1 parkiet van de 2 overleden, wat nu?

Gestart door evelineo, december 05, 2009, 10:54:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

evelineo

Hoi allemaal,

Ik ben hier al eerder actief geweest, met Rico en Kyra (Engelse grasparkieten). Nu is gisteren Rico overleden  :'(. Ben er nog steeds kapot van. Kyra is nu alleen, maar ik vraag me af of het verstandig is gelijk een nieuwe aan te schaffen. Ik vind het zo zielig voor Kyra (al is hij gewoon vrolijk en eet/ drinkt hij goed).
Ik weet niet waar Rico aan overleden is. Woensdag was er niets aan de hand. Donderdag zat hij voedsel op te kroppen, bol zitten, veel slapen en wankelig (kwam ik s'avonds achter). Ik dacht al dat hij ziek was en zou gisteren naar de Dierenkliniek gaan, maar toen ik thuis kwam was hij al overleden. Nu heb ik hem weggebracht voor sectie, want wil toch graag weten waar hij aan overleden is en of Kyra misschien ook iets opgelopen heeft.

Als het niets besmettelijk is wil ik een nieuwe kooi gaan kopen. Ik heb voorheen gerookt en wil nu een schone kooi! Is dit al verstandig, of moet ik hier ook mee wachten?

Ik hoor graag jullie reacties. Alvast bedankt!

dit is Kyra
dit is Rico, helaas overleden :-(

Gr. Eveline uit Zeist

ibi

Ten eerste: Sterke ermee :(

Je zou best een nieuwe kooi kopen, maar waarom zou je dit doen?
Roken waar je parkiet bij is is echt niet goed voor de gezondheid van het dier.

Rook anders even buiten, of waar je parkiet niet bij is en doe een raam open.
Laat je het ons weten wat er aan de hand was met je parkiet?

PS: mooie vogels hoor :)

Mars

Ik zou even een paar weekjes wachten met een nieuwe kooi. Kyra mist net zijn vriendje en dat moet hij eerst maar even verwerken.
Dan kun je als je merkt dat hij wat gewend is aan alleen zijn, een nieuwe kooi kopen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

#3
Bedankt, heb er veel verdriet van. Ook omdat Kyra nu alleen is.

Ik ben al bijna 3 maanden gestopt met roken, dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen meer over te maken. Vond het op een gegeven moment echt vervelend worden voor hun en was er zelf ook klaar mee, dus dat is voorbij. Daarom zat ik aan een nieuwe kooi te denken. Helemaal rookvrij :D

Met Kyra gaat het vind ik op zich prima, hij is lekker aan het brabbelen. Heb niet het idee dat hij Rico mist, maar kan ik natuurlijk naast zitten. Ik kreeg van dierenkliniek te horen als hij niet meer eten en rusteloos wordt, ik gelijk langs moet komen. Ik heb hiervoor nog nooit 2 parkieten gehad (altijd maar 1), dus dit is nieuw voor mij. Ik heb het idee dat Kyra een soortgenootje nodig heeft of is dat niet perse nodig? Kan ik Kyra nu makkelijker tam maken, omdat ze eerst altijd samen waren en oog voor elkaar hadden? Als ik in de kooi kom wordt hij wel banger.
Vind het ook moeilijk hem nu alleen te laten als ik eerlijk ben...
Bedankt voor je compliment, zijn zeker mooie vogels! Ben er ook erg aan gehecht! Daarom doet dit ook veel pijn.

Sorry voor al die vragen, maar zit er echt mee ;-)

Rico wordt maandag onderzocht dan zal ik gelijk laten weten waar hij aan overleden is.

Gr. eveline

ibi

#4
Het vriendje die Kyra zoekt, kan jij ook zijn. Parkieten die alleen zitten zijn makkelijker tam te maken.
Toen falco overleed vond ik het ook zielig om Sweety alleen te alleen te laten, en omdat zij echt niet tm wil worden heb ik een vriendje voor haar gekocht, omdat ze zich anders aan niemand hecht.

Quote verwijderd ivm overzichtelijkheid ;). Gr. Ingrid


evelineo

#5
Ok, maar is het nu geen andere situatie omdat Kyra altijd samen is geweest met haar broer? Hij is heel het weekend vrolijk geweest, heeft goed gegeten en gedronken en is er zelfs even uit geweest (wat ze hiervoor samen eigenlijk bijna nooit deden). Van mij moet hij nog niets weten maar dat komt dan nog wel. Vind het alleen zo zielig om hem nu met werken alleen te laten.

