet wensen te eten. Als iemand geinteresseerd is of harrison wel werkt, zonder een hele zak te kopen, stuur me dan even een PB ;)
Bij mij was dit in ieder geval de manier om in totaal 9 of 10 parkietjes op pellets over te zetten (in 2 jaar tijd, niet allemaal van mezelf).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Ik ben niet al 2 maanden bezig met het schema, dat ligt iets anders, pb'tje verstuurd.