ClickerTraining

Gestart door ibi, december 04, 2009, 14:52:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Hallo,

Ik heb vandaag een Multi clicker aangeschaft. Ik hoor vele goede verhalen over de clicker, en wil het dus zelf proberen om nog 2 van mijn andere vogels tam te maken.

Voor degene die nog niet weten wat clickertraining is:

Een clicker is een klein, plastic voorwerp voorzien van een metalen strip. Indien deze metalen strip wordt ingedrukt en daarna wordt losgelaten produceert dit een click geluid. Het geluid is altijd het zelfde. De parkiet moet begrijpen, als hij het geluidje hoort dat hij een beloning krijgt, dat betekent dus: Actie parkiet (bijv. poot) = click = beloning( trosgierst,appel)
Zo kun je de parkiet van alles leren.De parkiet laten weten dat de click een beloning oplevert is stap 1.
Stap 2 is de Targetstick. FullmetalGirl vertelde mij hier over en wil haar daarvoor bedanken, omdat ik het anders niet had gedaan. ;)
Je pakt een stokje (Sateprikker, Puntje eraf!) en gaat hiermee naar de parkiet. Als de parkiet met zijn snavel de stok aanraakt, klik je op de Clicker! en beloon je hem zo snel mogelijk, omdat hij anders de link niet begrijpt. Herhaal dit de hele tijd. De parkiet wil de stok nu de hele tijd aanraken, omdat hij dan weet dat hij een Beloning krijgt. Nu kan je oefenen!
Draai bijv. het stokje om de parkiet zodat hij een rondje draait en druk CLICK! de parkiet weet nu dat hij voor het draaien een click krijgt dus beloning.

Ik vind de Clicker een hele goede methode, Een clicker lokt het gewenste gedrag uit, en de parkiet wordt dan beloond voor het gewenste gedrag.

Hier een filmpje:
http://www.parrotbunch.com/clickerfilm.htm

Ik ga vandaag beginnen met Stap 1 Met mijn Vogel Bella, die mij nog half vertrouwt en alleen een poot op mijn vinger durft te zetten.

Misschien dat mensen nog iets toetevoegen hebben, dan mag dat.
FullMetalGirl de stappen die je mij stuurt zou je hier ook mogen plaatsen zodat andere mensen er ook wat van leren.


Meer filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=qkI9PvOsjS0
http://www.youtube.com/watch?v=6z-yiDIjn2s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rDluDR3Rhds&feature=related



fullmetalgirl

#1
Clicker training:
parkieten en mensenspreken een andere taal.
hoe zorg je dat je parkiet begrijpt wat je wil?
daar is clickertraining voor!

je hebt al heel wat belanrijke informatie gegeven :)

even op een rijtje:

clicker training werkt alleen als je een beloning hebt.
een parkiet die geen trosgierst lust en geen groente, moet je belonen met woorden.
maar die woorden moet hij dus al wel herkenen als beloning (parkieten herkennen de positieve aadacht)
mocht je parkiet geen trosgierst lusten of niet dol zijn op een bepaalde groente raad ik clicker training iet aan.

beloning betekent niet 10 min trosgierst. het betekent 1 of 2 hapjes. en natuurlijk geen trosgierst in de kooi hangen dan ;)

Stap 1:
click en geef binnen 2 sec 1 of 2 hapjes trosgierst.
herhaal dit een aantal keer en stop voordat de aandacht verdwijnt. (stuk of 5 tot 10 x)
probeer het laterop de dag nog een keer.
doe dit een tijdje.

Stap 2:
pak een (aanwijs)stok (aanwijs stokjes hebben vaak rood puntje n is makkelijk herkenbaar voor parkieten, sate prikker kan ook).

hou dezevlakbij snavel.
als hij het aantikt klik je en binnen 2 sec geef je beloning.