Ik heb nog geen terugkoppeling over doodsoorzaak van Rico gehad. Hier wacht ik nog op.

Gr. Eveline

Ik vergeet nog wat te vertellen. Kyra is al een geruime tijd beetje benauwd (hoor ik aan het brabbelen wat hij doet, net of hij verstopte neus heeft) Het weekend viel me op dat hij veel met zijn neusdoppen over stokje heen gaat (of hij jeukt heeft). Zag wel dat hij nieuwe pennen krijgt boven op zijn kopje.
Tevens zag ik gisterenavond dat hij een paar keer zijn snavel wijd open deed en dat een paar keer achter elkaar. Weten jullie wat dit is? Hopelijk niets ernstigs.

Heb ik mijn verwarming soms te hoog staan (staat op 20 graden), maar is een erg klein huisje (35 m2).

Gr. Eveline

Berichtjes samengevoegd.
Gr.Sonja.

hillie

Veegt die niet ze snaveltje als die met ze neusje langs ze stokje gaat.
Doen onze parkietjes ook als ze gegeten hebben.
Dus dat lijkt me niet ernstigs.

En met het mondje open doen is om te gapen net als bij ons. ;)

En nieuwe veren op ze kopje zal ook wel jeuken.
Dat die ook daarom langs ze stokje gaat met ze kopje.
Dus ik denk dat het nog wel meevalt met de benauwdheid.
Of er moeten nog andere symptomen zijn.

Wouter

Als een parkietje het benauwd heeft zal hij andere symptomen vertonen, dus ik denk niet dat hij het benauwd heeft. Als hij een verstopt neusje heeft zal dit, als het goed is, vanzelf overgaan. 20°C is kamertemperatuur. Dit is een prima temperatuur voor een parkiet. :)

Voor de rest ben ik het met hillie eens. ;)

evelineo

bedankt voor jullie reacties. Ben nu extra alert sinds het verlies van rico. Mis hem nog steeds erg. Verder heeft kyra geen gekke dingen, dus zal wel jeuk zijn. En heb zijn neusdop bekeken en zag niets geks. Ik las en hoorde van collega dat het verstandig is om niet lang te wachten met nieuwe soortgenoot. Klopt dit? Zo ja, moet ik dan nog een kooi kopen omdat ze eerst apart moeten zitten? Ik heb nog terugkoppeling gehad over rico. Ik ga morgen bellen. Groetjes eveline

ibi

Hallo

Als Kyra zich niet heel eenzaam voelt is het niet Noodzakelijk een 2e erbij te kopen.
Ik zelf vond het niet zo belangrijk om 2 kooien te hebben, omdat ik er dan weer een bij moest kopen en omdat ik wist
dat Falco onlangs overleden de nieuwe parkiet toch zou accepteren, hij had een heel lief karakter.

Groeten

evelineo

Dat misschien niet, maar ik vind het wel zielig dat hij het grootste deel van de dag alleen zit, omdat ik aan het werk ben. Ook aangezien ik hem met zijn broer had gekocht en hij niet gewend is om alleen te zijn.

Ik heb nog geen terugkoppeling van de Dierenkliniek gehad, maar ik ga vanmiddag bellen.

ibi

Als je veel aan het werkt bent raad ik je aan om een 2e erbij te nemen.

Misschien dat je dit topic kan doorlezen :)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11006.0

evelineo

Ja daarom was ik nu ook aan 2 parkietjes begonnen  :D, voorheen toen ik nog op school zat was ik veel vaker thuis natuurlijk  :)

Ik heb inmiddels de uitslag van Rico binnen. Hij is overleden aan een hersenbloeding. Kon ik helaas niets aan doen. Net zoals mensen plotseling overlijden aan een hersenbloeding. Al is het verlies niet minder natuurlijk!  :(
De vogelarts heeft hem nog verder onderzocht, maar kon niets vinden. Ook niet in zijn ontlasting.

Ondanks dat Kyra nu niets heeft waarschijnlijk, ga ik voor de zekerheid toch een ontlastingtest laten doen, om het maar zeker te weten. Ook omdat ik zijn poepjes erg donker vindt.

Ze raadde me wel aan om nog een parkietje erbij te nemen, maar hier nog 1 a 2 weken mee te wachten. Dus wel tijd voor een extra kooi  ;). Ach ik heb het er voor over!

