Verbrand

Gestart door joyce.en.pietje, november 27, 2009, 07:48:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joyce.en.pietje

Mijn lieve Pietje dacht gisteren even gezellig mee te koken, en toen wij omkeken zat hij op een braadpan, welke op hoog gas stond.
Uit een schrikreactie 'tik' je hem weg, om te voorkomen dat hij niet ergens bij een gaspit in de buurt kwam.
We hebben zijn pootje, waar hij duidelijk last van had, gelijk gekoeld met water en ik heb de dierenarts gebeld.
Gelukkig kon ik vrij direct terecht, want dit was echt zielig! Hij heeft een wond boven zijn rechterpootje zitten.
Hij heeft nu een medicijn, een soort pijnstiller wat hij om de 12 uur moet krijgen.

Nu beweegt hij zijn pootje niet meer, hij houdt zijn evenwicht met zijn vleugel, maar is nog wel heel speels gelukkig en wil al te graag maar weer vliegen ook! De dokter zei dat het zou kunnen zijn dat zijn spiertjes of een zenuw een beetje verlamd zijn, en dat dat mogelijk bij kan trekken. Iets anders was niet mogelijk om hem te helpen.

Heeft iemand ook ervaring met een de pijn in zijn pootje?

Mars

Ik denk dat je nu het beste kunt afwachten en hem goed in de gaten houden.
Als je hem achteruit ziet gaan, meteen weer naar de dierenarts.

Hij zal het pootje waarschijnlijk een paar dagen ontzien en dan hopelijk wel weer kunnen gebruiken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

joyce.en.pietje

Marc,

Bedankt voor je antwoord....
Hij krijgt nu 'kooirust' en hopenlijk knapt hij snel weer op!

pinootje

Wat zielig voor Pietje zeg! Gelukkig heb je snel gehandeld!
Hopelijk komt alles weer goed en kan hij na deze rust weer vrolijk verder, ik zou hem alleen niet meer mee laten koken of uit de kooi laten als er wat op het vuur staat...

joyce.en.pietje

We zijn nu 3 dagen verder, en nog steeds heeft Pietje geen gevoel in zijn pootje.
Ik kan in zijn teentjes knijpen, maar hij geeft geen kik.

Ik ben bang dat het niet meer goedkomt, maar we houden hoop!!

Parkieten-Freak

Joyce, zou je eens een foto van het pootje willen maken en die hier neerzetten?


joyce.en.pietje

Natuurlijk, ik ga vanavond een foto maken.

joyce.en.pietje

Ik weet niet of het goed te zien, maar dit is een foto van zijn pootje.
Hij is met een telefoon genomen, mijn gewone foto toestel was leeg...

Bovenaan zijn pootje, tussen de veren, is het wat blauw.
Zou dit een kneuzing kunnen zijn? Of zijn dit de eerst tekenen van afsterven van het pootje?


[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Ik zie twee blaren op de zooltjes van twee linkerteentjes. Aan het rechterpootje zie ik zo gauw niets...

Parkieten-Freak

#9
Het wondje aan het rechter pootje zie ik eigenlijk ook niet. Als het wat blauw ziet, kan dat inderdaad een forse kneuzing zijn.
Ik zie op twee blaartjes onder de linkerpoot na, geen sporen van ernstige brandwonden. Ik ben geen dierenarts maar van afsterven is hier volgens mij geen sprake. De bloedvoorziening van en naar naar de poot toe zou dan ernstig beschadigd moeten zijn. Gevolg: de poot sterft af, en dat begint dan meestal met een zwartverkleuring van teentjes.

Wat er wel aan de hand is, is niet duidelijk maar ik zou gewoon nog even doorgaan met de pijnstillers. Mogelijk dat de zwelling tegen een zenuw in de poot drukt, waardoor het pootje op dit moment niet goed functioneert. Het kan overigens wel even duren voordat dit weer goedkomt.
Als het begin volgende week nog niet beter gaat óf je zie verslechtering, neem dan in ieder geval nog even contact op met de dierenarts.
Sterkte!


joyce.en.pietje

Bedankt voor jullie reacties!

Ik kreeg het pootje niet beter in beeld. Pietje begint nu te krijsen als ik aan het pootje trek, dus dat doe ik liever niet. Het rechtpootje is ook niets mee aan de hand, dat werkt gewoon helemaal goed. De wond die Pietje heeft zit onder de veren, aan de voorkant van zijn pootje.

Wat wel heel krom is om te denken, het is wel goed dat er Pietje begint te krijsen bij zijn pootje, dan heeft hij er in ieder geval gevoel in. Ik kijk het allemaal nog even aan, en hou jullie op de hoogte!

Parkieten-Freak

O, ik dacht dat het om het rechter pootje ging. Is het de linker poot die hij niet gebruikt?


joyce.en.pietje

Sorry, mijn verwarring...
Als je naar zijn snavel kijkt is het de linkerkant die hij niet gebruikt.

Parkieten-Freak

Ja precies. Het betreft dus toch pootje op de linkerkant van de foto (de rechterpoot van de vogel).


joyce.en.pietje

Gisterenavond schrok ik me kapot!
Ik wilde Pietje uit zijn hok pakken, zit zijn hele kop onder het bloed. Blijkt dat hij zijn wond open heeft gekregen met zijn snavel.
Hij is wel wat bloed verloren, maar niet te veel.
Denk dat ik vandaag de dokter maar even ga bellen..

valenta

Wat vervelend nou!! Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.

Heb je inmiddels de dierenarts al gesproken? Ik hoop dat hij een oplossing heeft, zodat jouw parkietje zijn wondje niet meer open kan bijten

joyce.en.pietje

Nou inderdaad, je schrikt ontzettend als je dit ziet.
Ik heb de dokter niet te pakken gehad, maar we houden hem goed in de gaten en hij heeft sinds dinsdagavond niet meer aan zijn wond gezeten, we gaan er dan ook vanuit dat hij het niet meer doet.

Ik heb wel de twijfel of hij met opzet aan zijn wond is gezeten, of dat hij moet zichzelf op te poetsen per ongeluk het korstje eraf heeft getrokken, juist omdat hij nu niet meer aan de wond komt.

Maar hij speelt weer fijn met zijn belletje, eet goed, fluit lekker en is gewoon heel vrolijk, dus we kijken het nog even aan.

Bedankt voor al jullie reacties!

valenta

Nou ik denk dat je het zo moet zien, dat korstje is hem waarschijnlijk gaan irriteren. Wij trekken ook wel eens een korstje eraf als het gaat trekken etc. nu kunnen wij wat logischer nadenken natuurlijk, maar parkietjes zijn net kindjes :)

Kijk het inderdaad even aan of hij aan het korstje bijt of niet.

Gelukkig dat hij heel vrolijk is ;)