Stap 3:
hou stokje steeds verder weg. zodat hij ernaar toe moet lopen om het aan te raken.
komt hij naar je toe en raakt hij de stok aan klikje en beloon je binnen 2 sec.

dit is de basis.
als je dit onder de knie hebt. heb je een manier om je parkiet te laten zien wat je wil.
en dan kun jedingen aanlren zoald naar je toe vliegen,
rondjes draaien,
op z'n kop hangen.
zelfs basketballen in baskets gooien.  (wat veel training vergt)

filmpjes hierboven zijn erg leerzaam :)

ibi

Hallo

Vandaag ben ik begonnen met de clickertraining. Ik heb de MultiClicker dus kan 2 parkietjes tegelijk trainen.
Wat ik nu heb gedaan is : Ik klik op de clicker en geef ze trosgierst, dan wacht ik even en herhaal het weer.
Simba het er veel zin, maar Bella was het op een keer zat en wou niet meer eten.
Ik heb het ong. 10 keer gedaan en ga het vaker op de dag herhalen tot dat ze het begrijpen :)
Wanneer ze het begrijpen ga ik verder met stap 2, al weet ik niet hoe ik dat moet zien :P

groeten

Milo-Pixel

Als ze de targetstick eng vinden, kan je ook de top even nat maken, en in wat zaadjes dopen ;) Dan wordt het stokje ineens veel verleiderlijker!

Rub3n

Interessant, maar ik weet niet wat ik ervan denken moet.

Ik zou het nogal vervelend vinden als mijn baas ipv. een compliment een klikje geeft. Tja, ik weet het niet haha. Maar misschien werkt het voor dieren beter omdat het een geluid is wat altijd het zelfde is.

ibi

Citaat van: Rub3n op december 05, 2009, 17:24:34
Interessant, maar ik weet niet wat ik ervan denken moet.

Ik zou het nogal vervelend vinden als mijn baas ipv. een compliment een klikje geeft. Tja, ik weet het niet haha. Maar misschien werkt het voor dieren beter omdat het een geluid is wat altijd het zelfde is.

Wat maakt het geluidje uit? Een parkiet begrijpt toch niet wat je zegt, het doel van zo'n click is dat je parkiet weet dat hij een beloning krijgt op het moment dat hij iets doet en de click is altijd het zelfde en onze stem dus niet.

Gelieve alleen tips plaatsen voor mij en andere mensen ;)

lovesbudgies

#6
Citaat van: Ibrahim op december 04, 2009, 14:52:54
Ik vind de Clicker een hele goede methode, Een clicker lokt het gewenste gedrag uit, en de parkiet wordt dan beloond voor het gewenste gedrag.

Volgens mij is het eerder zo:
-jij moet het gewenste gedrag uitlokken, of
-je wacht tot de parkiet het gewenste gedrag vertoont
-de clicker markeert het gedrag
-je beloont met de stem
-en dan komt de beloning in de vorm van eten

CiteerInteressant, maar ik weet niet wat ik ervan denken moet.

Ik zou het nogal vervelend vinden als mijn baas ipv. een compliment een klikje geeft. Tja, ik weet het niet haha. Maar misschien werkt het voor dieren beter omdat het een geluid is wat altijd het zelfde is.

De clicker is alleen om het precieze gedrag te markeren. Als dat bijvoorbeeld de targetstick aanraken is, dan klik je precies op het moment dat het word aangeraakt. Daarna komt de beloning met de stem, en daarna in de vorm van voedsel.
Hierna komt het stemcommando erbij (bv. op/af) en als je parkiet dat doorheeft laat je de clicker weg.
Dan word het dus: 'op', (parkiet stapt op), 'goed zo!', en trosgierst.

De keuze voor het markeren van gewenst gedrag met de clicker word vaak genomen omdat dieren er sneller door leren, en omdat je met je stem vaak te laat bent met
het compliment, het is niet precies genoeg. Plus, hoevaak zeg je niet goed zo, of braaf, terwijl je niet aan het trainen bent? Dat wordt verwarrend.


Ik heb zelf ook geclickerd, maar bij mij werkte het beloningssysteem met trosgierst of groente niet, omdat je het na 2 happen weg moet nemen. Poekie werd daar boos om, hij ging steeds onder de tafel kijken waar ik dat lekkers liet! Ik ga het nu met pellets of zaadjes proberen.