Gr. Eveline


Moppers

Fijn dat je nu duidelijkheid hebt over Rico's doodsoorzaak. Gelukkig is het niets besmettelijks, Kyra loopt dus geen risico hetzelfde te ondergaan (althans, niet meer dan het kleine risico dat iedere parkiet heeft op een hersenbloeding).
Goed dat je toch Kyra's ontlasting laat onderzoeken. Als je het zelf niet helemaal vertrouwt, dan kun je maar beter voor die zekerheid gaan. Als blijkt dat er niets aan de hand is, dan weet je dat, en als blijkt dat er wel iets is, dan ben je er snel bij en kan je het gelijk laten behandelen.

Ik zou in ieder geval nog even wachten met een nieuw vriendje totdat je de uitslag van het ontlastingsonderzoek hebt. Stel dat Kyra tóch iets mankeert, dan is het erg stressvol als hij behandeld wordt en dan ook nog een een nieuw parkietje in de buurt heeft die hij nog helemaal moet leren kennen.

Verder is mijn mening in het algemeen: je kunt beter iets langer wachten en dan goed voorbereid zijn, dan zo snel mogelijk en niet goed voorbereid.

evelineo

Bedankt voor je reactie  :)

Ja, zeker fijn dat ik nu duidelijkheid heb gekregen over Rico zijn overlijden. Ik heb Kyra zijn ontlasting vandaag op de post gedaan (moest een vers poepje zijn in zilverfolie). Dus als het goed is hebben ze morgen dit ontvangen.
Ik hoop dat Kyra niets heeft, maar daar ga ik gewoon vanuit!  ;)

Ik heb de kweker waar ik ze vandaan heb gemaild, dus ik ben benieuwd of hij nog actief is hierin. Is natuurlijk al 2,5 jaar geleden  8)

Als ik de uitslag van Kyra heb, wat is dan wijsheid om bij Kyra te zetten. Een pop of een man? Kyra is een best dominant mannetje.

Gr. Eveline


evelineo

Ik ben toch wel benieuwd naar jullie reacties of ik bij Kyra een pop of een man wil zetten. Ik heb reactie van de kweker dat hij momenteel grotendeels alleen popjes heeft en bijna geen mannen. Of moet ik verder zoeken?

Ik heb nog geen uitslag van de ontlasting van Kyra binnen. Zodra ik die heb laat ik het gelijk weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!  :)

Gr. Eveline

Moppers

Bij een dominant mannetje zou ik zelf een popje zetten. Die zijn meestal zelf ook niet op hun, eh, snaveltje gevallen.
Toch kan de combinatie man-man ook prima hoor.

Is het mogelijk eens bij deze kweker te gaan kijken? Als je de groep dan een tijdje observeert, dan zal je vanzelf zien welke vogeltjes wel en niet dominant zijn. Neem geen verlegen schuw parkietje, deze zal zich alleen maar laten overheersen door Kyra. Als je een parkietje ziet dat zich goed laat gelden in de groep, dan is dit waarschijnlijk een geschikte parkiet voor Kyra. Uiteraard heeft karakter ook nog invloed op of ze het met elkaar zullen kunnen vinden, maar heb je in ieder geval een grote kans dat ze wat betreft dominantie elkaar waar redelijk aan kunnen en de nieuweling dus niet constant in een hoekje gedreven zal worden.

evelineo

Bedankt voor je reactie  :)

Het is inderdaad lastig inschatten wat nu het beste bij Kyra gezet kan worden. Ik was inderdaad al van plan om gewoon te gaan kijken bij de kweker wat hij momenteel heeft. Ik vind het ook prima om een parkiet van 1 jaar te nemen, hoeft niet persé een jong te zijn van 7 of 8 weken.

Of Kyra echt dominant is vind ik moeilijk te zeggen, weet wel dat hij duidelijk laat merken dat hij aanwezig is (hard gefluit en lekker druk heen en weer). Rico is altijd veel rustiger geweest en minder fluiterig. Al beet hij ook goed van zich af. Is dus een lastige situatie  :P. Ga morgenochtend gewoon even kijken. Zet ze toch eerst apart in een kooi dus als het niet klikt kan ik altijd een andere uitzoeken.

