Staart eraf

Gestart door Natasja, december 06, 2009, 11:29:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Natasja

Hallo allemaal,

Ik kon het helaas niet helemaal vinden op het forum dus vandaar even zo...

Gisteren is perongeluk de staart van ons parkietje eraf gevallen.. Hij zat op mijn vriend zijn hand en wilde weg vliegen en zijn staart bleef vast zitten achter een vinger.. nu is zijn staart er dus af en ging het ook bloeden.. Ik vond het zo erg voor het beestje. Paco heet hij trouwens..

Maar mijn vraag komt zijn staart weer terug?
Gelukkig is hij nog heel vrolijk en speelt hij nog met alles.. dus hoop dat hij niet al te veel pijn heeft...

Ik hoor graag van jullie.
Gr Natasja

Ingrid

Hoi Natasja,

De staart zal wel weer aangroeien, maar het ligt er een beetje aan wanneer. Het kan de eerstvolgende rui zijn, of die daarop ;) Als je ziet dat je Paco grote vleugelpennen verliest tijdens de rui dan is dat de rui waarbij de staart ook weer zal aangroeien.

Het zal hem eventjes pijn hebben gedaan, maar denk dat dat nu wel over is ;) Volgens mij is het net zoals een haar eruit trekken bij ons. Dat geeft een korte felle pijn en daarna kan het nog even nazeuren.

Groetjes, Ingrid

Mars

Hallo Natasja,

Wat een vervelend ongelukje!
Gelukkig komt de staart wel terug, ook met de rui worden af en toe de staartveren gewisseld, dus het is normaal dat een staart af en toe weg is.

Doordat de veren helemaal er uit zijn, zullen er snel nieuwe komen en hoef je niet te wachten tot een rui (tenminste dat is met vleugelveren niet zo, dat weet ik omdat we wel eens irriterende veren of kapotgebeten veren bij Quint moesten verwijderen). Als je de veren nog hebt: kijk dan even of ze allemaal met de punt er uit zijn. Als ze afgebroken zijn dan kan dat erg irriteren en kan het ook door blijven bloeden. Dan zul je die veerpuntjes even moeten laten verwijderen. Ze moeten ook ruimte maken voor de nieuwe pennen, dus het is sowieso goed als ze niet blijven zitten.

Houd je parkietje wel even in de gaten de komende tijd, het doorkomen van nieuwe veren kan erg irriteren en doordat er nu verschillende veren tegelijk terug moeten komen, kan dat leiden tot plukgedrag.

Het zal wel een beetje meevallen, maar ik schrijf het er toch eventjes bij ;)  


Tegelijk met Ingrid
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Ook bij mij in de buitenvolière komt het wel eens voor tijdens een heftige rui periode dat er een grasjes zit die even geen staart meer heeft, maar tot op heden is dat zonder ingrijpen van mijn kant altijd weer goed gekomen.
Wat ook kan gebeuren is dat de nieuwe staart veren even wat moeite hebben met uitpakken, zo noem ik dat maar, er zit dan nog een vlies om de nieuwe staart pennen heen waardoor de veer er wel al is in lengte, maar nog zeer smal.
Je zou dan geneigd zijn even te helpen maar dat moet je niet doen hoor, komt vanzelf goed.

Natasja

Bedankt voor de snelle reactie en voor het advies...

Ben toch wel een beetje opgelucht.. Dacht ahh nou is hij invalide..  ;)
Zal Paco zeker in de gaten houden en ook laten hem een beetje met rust.. Om zelf ook een beetje bij te komen..

Gr Natasja

Parkieten-Freak

Het komt helemaal goed Natasja. Het zusje van mijn parkiet Croky is het ook een keer overkomen. Haar staartje is weer keurig aangegroeid!  ;)


evelineo

Mijn vogel Rico (die nu helaas overleden is  :'( ) had het ook toen hij nog maar paar maanden oud was. Na de volgende rui begon zijn staart er weer aan te groeien. Dit komt goed hoor!