Het clickertraining discussietopic is hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=16706.0

fullmetalgirl

Citaat van: lovesbudgies op december 06, 2009, 03:28:37

De clicker is alleen om het precieze gedrag te markeren. Als dat bijvoorbeeld de targetstick aanraken is, dan klik je precies op het moment dat het word aangeraakt. Daarna komt de beloning met de stem, en daarna in de vorm van voedsel.
Hierna komt het stemcommando erbij (bv. op/af) en als je parkiet dat doorheeft laat je de clicker weg.
Dan word het dus: 'op', (parkiet stapt op), 'goed zo!', en trosgierst.

De keuze voor het markeren van gewenst gedrag met de clicker word vaak genomen omdat dieren er sneller door leren, en omdat je met je stem vaak te laat bent met
het compliment, het is niet precies genoeg. Plus, hoevaak zeg je niet goed zo, of braaf, terwijl je niet aan het trainen bent? Dat wordt verwarrend.


de bedoeling is anders...
eerst leer je at de klik gelijkstaat aan beloning...
dus worden als goedzo, braaf worden vervangen door de klik. bij wijze van
zodra de parkiet een klikhoort. weet hij dat hij beloond gaat worden.

tevens vervang je de klik niet voor commando's
je geeftcommando, en alshijhet goed doet geef je klik.
hij leert dat een bepaalde actie bij een commando hoort en dat hij daar een klik voor verdiend.
de trosgierst is juist hetgene wat je op het eind weg kunt laten.
in plaats van na elk kunstje trosgierst geven kun je dan bijvoorbeeld op eind van paar truucjes wat geven.


lovesbudgies

Citeerde bedoeling is anders...
eerst leer je at de klik gelijkstaat aan beloning...

Mee eens

Citeerdus worden als goedzo, braaf worden vervangen door de klik.
Als markeren inderdaad, zovan: ja dat is goed gedrag.
Maar als beloning nee, de klik is geen beloning, goedzo, braaf wel.
Maar ik denk dat wij hetzelfde bedoelen, het alleen anders benoemen.
Ik vind ook dat je na de klik tijdens het belonen met voedsel best je enthousiasme mag tonen met goedzo.

Citeer
bij wijze van zodra de parkiet een klikhoort. weet hij dat hij beloond gaat worden.

Mee eens.

Citeer
tevens vervang je de klik niet voor commando's
je geeftcommando, en alshijhet goed doet geef je klik.
hij leert dat een bepaalde actie bij een commando hoort en dat hij daar een klik voor verdiend.

Ja, dat is ook wat ik zeg met, hierna komt het stemcommando erbij.

Citeer
de trosgierst is juist hetgene wat je op het eind weg kunt laten.
in plaats van na elk kunstje trosgierst geven kun je dan bijvoorbeeld op eind van paar truucjes wat geven.

Dat kan inderdaad, je kan leren dat de beloning van voedsel later komt.

Maar wat ik bedoelde is, als jij je parkiet hebt geleerd op te stappen met het commando op, clicker, voedsel. Dan kan je op een gegeven moment de clicker vervangen door goedzo. Je zult namelijk niet altijd een clicker in de buurt hebben als hij opstapt. En hij weet al wat op betekend, dus mag je dan
de clicker weglaten en goedzo zeggen. Eventueel kan je dan inderdaad het voedsel later geven.


ibi

Vandaag en Gister dus weer geoefend :) Simba lijkt het al door te hebben, want als hij omkijkt en ik klik draait hij meteen naar men hand toe, Bella weet ik eerlijk gezegt nog niet, volgens mij begrijpt zij het idee niet helemaal :P

Als het goed gaat begin ik zaterdag met de targetstick.

Vertel jullie dan wel hoe het gaat.

Groeten

Moppers

CiteerStap 1:
click en geef binnen 2 sec 1 of 2 hapjes trosgierst.
herhaal dit een aantal keer en stop voordat de aandacht verdwijnt. (stuk of 5 tot 10 x)
probeer het laterop de dag nog een keer.
doe dit een tijdje.