Fijn om te weten dat het niet uitmaakt of ik een pop of een man neem. Ben beetje bang dat ze toch wat gaan proberen, terwijl ik niet wil fokken. Of is dit echt alleen als er een broedhok aanwezig is?

Gr. Eveline

hillie

De meeste parkieten gaan alleen paren als er een broedhok in de kooi hangt.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar dat komt maar heel zelden voor.

Dus Pop+Man kan ook.

evelineo

Ok bedankt!  ;D

Ik ga straks om 11:00 uur eens kijken wat de kweker heeft :D


evelineo

Ik ben inmiddels de trotse nieuwe eigenaar van een pop van 1 jaar genaamd Jana  :-*. De kweker had dit jaar weinig, maar ik was bij haar gelijk verkocht.

dit is Jana

zo staan de kooien even tijdelijk. Links Kyra en rechts Jana

Ik heb inmiddels houten zitstokjes besteld, want bij onze dierenwinkels hebben ze niets. Dat zijn deze geworden:
ze zijn iets te groot (35 cm en mijn kooi is 31 cm breed) dus even stukje afzagen en die doppen erop en het past.

Gr. Eveline

Moppers

CiteerDe meeste parkieten gaan alleen paren als er een broedhok in de kooi hangt.
Dit moet zijn broeden.
Een koppeltje kan gerust aan het paren gaan als er geen broedblok aanwezig is. Mijn Binky en Deuntje zijn daar een goed voorbeeld van. Maar zolang er geen broedblok aanwezig is, zullen er vrijwel altijd geen eitjes worden gelegd. Het is bij parkieten niet zo dat een geslaagde paring ook gelijk tot eitjes leidt, zoals bijvoorbeeld bij mensen.

evelineo

Ok dan hoef ik me daar dus geen zorgen om te maken. Gelukkig maar  ;D

Ik zie dat bij Jana de poepjes aan haar kont blijven hangen en ze dit constant eraf probeert te krijgen. Ik heb hier al gelezen dat dit wennen is aan nieuwe omgeving, nieuwe kooi enz. dus het is beetje normaal. Maar is het ook normaal dat ze de poepjes eet als ze aan haar poepgat zit?

Ik heb haar gepakt om het schoon te maken, maar had ik beter niet kunnen doen want ze heeft twee vingers kapot gebeten  :( Eigen schuld natuurlijk, maar ik dacht eerst dat het schadelijk was.

Ze bijt in ieder geval goed van zich af dus dat komt met Kyra dan wel goed :D. Als het maar geen vechtpartijen worden  :P

Kyra is in ieder geval geinteresserd in haar  :)

Gr. Eveline

evelineo

Ik heb Jana sinds zaterdagmiddag en ze is nog steeds zo angstig als de 1e dag. Ik weet dat ze moet wennen, maar volgens mij klopt het nu niet. Ze heeft sinds zaterdagmiddag niet naar haar eten/ drinken omgekeken en als Kyra aan het kletsen is wordt ze bang en gaat ze tralies knagen. Dit doet ze bijna de hele tijd als ze bang is.

Ook vliegt ze door beweging van Kyra vaak door de kooi heen. Zo bang als ze is. Ik heb ze op jullie advies los van elkaar gezet, maar is het misschien toch beter als ze samen in 1 kooi gaan of moet ik haar terugbrengen naar kweker? Is het toch beter om een jong aan te schaffen van 6 a 7 weken?

Ze kijkt ook helemaal niet om naar Kyra, terwijl hij wel geïnteresseerd is.

Ik heb al trosgierst in haar kooi gehangen en voer op de grond gelegd, maar ze ziet het niet. Ze komt uit een groter hok met meerdere parkieten bij de kweker.

Moppers

Weet je wat voor voer ze bij de kweker kreeg? Misschien dat het voer dat jij geeft erg in uiterlijk verschilt en dat ze niet doorheeft dat dit ook eten is.
Krijgt ze de kans om rustig te eten? Met andere woorden, is de omgeving waar ze nu staat met enige regelmaat rustig? Als Kyra steeds druk is, dan kan je eraan denken zijn kooi af en toe af te dekken met een doek. Daar wordt hij rustig van, hij zal Jana dan niet opfokken.

Hoe zien haar poepjes eruit wat kleur betreft? Zijn deze de normale kleur groen of zijn ze donkerder? Donkere poepjes kan erop wijzen dat ze niet genoeg eet, maar als de kleur normaal is, dan krijgt ze toch genoeg binnen.

Ik zou ze nu zeker nog niet samenzetten. Jana is nog steeds aan het wennen. Als je haar nu bij Kyra zet, dan levert dat alleen maar meer stress op, ze voelt zich nog niet op haar gemak in de nieuwe omgeving.
Je hebt haar pas een paar dagen. Ik vind het niet vreemd dat ze nog niet gewend is.

evelineo

Nee ik weet niet welk voer ze bij de kweker kregen helaas  :(. Ik heb nu in ieder geval alle mogelijkheden geprobeerd. Ik heb ook met trosgierst in de kooi met mijn hand geprobeerd maar dan raakt ze helemaal overstuur. Ze is helaas niet handtam. Dat ben ik met Kyra en Rico natuurlijk wel gewend toen ik ze kreeg. Is voor mij ook weer wennen  ;)

Kyra en Jana staan met de kooien naast elkaar, helaas heb ik zo'n klein huisje dat ik verder geen ruimte heb om kooien neer te zetten. Ik zal het nog wel even aankijken. Ik zal vanavond thuis kijken wat haar poepkleur is. Momenteel hangt nog deel aan haar kont. Daar eet ze wel van (heel apart). Aangezien ze mij vorige keer tot bloedens heeft gebeten vind ik oppakken even geen goed idee. Hoe graag ik het ook wil schoonmaken. Of zijn hier ook handschoentjes voor?

Sorry voor al deze vragen, maar ik ben nu even radeloos. Baal er goed van dat ze nog niet gegeten heeft en ze zo ontzettend bang is dat ik haar niet kan helpen  :(


lovesbudgies

Mijn ervaring met het overnemen van oudere vogeltjes is dat het inderdaad eventjes kan duren voordat ze normaal eten.

Een paar dagen tot een weekje slecht eten en extra zenuwen is ook niet zo gek, met zulke grote veranderingen.
Helemaal zonder eten kan natuurlijk niet, maar waarschijnlijk gaat ze vandaag of morgen echt wel aan de trosgierst hangen.

Een paar tips:
-Probeer wat 'slecht' voedsel uit zoals trosgierst, Vitakraft snackstokken e.d. en laat die gewoon de hele dag hangen.
Daarnaast natuurlijk het gewone voedsel en wat ei-voer apart.
-De kweker kan je eventueel vertellen of ze bepaalde dingen erg lekker vindt, zoals witlof bv.
-Hang haar bakjes naast het stokje waar ze zit.
-Zet een filmpje met een volière met parkietjes op, zodat ze die kan horen.
-Hang een zakspiegeltje (zo eentje die je open kan klappen, met 2 spiegels) ter hoogte van het stokje, het verticale spiegeltje tegen
de tralies, het horizontale spiegeltje op het stokje, en leg daar wat zaadjes op.

Over het algemeen stellen kwekers hun eigen zaadmengsel samen. Dit omdat Xtravital of pellets te duur zijn voor meerdere vogels.
Haar vorige eten zal dus het meeste lijken op Vitakraft zaad, of merkloze zaadmengsels van de dierenwinkel.

Haar ontlasting zal best te donker zijn en wat kleveriger, dat kan ook de reden zijn dat het aan haar veertjes blijft hangen.
Als ze gaat eten komt dat vanzelf goed. Laat haar maar zoveel mogelijk met rust, dan kan ze rustig aan wennen.

Het kan best even duren hoor, voordat ze wat meer op haar gemak is, maar het komt vanzelf.

Heel veel succes, Lisanne

evelineo

Bedankt Lisanne voor je reactie  :)

Ik heb je tips zoveel mogelijk uitgevoerd, maar ze kijkt nog niet naar het eten om. Ik heb mijn verhaal uitgelegd aan de dierenkliniek en ze willen toch dat ik even met haar langs kom omdat 4 dagen niet eten geen goed teken is.

Ik kijk het vanavond nog even aan ( ik heb haar nu wel zien drinken) maar anders ga ik morgenochtend langs.

Tevens moet ik een nieuw poepje van Kyra langsbrengen, omdat ze denken dat de kweek die ze gedaan hebben niet goed uitgevoerd is (veel bacteriën, maar Kyra is niet ziek (vrolijk, eet/ drinkt goed) en zit niet bol) want heb het opgestuurd en zal lang hebben gelegen bij de post.

mousjuh

Heey,

Ik had ook 2 Catharina parkieten en die waren een paar maanden oud en binnen 1 dag was er één dood.
Een week later was de andere ook dood ook uit het niets.
We hebben de laatste ook opgestuurd voor onderzoek waaraan ze overleden was.
Het bleek spoelworm te zijn, eigenlijk heel zielig als je bedenkt dat ze helemaal van binnen zijn opgegeten door wormen.