Even checken of ik dit goed begrijp.
Bij stap 1 gaat het dus nog niet om iets wat de parkiet uitvoert. Je geeft op een willekeurig moment de klik zodat ze aanleren dat er na de klik een beloning komt. Als ze dit doorhebben, ga je het combineren met een actie. Klopt dat?

Ik was eerst ook erg sceptisch, omdat ik ook in de veronderstelling was dat de klik een vervanging voor een beloning is. Nu weet ik dat het een secure wijze is om precies aan te duiden wat het dier goed doet, voor welke actie je beloont (wat je vervolgens na de klik doet).
Ik heb het tot nu toe nog niet gebruikt, maar zal dat misschien ooit doen met een van mijn valkjes (getraumatiseerd geval) om te kijken of hij zo wat meer zelfvertrouwen kan krijgen. Dit topic zal daar erg handig bij zijn!

fullmetalgirl

Citaat van: Moppers op december 09, 2009, 12:17:24
Even checken of ik dit goed begrijp.
Bij stap 1 gaat het dus nog niet om iets wat de parkiet uitvoert. Je geeft op een willekeurig moment de klik zodat ze aanleren dat er na de klik een beloning komt. Als ze dit doorhebben, ga je het combineren met een actie. Klopt dat?

Ik was eerst ook erg sceptisch, omdat ik ook in de veronderstelling was dat de klik een vervanging voor een beloning is. Nu weet ik dat het een secure wijze is om precies aan te duiden wat het dier goed doet, voor welke actie je beloont (wat je vervolgens na de klik doet).
Ik heb het tot nu toe nog niet gebruikt, maar zal dat misschien ooit doen met een van mijn valkjes (getraumatiseerd geval) om te kijken of hij zo wat meer zelfvertrouwen kan krijgen. Dit topic zal daar erg handig bij zijn!

ja dit klopt :)


ik ken een parkieten eigenaar die 2 getraumatiseerde parkieten tegelijk trainde. de eerste 2 stappen oefende hij eerst in de kooi. (ookal hoeft dat niet maar is optie :) )


ibi

Citaat van: Moppers op december 09, 2009, 12:17:24
Even checken of ik dit goed begrijp.
Bij stap 1 gaat het dus nog niet om iets wat de parkiet uitvoert. Je geeft op een willekeurig moment de klik zodat ze aanleren dat er na de klik een beloning komt. Als ze dit doorhebben, ga je het combineren met een actie. Klopt dat?


Ja dat klopt, de klik is er om precies aanteduiden op het moment dat je parkiet iets goeds doet. De click is ook altijd hetzelfde en is dus duidelijker dan de stem. Als de click de beloning zelf zou zijn, zou het wel wat saai zijn voor je parkieten,want de clickeren moet leuk zijn voor jou en je parkiet! :)

ibi

Hallo,

Vandaag dus begonnen met de targetstick, omdat ik gister geen tijd had. Het wil nog niet echt lukken, af en toe hapt Bella wel eens in de stick, maar ik weet niet of ze dat doet omdat er een beloning an verdient, maar gewoon om de stick te testen.
Ik heb de andere parkieten uit de kooi gelaten, maar ze blijven haar roepen en zij kijkt de hele tijd om zich heen, teveel aflijding denk ik.

Ik ga het straks proberen met Simba, kijken hoe dat afloopt :)


Iemand verder nog tips?

lovesbudgies

Clickeren doe je het beste in een neutrale kamer.
Dus een kamer die geen associaties bij je parkietje oproept (als in spelen e.d.) en waar geen afleiding is.

Ik ga altijd naar de werkkamer in ons huis, daar kan hij zich het beste concentreren en weet hij ook gelijk
wat we gaan doen.   ;)

ibi

Het gaat goed mensen ben nu bezig met

stap 2
Citaat van: Ibrahim op december 04, 2009, 14:52:54

Stap 2 is de Targetstick. FullmetalGirl vertelde mij hier over en wil haar daarvoor bedanken, omdat ik het anders niet had gedaan. ;)
Je pakt een stokje (Sateprikker, Puntje eraf!) en gaat hiermee naar de parkiet. Als de parkiet met zijn snavel de stok aanraakt, klik je op de Clicker! en beloon je hem zo snel mogelijk, omdat hij anders de link niet begrijpt. Herhaal dit de hele tijd.