Als dat het zou zijn zal ik wel de kooi ontsmetten.


groetjes

evelineo

Jeetje wat erg van je parkietjes zeg  :( Sterkte ermee! Heb nog nooit van spoelworm gehoord  ???

Nadeel van vogels ze uiten pas op het laatste moment dat ze wat mankeren en is er vaak niets meer aan te doen...

Door de sneeuw was ik helaas niet in de gelegenheid naar Dierenkliniek te gaan, maar ik heb vandaag Jana naar kweker teruggebracht. Ze heeft al die tijd niets gegeten en was vol van stress. Ik gun haar ook een goed leven en nu zit ze weer bij haar broertjes en zusjes.

De kweker heeft 1 jonkie zitten van 4 weken die nu nog wat ouder moet worden en zelfstandig moet eten en daarna kan ik hem ophalen. Dan zet ik hem bij Kyra neer zodat ze samen gelukkig kunnen worden.

Ik ga deze week nog naar de Dierenkliniek om Kyra's ontlasting te laten onderzoeken. Hier houdt ik jullie van op de hoogte.

Groetjes!

evelineo

Iedereen nog de beste wensen voor 2010 (beter laat dan nooit). Ik heb geen reacties meer gehad, maar nu heb ik ook weer nieuwe informatie.

Ik ben inmiddels de nieuwe eigenaar geworden van een nieuwe vogel van 10 weken (wilde eerder ophalen, maar ik ging op wintersport dus was niet handig). Echt een schatje! Ik zal vanavond wel een foto plaatsen, omdat het erg onduidelijk is wat het is, een pop of een man. Ik gok een pop.

Ik heb ze gisteren bij elkaar gedaan in de nieuwe kooi, omdat ik er toch de 1e dag bij moet zijn. Derest van de week moet ik werken. De nieuwe zat al 2 dagen in deze kooi en voelde zich al thuis (kweker al gedaan) en Kyra heb ik erbij gezet. Ik heb wel een paar bekenden stokjes van Kyra op dezelfde plek teruggehangen en dat bevalt goed. Wat me wel opvalt is dat de nieuwe (momenteel Lily genoemd) Kyra erg interessant vindt, maar Kyra niet veel van haar wilt weten. Af en toe hebben ze aandacht voor elkaar (als Kyra druk in gesprek is), maar grotendeels van de tijd gaat Kyra weg als Lily naar hem toegaat. Ook met eten gaat het niet goed, als Kyra wilt eten, duwt Lily hem weg en als Lily aan het eten is komt Kyra er niet bij (soort van ruzie), waarom ze allebei naar dit bakje gaan weet ik niet, want er hangen er 2 in de kooi. Ik weet dat het pas de 1e dag is, maar ik weet niet of dit normaal is. Heb diverse onderwerpen gelezen hierover, maar is toch anders.

Graag hoor ik jullie reacties hierover.

Gr. Eveline

Mars

Dit is heel normaal en kan wel weken duren. Ze moeten onderling even de verhoudingen bepalen en dat gaat gepaard met wat gekibbel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

Ok gelukkig maar want het ziet er zo zielig uit (voornamelijk voor Kyra) ik dacht wel dat Kyra dominanter zou zijn (ouder en man) maar valt me tegen. Ik hou het in ieder geval in de gaten en heb de andere kooi in de buurt als het nodig zou moeten zijn. Tot nu toe lijkt het wel goed te gaan (is geen haat en nijd in ieder geval).

Lily is gewoon jong en geïnteresseerd in Kyra en Kyra lijkt wel zich te uiten van laat mij met rust of niet?

Hoeveel speeltjes is normaal voor in de kooi? Ik heb er nu 3 in hangen met een schommel. Om die schommel hebben ze ook ruzie, moet ik er dan nog 1 in hangen?

Sorry voor al deze vragen maar deze situatie is voor mij ook nieuw  ;)

Wouter

Poppen zijn over het algemeen dominanter dan mannen ;)

Hoeveel speeltjes je in je kooi doet is met name afhankelijk van de maten van je kooi. Het is vooral belangrijk dat de speeltjes de vliegruimte niet beperken, maar de kooi moet ook weer niet te leeg zijn. ;)

Moppers

Het kibbelen om etensbakjes, speeltjes, slaapplekjes etc is een standaard en ook belangrijk onderdeel van elkaar leren kennen. Omdat parkieten groepsdieren zijn, vormen zij een rangorde, ook als het maar om 2 parkietjes gaat. Met dit kibbelen bepalen ze die rangorde. Lily is Kyra aan het uitproberen. Hoever kan ze gaan, wat vindt Kyra leuk en wat niet, als ze het schommeltje inpikt hoe reageert Kyra daar dan op.
Mijn ervaring is dat de jongste parkiet hierbij vaak de tester is. Toen ik Koosje (nog geen jaar) bij Bobje (ruim 2 jaar) zette, was het ook telkens Koos die Bob opzocht en uittestte, zelden andersom. Het zijn beiden popjes, dus bij hun heeft geslacht geen invloed.

Als Kyra iets echt niet pikt, dan geeft hij dat wel aan. Ze zijn elkaar gewoon aan het leren kennen en aan het kijken waar de grenzen van de ander liggen. Op dit moment komt dit vooral van Lily haar kant. Dat is heel normaal en dus niets om je zorgen over te maken.

evelineo

#35
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een duidelijke foto kunnen maken van Lily en haar/ zijn neusdop  :). Echt een schatje!



Ben benieuwd wat jullie zeggen wat Lily is. Ik gok steeds meer op een man  ;D

Mijn kooi is qua afmetingen: 58 cm, 31 cm en 55 cm. Heb er nu 1 schommel inhangen en 3 speeltjes. Ook nog losse stokjes waar Kyra graag op zit. Ik denk zelf dat 3 speeltjes al te veel is, maar ik hoor graag wat jullie zeggen. Ik heb ook een foto van de kooi bijgevoegd.



Ben in ieder geval gerust dat het normaal is dat ze elkaar aan het aftasten zijn qua slaapplek (schommel) en de eetbakjes. Zag er zo zielig uit elke keer. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Als Lily het schommeltje inpikt dan wordt Kyra wel boos, maar hij gaat wel weg. Dus hij accepteert het wel. Hetzelfde is dat bij de voerbakjes.

Helaas heeft de kweker het jonkie niet handtam gemaakt, dus daar moet ik helemaal opnieuw mee beginnen. Kyra en Rico waren namelijk wel handtam.

Groetjes!

evelineo

Ik weet niet of jullie al tijd hebben gehad om mijn verhaal te lezen, maar ik ben erg benieuwd wat jullie zeggen dat Lily is. Ik vind het erg moeilijk te zien.

Hoelang kan het ongeveer duren dat ze elkaar mogen? Echte haat is het niet, maar Kyra gaat nog steeds voor Lily weg als ze in de buurt komt. Behalve als Kyra in een druk gesprek is tikt ze ook de snavel van Lily aan. Erg lief gezicht, maar helaas grootste deel van de tijd zitten ze apart in de kooi.

Hopelijk komt dit nog goed, want wil ze graag allebei houden.


Mars

De foto is nog steeds niet scherp, maar ik ga er van uit dat het een popje is.
Sosm klikt het meteen, soms neemt het wat langer tijd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

#38
Ok dank je wel, ik zal proberen vanavond een duidelijkere foto te plaatsen  ;D

Komt het ook omdat Kyra toch weer een maandje alleen heeft gezeten of maakt dit niets uit?

Ik merk dat Lily erg veel aan het fladderen is in de kooi. Betekent dit dat ik haar eruit moet laten, zodat ze haar energie kwijt kan of moet ik hier nog even mee wachten?

evelineo

Ik heb even twee foto's bij daglicht gemaakt van Lily.

Omdat ze nog zo jong is kan het natuurlijk nog alle kanten opgaan, maar volgens mij wordt het wel een popje wat jullie al dachten  ;)





Ze zijn er vandaag voor het eerst samen uit geweest, eerst samen op de tafel gespeeld, maar toen Kyra ging vliegen ging het mis. Lily ging mee, maar wist niet waar ze moest landen. Kyra heeft van jongs af aan al de gordijnen gevonden  :P dus die hing in de gordijnen. Lily moest ik uiteindelijk toen ze uitgeput was toch pakken. Vond het wel erg zielig! Dacht dat ze wel Kyra achterna zou gaan maar helaas...