Simba en Bella willen de stok de hele tijd aanraken, vooral Simba.
Ik ging het wat extra voor ze maken, het stokje achter hun houden ,het stokje stukje verder weg doen, boven etc.
Simba kon het allemaal. Bella niet ik denk dat ik nog wat meer moet oefenen met haar :)
Ik ga deze stap nog tot dinsdag herhalen, en ga dan verder naar stap 3 !

carla-dobbe

vraagje, als je nou geen clicker hebt, zou je dan ook een balpen (die aan en uit moet klikken natuurlijk) kunnen gebruiken?? Als je die inklikt maakt het vaak een nét iets anders geluidje als je het uitklikt, maar daar zouden ze toch wel aan kunnen wennen?? Misschien is het zo voor mensen nog aantrekkelijker om er mee te kunnen gaan oefenen, om te kijken of je zo'n clicker zou kunnen aanschaffen, bovendien heb je meestal wel balpennen in de buurt, als je de clicker niet in de buurt heb... of is dit een dom idee :-X???
Nou ja, ik zat toevallig net met een pen in me had, te klikken uit verveling haha, dacht ik zou die verveling ook kunnen omzetten naar trainen  :P hahaha, maar zo kwam ik op het idee (moet je daarna natuurlijk niet meer uit vervelling klikken met een balpen, anders heb je ineens al je parkietjes op je schouder zitten, die graag een complimentje of iets lekkers willen hihi)

Wel heel leuk om te lezen dat het kan werken, ik dacht dat is meer iets voor grote vogels zou zijn, vooral omdat je die wat makkelijker kan belonen met stukjes fruit o.i.d., ik dacht als ik dat moet doen met trosgierst ofzo, dan heb ik straks een tonnetje-rond-parkietje, dus het lijkt zo simpel, de tip van 2 hapjes en dan weer het trosgierst weghalen, maar ik was daar zelf nog niet opgekomen. Thnks voor de tips, leuk onderwerp!!

Groetjes van Carla
Noddy & Yrsa

ibi

Ik denk dat een balpen zeker kan, maar doe dan 1 klik van de balpen anders raken ze in de war ;)
Een clicker zelf is helemaal niet duur , 4 euro voor een normale 7 voor een multiclicker.

Simba springt nu de hele kooi door om het stokje te raken! Echt heel leuk hoe hij zijn best doet.
Een keer kon hij er niet bij dus sprong hij maar op het stokje ;)

Met Simba zit het goed, nu Bella nog duidelijk maken dat de training wat lastiger word want die wil niet van haar plek af als ik het stokje ergens ander doe.


Nathas

Ik heb clicker training met mijn hondjes gedaan tot volle tevredenheid (zonder targetstick overigens), lijkt me moeilijk met zulke snelle rakkers als parkieten tijdig te clicken maar ik wil het ook graag gaan proberen met mijn 2 jonge parkietjes. Ik kom niet echt veel verder qua tam maken omdat ze jaloers zijn en bij het trainen elkaar een beetje in de weg (eh erg in de weg zitten en elkaar van mijn vinger vliegen). Met gierst op mijn hand gaat goed maar zonder ....ho maar! Het trainen met een clicker vond ik erg leuk voor hond en baas, ik kan me voorstellen dat het voor de parkietjes ook leuk is (en geen stress)?

Vraagje daarom: werk je met je beide parkietjes Simba en Bella in 1 kooi met de training? Multi-clicker: gebruik je 2 verschillende clicks voor ze?

Ben heel benieuwd en volg dit topic met grote interesse.

ibi

Clickeren met een parkiet is niet zo moeilijk, eerst blijven ze wel aandachtig kijken om te zien als de targetstick wel te vertrouwen is.
Als ze dat weten gaan ze het vaker doen, gewoon op het juiste moment clicken.
Ik zit met 4 parkieten in een kooi en train eerst 2 van die parkieten. Met de multiclicker heb je 4 verschillende geluiden.