Na een week is er qua machtsverhoudingen nog niet veel verandert, ze mogen elkaar wel, maar nog steeds gaat het met eten en bij elkaar zitten nog niet goed. Hopelijk verandert dit. Lily is wel drukker en actiever, erg leuk om te zien  ;D

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gr. Eveline

Mars

Ja, het is wel echt een popje hoor.
Zodra ze wat meer gewend zijn aan elkaar, zul je ook merken dat ze elkaar wel volgen na het 'buitenspelen'.

Kibbelen om het eten zul je wel altijd wat houden, dat zit in het karakter, je hebt wel twee bakjes neem ik aan?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

ok bedankt!  ;D Qua geluid lijkt het ook meer op een popje hihi.

Ik denk dat het beter is om haar iets meer tam te maken, voordat ze eruitgaat of niet? Maar omdat ze zoveel in haar kooi aan het fladderen is leek het mij wel goed om ze allebei eruit te halen.

Ja ik heb 2 voerbakjes (dit had ik met Kyra en Rico al, want die konden ook niet samen uit 1 bak eten, alleen gingen ze niet altijd weg als ze samen zaten bij een voerbak). Lily is Kyra namelijk erg aan het pesten, gaat Kyra naar een voerbak, gaat zij er ook gelijk heen. Dan gaat Kyra weer weg en probeert het bij de andere voerbak dan gaat Lily daar ook heen. Uiteindelijk eten ze of allebei uit een voerbak of 1 van de twee. Maar Kyra kan niet rustig blijven eten tot hij genoeg heeft momenteel, want Lily blijft dit doen. 

evelineo

Even weer een update:

Het contact tussen Kyra en Lily is erg verbetert. Het lijkt wel of ze elkaar accepteren. Kyra is gezellig aan het babbelen en gaat niet zo veel meer aan de kant voor Lily. Ook zitten ze nu vaak met de snavels in elkaar (hoe je dat moet zeggen  ;)). Is dit een teken van acceptatie of liefde?

Bij het eten is het niet verandert, als Kyra aan het eten is en Lily komt eraan gaat Kyra wel voor haar weg. Misschien dat dat nooit verandert, maar ze willen nou eenmaal allebei naar die voerbak toe. Erg apart.

Ik heb inmiddels ook de bovenkant van kooi opengedaan (kan bij mij open met een stokje waar ze op kunnen zitten). Dit heeft Lily al uitgezocht :D Erg leuk om te zien. Ze is echt een acrobaat. Kyra vindt het nog spannend.

Wat kan het fladderen in de kooi betekenen van Lily? Dit doet ze erg vaak. Terwijl ze er toch veel uit mag (maar dan niet veel vliegt).

Gr. Eveline

PS: Ik heb ook een album van Kyra en Lily aangemaakt.

hillie

Mooi dat de verhouding tussen je vogeltjes is verbeterd.

Ja dat snavelen is een teken van liefde tussen dat betekend dat ze elkaar accepteren.
En met dat eten dat Kyra aan de kant gaat voor Lily zal altijd zo blijven Lily is waarschijnlijk het vrouwtje.
Hier gaat het mannetje ook voor het vrouwtje aan de kant met het eten.
Daarom hebben we ook 2 etensbakjes in de kooi hangen.
Zodat het mannetje naar het andere bakje kan gaan.

evelineo

Bedankt voor je antwoord  ;D

Gelukkig maar, want maakte me best zorgen hierover. Nu valt het me op dat ze het wel erg goed kunnen vinden, Lily maakt een beetje rare beweging met haar kontje als ze schuin op een stokje zit en laatst zaten ze met zijn 2-en op de grond en toen ik erheen liep vluchten ze snel naar boven. Leek net of ik ze betrapten ergens op of zo. Kan het zijn dat ze nu al teveel gevoelens voor elkaar hebben? Is Lily (nu 13 weken) niet een beetje te jong voor?

Ik hoor het graag van jullie.

gr. Eveline

Mars

Parkietjes op de bodem zitten daar altijd wat angstig. Dus 9 van de 10 keer zullen ze daar snel wegvluchten als er ook maar iets beweegt in hun omgeving.

Verder doen popjes op een gegeven moment hun staart omhoog om daarmee het mannetje uit te nodigen ;)

En sommige zijn er vroeg bij.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..